Fotomeetrilises meetodis eksoplaneetide avastamiseks mõõdetakse tähtedelt heledust ning otsitakse sealt perioodilisi muutusi. Pange kindlasti tähele – see pilt siin on kunstniku nägemus, ühegi teleskoobiga ei ole võimalik midagi niisugust näha

Eksoplaneetide avastamiseks kasutatakse alljärgnevaid meetodeid:

• Dünaamiline – tähe radiaalkiiruse perioodilised muutused;
  • Fotomeetriline – perioodilised tähevarjutused. Sellel meetodil on NASA satelliit Kepler on leidnud 1019 planeeti, üle 3100 kandidaadi ootab oma planeedi staatuse kinnitamise järge. Vt ka ajakirja The Physics Teacher asjakohast artiklit;
  • Gravitatsiooniliste mikroläätsede heleduse variatsioonide uurimine;
  • Otsekujutised (vaata teine pilt).
Fomalhaut b on otse vaadeldav tähe Fomalhaut ümber tiirlev planeet. Sellistel piltidel on pilve keskel olev ere täht ära varjatud. Foto: Hubble Space Telescope, wikipedia

Füüsikapäevadel pidas Laurits Leedjärv (Tartu Observatoorium) loengu teemal “Päikesevarjutusest tähevarjutuseni ehk 20 aastat eksoplaneete.” ning rääkis kõigist neist meetoditest. Ettekanne jäi videosse ning on siis järelvaadatav. Soovitame see pool tundi võtta ja ettekanne ära kuulata, saate endale nö pildi ette ja taustateadmised selleteemalistest teadusuudiste mõistmiseks ja hindamiseks.

Tänaste hinnangute kohaselt leidub meie Galaktikas iga tähe kohta keskmiselt 1 kuni 1,6 planeeti. Tähti on rohkem kui 1011, nii et kandidaate eluks sobiliku planeedi otsimisel on rohkem kui piisavalt. Samas jääb populaarsetes teadusuudistest tihti tagaplaanile, kui keeruline on selliseid planeete tippteleskoopide andmetest üles leida ja kui kaugel on see protsess piltidest ja kujutlustest, mille üks esindaja on ka käesolevas postituses (vt esimene pilt) ning mille kohta on kombeks öelda “nägema”.

Vaadake parem teist pilti ja leidke sealt üles planeet Fomalhaut b.

Vaadake asjale ka teistpidi – Maa koos meiega on Galaktika mastaabis täiesti nähtamatu.

Muide, eksoplaneetidest räägib ka Füüsika Üliõpilaste Seltsi programmi “Tudeng füüsikatundi” üks tundidest, kutsuge neid külla!