Teadlased selgitasid välja: just nii panevad netipoed meid ostma asju, mida me tegelikult ei tahagi

 (20)
Aliexpressist asjade tellimine
Foto on illustreerivFoto: Hendrik Osula

Princetoni Ülikooli teadlased selgitasid välja ja kaardistasid mooduseid, kuidas veebipoed meiega manipuleerivad, et panna meid ostma asju, mida meil tegelikult vaja pole.

Selliseid tehnikaid on teadlaste sõnul palju. "Üks variant on näidata kliendile 5 minutilist taimerit ning öelda, et kui see aeg läbi on, siis soodustust ei saa," selgitas üks uurimuse kallal töötanud teadlastest, Gunes Acar Business Insiderile. "See manipuleerib klientidega nii, et nad teevad otsuseid, mida nad muidu ei teeks ning ostavad asju, mida nad tegelikult ei vaja," ütles Acar.

Acar ja teised projektis osalenud teadlased lõid tööriista, mis vaatles 10 000 veebilehte ning tuvastas, et selliseid kahtlaseid müügitehnikaid kasutati vähemalt 1200-l neist.

Kokku tuvastati vähemalt 15 erinevat moodust, kuidas netiostlejaid ostu tegema manipuleeritakse, lisaks varemmainitud taimerisüsteemile toodi välja veel ostude katkestamise keeruliseks muutmine näiteks tellimusest taganemise nupu ära peitmisega, võltsitud klientide arvustused ning keeldumisvariandid, mis on muudetud klienti häbistavaks või emotsionaalselt ebameeldivaks (näiteks katkestamisnupu asemel on hoopis kiri "Ei, soovin rohkem kulutada" vms).

Lisaks tuvastati uuringu käigus ka 22 arendajat, kes selliseid manipuleerivaid veebipoode loovad, kellest kaks kusjuures teatasid oma kodulehel avalikult, et tegelevad kliente võrku püüdvate poodide loomisega.

Seotud lood:

Ameerika Ühendriikides tegeletakse juba ka sellega, et selliseid müügipraktikaid ära keelata. DETOUR (Deceptive Experiences To Online Users Reduction) akti vastu võtmisel keelustataks sellised müügipraktikad veebilehtedel, millel on igakuiselt rohkem kui 100 miljonit külastajat.

Teadlaste töö kohta on võimalik täpsemalt uurida spetsiaalselt selle jaoks loodud Princetoni Ülikooli veebilehel.