Naised ja mehed käituvad virtuaalsete suhete haldamisel erinevalt

 (7)
Naised ja mehed käituvad virtuaalsete suhete haldamisel erinevalt
Scanpix

Ühisest eesmärgist hoolimata teevad naised asju meestest erinevalt. Näiteks ei sünni erilist kihlvedu, püüdes aimata, kuidas reageerivad mehed, kui saavad aru, et tundmatu helistaja on järjekordne kaubamüüja. Eeldatav jutt on lühike ja võimalik, et natukene karune. Naiste puhul on entroopia ehk määramatus oluliselt suurem. Näiteks kellele tuleks pähe tüütava telefonimüüja kõne peale võtta kotist vile ja sooritada mikrofoni Pierluigi Collina jalgpallimatši lõpuvile?

Üks kaugmüüjatest tüdinud sakslanna valis sellise viisi tüütusest vabanemiseks, põhjustades toru teises otsas olijale kuulmiskahjustuse. Lugu lõppes märkega kriminaalregistris ja 800 eurose trahviga, kirjeldas Kristjan Port saates "Portaal".

Jäägu toodud lugu meeste ja naiste eripärasest käitumisest soojenduseks uuringule, mis käsitles, kuidas mehed ja naised korraldavad interneti keskkonnas sotsiaalsete sidemete haldamist. Kuna eesmärk on kummagi soorolli jaoks üks ja sama, võiks arvata, et optimaalseid lahendusi on samuti vaid üks. Erisuste hindamine on probleemne, sest traditsiooniliselt on sotsiaalvõrgustike põhjal saanud mõõta kontaktide arvu ja struktuuri. Viimane tähendab siis koosseisu tunnuseid nagu sooline, vanuseline või hariduslik jaotuvus. Kuna olulisi soolisi erinevusi pole avastatud, on sellele teemale pööratud suhteliselt vähe tähelepanu.

Michael Szell ja Stefan Thurner Austrias, Viini meditsiiniülikoolist uskusid siiski, et meeste ja naiste vahel peaks olema midagi mõõdetavamat ja nad valisid metodoloogiliseks baasiks internetis oleva mängukeskkonna. Umbes 300 000 osalejaga Parduse nimelises mängus näevad reeglid ette teiste mängijate tähistamise kas sõprade või vaenlastena, kellega vahetatakse sõnumeid ja kaubeldakse ning vajadusel võideldakse ja püütakse kustutada virtuaalne eluküünal.

Sellises keskkonnas joonistuvad paratamatult välja suhete loomise jõujooned. Erinevalt sotsiaalvõrgustike omavahel põimunud ja osalejatele nähtavatest suhtevõrgustikest on selle mängu suhtevõrgustikud personaalsed ja teiste poolt peidetud ning seetõttu ka mõjutamatud. Kuna mängu kõik tegevused talletuvad serveri logides, õnnestuski uurijatel heita pilk kõikide mängijate personaalsetesse strateegiatesse oma sõprade ja vaenlaste suhete haldamisel. Nagu oli oodata, leidub meeste ja naiste käitumises olulisi erinevusi.

Võrreldes omavahelisi võitluseid ja nii-öelda surmasaamisi, on naismängijad palju ettevaatlikumad. Eks seda võis arvata päriselu käitumisestki. Samuti on usutav, et naismängija poolt esitatud sõpruse pakkumisi käitlevad mehed keskmisest kiiremini. Naised seevastu on meeste sõpradeks kinnitamisel tunduvalt ettevaatlikumad ja eelistavad olla palju sagedamini sõbrad omavahel, vahetades isekeskis positiivseid tunnustusi. Mis võib olla kaval strateegia, sest naismängijad olid virtuaalmajanduse mõõdikutes meestest rikkamad. Üheks põhjuseks on meestest tunduvalt harvem kulukas sõjapidamine ja oluliselt sagedasem majandustehingute tegemine, sealhulgas eelistatavamalt taaskord teiste oma soo esindajatega. Meeste vaheline koostöö tuli oluliselt vähem esile, mille põhuseks toovad uurijad suurema rivaalitsemise. Lihtsamalt öeldes olid naised suuremad „positiivse käitumise“ magnetid.

Naiste sidevõrgustikud on arvuliselt suuremad, aga meeste harvemad sidepartnerid on jällegi neile lähedasemad ehk suurema kontaktide sagedusega. See tähendab, et naised kulutavad palju rohkem aega sidepidamisele, mis jääb alati suuresti pinnapealseks - asjaolu, mida kinnitavad uurijate andmetel ka telefoniside tähelepanekud reaalsest elust.

Teadusele on omane kinnitada tavaelust tuttavaid nähtusi keeruliste analüüsidega. Nii juhtus ka selles uuringus. Samas võib tulla üllatusena, et umbes 15% mängijatest vahetasid sugu ja esinesid vastassoo rollis. Võib olla pole see siiski üllatav, aimates feministide püüdlusi olla rohkem meeste moodi. Lahtiseks jääb vaid küsimus kui palju on mehi, kes tahaksid olla naiste moodi?

Jälgi Forte uudiseid ka Twitteris!

Kasutad reklaamiblokeerijat.

Sisu mugavamaks tarbimiseks
telli Delfi Kogupakett või reklaamivaba pakett.

Kogupakett
1€ / kuus*
Sisaldab 11 Eesti tippväljaande tasulist sisu, vähem bännerreklaame, saad jagada kuni 4 kasutajaga.
* Esimene kuu 1 €, edasi 9,99 €
Reklaamivaba pakett
2,99€ / kuus
Saad lugeda tasuta sisu ilma bännerreklaamideta. Ei sisalda tasulise sisu lugemisõigust.
 
Lisan erandi. Vaata AdBlock juhist siit
ja AdBlock Plus juhist siit.
Mõistame, et käid meie juures uudiseid lugemas, mitte reklaame vaatamas. Reklaamidest sõltub meie sissetulek ja see võimaldab meil pakkuda sulle soodsalt head ajakirjandust.