Vaata ise järele: Google kogub läbi Gmaili infot kõigi su veebiostude kohta

 (31)
Vaata ise järele: Google kogub läbi Gmaili infot kõigi su veebiostude kohta
Gmaili logoFoto: Patrick Semansky, AP

CNBC paljastab, et Google kasutab e-mailidest pärinevat infot, et luua ülevaade kõigist asjadest, mis sa veebipoodidest ostnud oled ning mille kohta vastava digitaalse kviitungi oled saanud.

Samas pakub ettevõte ülevaadet nendest asjadest ka ostjatele endale, kuid siiski on murettekitav, et Google'il ostetust niivõrd põhjalik ülevaade on. Lisaks sellele, et ettevõttel on ülevaade kõigist Gmaili läkitatud kviitungitest, võivad nimekirjas olla esindatud ka mõned kaardiga tehtud tehingud, seda juhul, kui kasutatakse konkreetset müügitarkvara, mis püsikliendi infot ka Google'iga jagada võib.

"Me lõime selle privaatse keskkonna selleks, et sa saaksid hoida silma peal oma ostudel, broneeringutel ja tellimustel," ütles Google'i esindaja The Verge'ile. "Selle info saab igal hetkel ära kustutada ja me ei kasuta seda reklaamide pakkumiseks," ütles ettevõtte kõneisik. Samal ajal seisab peenes kirjas, et infot võidakse jagada ka teiste Google'i teenustega.

Kuigi Google'i sõnul on info ära kustutamine väga lihtne, on see tegelikult ka äärmiselt ebamugav. Nimelt seisneb kogu lihtsus selles, et kui kasutaja tahab, et kogutud kviitungid nimekirjast kaoksid, peab ta ka kviitungid ära kustutama. Tšekke tahaks ju pigem ikkagi alles hoida, juhuks, kui on vaja garantiisse pöörduda või muul põhjusel oma ostu tõendada.

Seotud lood:

Privaatsus pole luksuskaup?

Kõik see on irooniline selles võtmes, et mai alguses kirjutas Google'i tippjuht Sundar Pichai NY Timesi juhtkirjas, et privaatsus ei tohiks olla luksuskaup ning pidas iseenesele kiidukõnet rõhutades, et Google'i teenused on väga privaatsed, läbipaistvad ning aitavad inimesi igapäevaselt kõiksugu probleemidega.

See aga peaks tähendama ka seda, et ollakse läbipaistev privaatsust puudutavas kommunikatsioonis - enamik Gmaili kasutajatest ei ole teadlikud, et selline koondnimekiri eksisteerib ning selle poolsalajane olemasolek tekitab inimestes kindlasti palju küsimusi, ebamugavustunnet ja usaldamatust.

Üldiselt ongi digihiiglaste üha suurema usaldamatuse taga nende läbipaistmatu käitumine - tihti ei selgitata inimestele, miks mingeid muutuseid tehakse, kuidas käib reklaamimüük ja kuidas inimesi profileeritakse. Kui sellele lisada veel sagedased andmelekked ja muud probleemid, ongi palju põhjuseid usaldamatuseks olemas.

Mis puudutab veebipoodide ostunimekirja salapärasust, siis pärast CNBC poolset kriitikat lubas Google, et vaatab oma privaatsussätted ja loogika uuesti üle ning muudab nende kontrollimise lihtsamaks ning andmete kogumise läbipaistvamaks.

Target