Jaak Juskega kadunud Eestit avastamas: lugu Kadriorgu läbinud raudteest

 (8)
Jaak Juskega kadunud Eestit avastamas: lugu Kadriorgu läbinud raudteest
Kaubarong Vesivärava tänaval 1920. aastatel (kliki pildil, et näha seda täismõõdus).

Kitseküla kandis asub 1901. aastal ehitatud ilus paekivist Tallinn-Väike jaamahoone, mis oli kuni 1971. aastani kitsarööpmelise raudtee peajaam. Vähesed mäletavad, et veel 40 aastat tagasi asus identne jaamahoone ka Tallinna südalinnas Narva maantee läheduses.

1901. aastal avati täies pikkuses kitsarööpmeline Tallinn-Viljandi-Mõisaküla raudtee, mille üks ots ulatus Tallinna sadamani. Raudtee tuli linna Tallinn-Väike jaama kaudu. Kulges sealt edasi mööda Tehnika tänavat, läbi Siselinna kalmistu, mööda Odra, Türnpuu ja Vesivärava tänavat üle Narva maantee sadamani, kus praeguse Petrooleumi tänava kohal asus jaamahoone. Koos raudteega ehitatud Tallinn-Sadama jaamahoone (algselt Viljandi vaksal) paiknes osaliselt tänase Tuukri 58 aadressil asuva hoone kohal.

Tallinna-Sadama raudteejaam tsaariajal.

Läbi Kadrioru kulgenud raudtee võeti üles 1973. aastal, viimases lõpus liikusid seal vaid kaubarongid. Jaamahoone lammutati olümpiaregati eel 1979. aastal. Mõned aastad asus jaama kõrval seisnud madalas kuuris Uus-Sadama linnaliinibusside dispetsher. Siis asuti tänase Petrooleumi tänava äärde ehitama Miia Masso projekti järgi Merelaevanduse suurelamut (Narva mnt 31), mis sai valmis 1987. aastal ja sulges ajaloolise Uus-Sadama tänava sihi. Kümme aastat hiljem kerkis Tuukri 58 hoone. Tuukri tänava merepoolses küljel on üks jaama endine aidahoone siiani alles.

Seotud lood:

Veel 1990. aastate alguseni oli praeguse metodisti kiriku kõrval Narva maantee ääres alles 1910. aastal raudtee ülesõidu valvuri jaoks ehitatud väikese torniga hoone. Petrooleumi tänava laiendustööde käigus üritati seda ilusat paekivimaja teisaldada, aga suur osa kive lagunes koost.
Nii et kui keerate täna autoga Narva maateelt Petrooleumi tänavasse, siis sõidate otse läbi kunagise raudteejaama hoonete.

Mehis Helme kogu.

Omaette põnev lugu on rääkida Kadriorus asuval Vesivärava tänaval, mille kaudu kõnealune raudtee omal ajal kulges. Narva maanteest Gonsiori tänavani ulatuv tänav oli algselt 18. sajandil rajatud sadama veevarustuskanal. Just tänase Kadrioru staadioni juures asunud kanali lüüs ehk vesivärav andis tänavale nime. Ülemiste järvest vee saanud Peetri veejuhtmest alanud kanali ülesandeks oli aga varustada joogiveega sadamas asuvaid laevu. Sadamasse jõudis kanal Uus-Sadama tänava kohal.
Algselt kandis tänav Veejuhtme ja Kanali tänava nime. Vesivärava nime sai tänav 1882. aastal. Vahepeal kandis tänav ka Uus-Veerenni nime.


Vesivärava ja Faehlmanni tänavate ristmik juulis 2014. Maja esiplaanil on seesama, milles tänase loo peaillustratsioonil asub toiduainete kauplus.

Filmivõtete puhul sõitma pandud auruveduriga reisirong liikumas mööda Vesivärava tänavat 1971. aastal.

19. sajandi lõpus aeti veekanal kinni ja alates 1901. aastast kulges mööda Vesivärava tänavat kitsarööpmeline raudtee, mille üks ots oli Petrooleumi tänavas, teine aga Mõisakülas. Raudtee võeti üles 1970. aastate alguses. 1980. aastate lõpus plaaniti mööda Vesivärava tänavat rajada Lasnamäe-suunaline trammitee.

1972. aastal esilinastunud Mosfilmi mängufilm "Tagasipöördumine ellu".Alates 20:33 on näha Tallinn-Väike jaama ja alates 57:54 rongi Vesivärava ja Faehlmanni tänava ristis. Filmitud 1971. aastal.

Vesivärava tänava hoonestus on suures osas pärit 19. sajandi lõpust ja 20. sajandi algusest. Kadrioru staadion avati Vesivärava tänava ääres 1926. aastal. Enne seda oli seal asunud Rohelisel aasal peetud laulupidusid.

Järgmine kord räägime Pärnus asuva Tallinna värava ja selle ümbruse ajaloost.