Enamik Microsofti muljetavaldavatele müüginumbritele järgnevaid negatiivseid reaktsioone keskendub kas väitele, et firma ei tegele innovatsiooniga, või väljendavad üldist huvipuudust.

Kas Microsoft pakub innovatsiooni? Meie vastaks jah, kuid probleem on selles, et progress jääb poolele teele.

PC-tahvelarvutid tegid aastaid tagasi rohkem kui iPad praegu, aga need polnud odavad, kergekaalulised ega kehastunud reklaamides masside poolt ihaldatud tehnikaks.

Windows Mobile oli esimene nutitelefoni-opsüsteem, mis kolis kasutaja aadressiraamatu meilikliendist välja, kuhu iganes vaja. Siseheitlused ja halb juhtimine jätsid nad paraku turuosast ilma.

Microsoft Research lõi Photoshopi sisuteadliku täite vaste ja pani selle Picture It keskkonda. Võimalus viibis Microsofti fotorakenduste kadumise tõttu varjusurmas ja ilmus uuesti Office 2010-s ja uues Live Essentials Photo Gallerys.

Välja pääsenud head ideed jäävad liiga pikaks ajaks rohmakaks. Mesh võib saada ehk lõpuks sünkroniseerimistööriistaks, aga mobiilipool paistab olevat kadunud. Kui Office'i faili Skydrive'ile sünkida, pole see elav link Office Webi rakendustele. Office 2010 on tõelisele ühendatud komplektile lähemal kui eales varem, aga Publisheril puuduvad enamik PowerPointi suurepäraseid pilditööriistu. Isegi Excelil on siin eelis - kuidas arvutustabelis foto tausta eemaldamine tähtsam on kui Publisheri dokumendis? OneNote'i õigekirjakontrollija on teiste rakenduste omadest aastaid tagapool. Kõik see räägib detailidele keskendumisest. Ja samuti ressurssidest - iga kord, kui sellistest probleemidest Microsofti inimestele kaevata, meenutavad nad, et neil pole lõputult ressrusse ja nad peavad valima, millele keskenduda. See on täiesti õige, aga ei kaota probleemi.

Ja fakt on muidugi see, et Microsofti pole moodne kiita.

Windows 7 tekitas entusiasmivalangu, kuid iPad, Android ja arvutituru väikese, aga seksika osa tulevik paistavad olevat selle varjutanud. Office'i põhirakenduste põhivõimalused on tasuta netti jõudnud, aga neist kuuleme õige vähe. Usume, et see ütleb midagi turu mittevalmiduse kohta edasijõudnud veebirakenduste jaoks (või kasulik on põhimõtteliselt igavam kui uudne, aga vähesema jõudlusega). Hotmaili kasutajaarv pühib Gmaili omaga põrandat, jagab pea kõiki võimalusi ja teeb rohkemgi, aga seda tuntakse kui iidset eelkäijat. Erand on IE9, mis lisab standardeid ja kasutab riistvaralist kiirendust, et olla karjuvalt kiire ja meenutada, miks te tegelikult ikka PCd tahate, mitte suurt telefoni. Aga isegi seal kummitavad IE6, Windows XP ja vanad vead, mis lihtsalt ei sure.

Microsoftil on ajalugu. Mitte ainult üheksa aasta vanuse opsüsteemi koopiad, mida saab ikka uuele arvutile paigaldada. Mitte ainult Clippy naljad. Firma maksab endiselt minevikus näidatud uhkuse ja kahtlaste äripraktikate eest. Vestlused Microsofti insaiderite, partnerite ja konkurentidega näitavad, et need olid halvad vanad ajad, ning hoiakud on muutunud. Praegu õpivad hoopis Google, Apple ja Intel, et domineeriva kohaga kaasneb ka avalikkuse kõrgendatud tähelepanu. Aga ikka leidub piisavalt inimesi, kes peavad Microsofti kohevas lambanahas hundiks, õelaks impeeriumiks, mis on automaatselt pahatahtlik, hooletu ja autokraatlik. Selliste eelduste puhul tõestusmaterjal ei loe.

Tõde on see, et Microsoft on äri. Väga pragmaatiline äri, mis ongi seda nii kaua elus hoidnud, konkurentidest ja oma vigadest hoolimata. Pilv ega avatud lähtekood ega ükski muu tehnoloogiline lahendus pole mingi universaalne imerohi. MS, Apple ja teised kommertslikud tarkvaraloojad jäävad veel kauaks alles. MSi parim vastus igale väljakutsele on alati oma tooted paremaks teha ja inimestele need meeldima panna.

Hea algus on maailmaga suhelda. Microsofti töötajate, arendajate ja tarbijate avatud suhtlus läbi sadade Microsofti ajaveebide on olnud suureks abiks - aga firma edu sõnum on edastamiseks veidralt keerukas.

Mida Microsoft peaks tegema ja ütlema, et sa võiks end rõõmuga fänniks nimetada?