Pisut üle kuu aja tagasi kirjutasime Netflixi kvartaliaruandest, millest selgus, et teenuse tellijate hulk USA-s langes hüppeliselt ning ka üleilmne kasv oli oodatust väiksem. Seejuures ei olnud tegemist väikeste erinevustega - ettevõte hindas näiteks, et aastas saadakse juurde 5 miljonit uut tellijat, tegelik number oli aga vaid 2,7 miljonit. See ei oleks ülemäära suur probleem (ikkagi korralik kasv), kui ei oleks mitut taustal toimuvat suurt muudatust.

Suured poisid ei taha enam mängida

Esimene ja kõige suurem murekoht on see, et sarjade ja filmide tootjad, kelle sisu Netflix siiani litsentside alusel enda platvormile sisse ostnud, on kõik üles ärkamas ning loomas enda voogedastusplatvorme. See tähendab, et olukorras, kus varasemalt oli ettevõttel vaid paar üksikut konkurenti nagu Hulu ja Amazon Prime Video, on nüüd neid tekkimas nagu seeni pärast vihma. Veelgi enam, nad rabavad kaasa ka kõik oma (ülipopulaarse) sisu.

Näiteks Disney, kes on tootnud suure osa viimase kolme aasta kõige populaarsematest filmidest, on teatanud, et avab oma voogedastusteenuse Disney+ juba selle aasta novembris ning kolib Netflixist ära kõik oma sisu. Just nagu sellest ninanipsust ei oleks veel piisavalt, surub Disney oma jala veelgi tugevamalt kõrile ning tuleb turule Netflixist odavama hinnaga - kuu eest tuleb välja käia alla seitsme USA dollari, mis siinmail tähendab tõenäoliselt sama summat eurodes.

Turule trügivad ka teised tõsised tegijad

Sarnaselt Disneyle on nii NBC Universal kui AT&T alluvusse kuuluv WarnerMedia teatanud, et järgmisel aastal avavad nad oma striiminguteenused. See tähendab Netflixi jaoks seda, et ilma jäädakse oma kõige suurematest hittidest - platvormilt kaovad järgmisel aastal The Office, Friends ning suure tõenäosusega kõik HBO sarjad. Analüütikafirma Jumpshot on viidanud, et lausa pooled Netflixi kõige populaarsematest sarjadest on tegelikult mõne TV-gigandi omanduses, kes järgmisel aastal Netflixi-faasi selja taha jätta plaanib.

Just nagu kõigest sellest ei oleks veel piisavalt, siis on turule trügimas ka teised tehnoloogiagigandid, kellele äri meelepärane tundub. Näiteks on Apple teatanud, et plaanib samuti voogedastusteenuse avada. Apple TV+ on samuti suuresti üles ehitatud originaalsarjadele ning saadetele ning võib veelgi Netflixi seni rammusast pirukast tüki ampsata.

Raha-raha-raha

Ka Netflix peab pöörduma üha enam originaalsisu tootmisele ning on seda ka juba päris hulgaliselt teinud. Sel aastal toodetakse sisu näiteks juba 15 miljardi USA dollari eest, mis tähendab, et tehakse väga jõulisi investeeringuid.

Sündinud on ka mitmed omatoodetud magnetsarjad, näiteks Stranger Things ja Orange Is The New Black. Seejuures on aga üks suur probleem - valdav osa sellest rahast on laenatud ning praeguseks on ettevõttel kokku 10,3 miljardit dollarit laene. Võrdluseks - ettevõtte kasum eelmisel aastal oli vaid 1,2 miljardit dollarit.

Seda probleemi süvendab veelgi enam see, et Netflixil on plaan hakata vallutama uusi turge, mis tähendab, et juurde tuleb toota veelgi enam sisu, mis erinevate turgude inimestele peale läheks. Üheks suureks sihtmärgiks on näiteks India, kuid päris kindlasti ei saa seal näidata täies mahus samu sarju ja filme, mida Euroopas või Ameerikas. Kui aga tahta korralikult investeerida sinna turule sobiva sisu tootmiseks, tuleb välja käia veelgi enam raha ning seega võtta veelgi suurem risk.