Probleemid uue ID-kaardiga: püsikliendisüsteemid on katki, häiritud on logimine e-teenustesse

 (117)
PPA esitles uue kujunduse ja turvaelementidega ID-kaarti
PPA esitles uue kujunduse ja turvaelementidega ID-kaartiFoto: Rauno Volmar

Praeguseks on väljastatud umbes 10 000 uut tüüpi ID-kaarti. Koos kaartide arvu suurenemisega tekib ka üha rohkem probleeme.

Geenidoonoritele meilile tulnud terviseankeedi täitmiseks on vaja sisse logida ID-kaardiga, samas on seal juures kiri, mis märgib, et uue ID-kaardi omanikud sisse logida ei saa. Antud portaal ei ole aga ainus koht, kus probleem uute ID-kaartidega väljendub.

Seda, et uus ID-kaart kõik süsteemid pea peale keerab, tõdes SK ID Solutionsi juht Kalev Pihl juba eelmise aasta lõpus. "Uus ID-kaart tuleb ja lõhub kõik süsteemid ära," naljatles Pihl eelmise aasta novembri alguses toimunud SK aastakonverentsil. Kui seda juba nii pikalt ette nähti, miks pole abinõusid ette võetud?

Süüdi on IT-süsteemide arendajad

Kitsaskoht on IT-süsteemide arendajate poolel. "Ettevõtted peavad oma infosüsteeme ise uuendama. Oleme avaldanud uued tarkvarakomponendid, uue ID-kaardi tehnilise kirjelduse ning veebilehel www.id.ee on süsteemide arendajate jaoks ka eraldi välja toodud uute ID-kaartidega kaasnevad olulisemad muudatused," selgitab Riigi Infosüsteemi Ameti elektroonilise identideedi osakonna juhataja Margus Arm.

Seotud lood:

Arm soovitab e-teenuste omanikel ja arendajatel tellida Riigi Infosüsteemide Ametilt uue ID-kaardi testkaardi, millega on võimalik testida, kas uus kaart ettevõtte süsteemides toimib. Tõsi, testkaartide olulisust rõhutasid SK aastakonverentsil ka SK esindajad, kes samuti testkaarte pakuvad. Kuid kuid paljud kõigist ID-süsteeme kasutavatest ettevõtjatest seal kohal olid?

Oluliste teenustega muret olla ei tohiks

RIA elektroonilise identideedi osakonna juhi sõnul aga kõige kriitilisemate e-teenustega probleemi olla ei tohiks: peamiselt on häired väiksemates süsteemides, mida veel siiani uuendatud ei ole. "Enamlevinud ja kriitilised infosüsteemid ning e-teenused näiteks finantssektoris, tervishoius, justiitsvaldkonnas, haridusvaldkonnas ja rahandusministeeriumi haldusalas toimivad uue ID-kaardiga," ütles Arm. "Mingi osa teenuseid aga uut ID-kaarti veel ei toeta, sest e-teenuse omanikud ei ole veel jõudnud oma süsteemides vajalikke muudatusi teha."

Kõige rohkem on probleeme uue ID-kaardi kasutamisel kliendikaardina - kui poodides ja teistes ettevõtetes, kus teenindaja on olemas, saab isikukoodi käsitsi sisestada, siis makseautomaatide ja automaattanklate puhul võibki inimene oma soodustusest täiesti ilma jääda. Niisiis, kui on teada, et uue ID-kaardi abil soodustuse saamisega on probleeme, tasuks pöörduda pigem sellistesse ettevõtetesse, kus teenindaja on reaalselt kohapeal olemas.

Ettevõtjad võtavad rahulikult

Arm viitab, et probleemid on tõenäoliselt tekkinud, kuna ettevõtjad soovivad kuluefektiivselt majandada. "Kui uue ID-kaardi tugi ei ole ettevõtte põhitegevuse toimimise jaoks kriitiline, siis see lisataksegi hiljem," ütles ta.

"E-teenuse omanikud arvestavad valikuid tehes kindlasti ka sellega, millal nende klientide seas on uue ID-kaardi omanikke juba nii palju, et toe puudumine hakkab põhitegevust mõjutama," viitab Arm võimalusele, et olukord paraneb kui uue ID-kaardi omanikke on rohkem.

Samas aga tõdeb ta, et IT-süsteemide arendamine on pikk ja kulukas protsess ning see võtab aega.

Kas sinul on uue ID-kaardiga probleeme olnud? Anna meile kommentaarides teada!