Kas Maa tüüpi planeedid on ka sisimas Maa moodi?

(3)
Kas Maa tüüpi planeedid on ka sisimas Maa moodi?
Pilt on illustratiivse tähendusega (Foto: Wikimedia Commons, kasutaja Merikanto)

Kõik, kes maakera siseehitusest midagi vähegi teavad, teavad enamasti vähemalt seda, et meie planeeti katab suhteliselt õhuke maakoor, selle all on suhteliselt paks vahevöö ja kõige keskel umbes Marsi-suurune tuum.

Kuid kas võime kindlad olla, et kõikidel Maa tüüpi, kivise pinnaga planeetidel universumis, nii neil mõnedel, mis juba avastatud kui ka neil paljudel, mis veel avastamata, on samasugune kolmeosaline siseehitus? Ameerika teadlased väidavad, et on küll, kirjutab ERR Novaator.

Li Zeng Harvard-Smithnsoni astrofüüsikakeskusest ja kolleegid kirjutavad ajakirjas Astrophysical Journal, et võtsid aluseks maakera siseehituse uurimiseks loodud arvutimudeli ja kohendasid seda nii, et sellega võiks rehkendada ka muusuguse suuruse ja koostisega planeetide ehitust.

Kui nad panid mudelisse kuue praeguseks üsna hästi üle mõõdetud kivise pinnaga eksoplaneedi massi ja arvatava koostise, siis näitas mudel, et kõigil neil planeetidel, hoolimata sellest, et nad muidu maakerast mõneski mõttes erinevad, on keskmes niklist ja rauast koosnev tuum, mis moodustab umbes 30 protsenti planeedi massist ja tuuma ümber on vahevöö ja koor, just nagu Maalgi.

Leia rohkem põnevaid teadusuudiseid saidil ERR Novaator.