Põnevad 1990ndad: kellatootja püüdis tavalise ajaarvestuse asendada "internetiajaga"

 (9)
Põnevad 1990ndad: kellatootja püüdis tavalise ajaarvestuse asendada "internetiajaga"
Foto: Wikipedia, vabakasutuseks

Milline 1990. aastate lõpul välja pakutud ajamõõdu-standard ei saavutanud populaarsust? Maineka kellafirma Swatchi interneti-aeg (ingl Swatch Internet Time).

1998. aasta oktoobris esitles Swatch omaenda ajaarvestuse-mõõdustikku ühest küljest turundusnipina, teisalt aga siira kavatsusega pakkuda tärkava internetiajastu globaalsetele kodanikele iselaadset universaalset kellasüsteemi, meenutab How-To Geek.

Swatch Internet Time, teise nimetusega beat time, kujutas endast alternatiivset ajaarvestust, mis rajanes "biitidel".

Iga biit vältab ühe minuti ja 26 sekundit; süsteemiaja esitusviis näeb ette kellaaja kujutamist kolme numbriga ööpäeva moodustavast tuhandest biidist.

See tähendab: 001/1000, biitsüsteemis kirjutatult @001, märgib kellaaega üks minut ja 26 sekundit pärast südaööd.

Hoolimata kaks aastat kestnud tihedast edendustööst ja paljude biitfunktsiooniga varustatud kellamudelite turuletoomisest ei saavutanud Swatchi ajaarvestuse kontseptsioon loodetud menu.

Ehkki Swatch ise enam biidipõhiseid kelli ei valmista, elab too kontseptsioon mõnedes veebi- ja mobiilirakendustes edasi, et inimesed saaksid sõpru segadusse ajada, nõudes kokkusaamist näiteks kell @893.