Kui näiteks mingi uus telefon maksab USAs 600 dollarit ehk umbes 500 eurot, siis Eestis küsivad müügikohad selle eest raudselt vähemalt 150 eurot rohkem. Kas erinevate vahendajate ampsatav "pirukatükk" on tõesti nii suur?

See teema tuli taas jutuks siis, kui Apple oma uusi telefone, täpsemalt neljas eri variandis ilmunud iPhone 12, tutvustas.

Näiteks 64 GB failiruumiga iPhone 12 maksab tootja kodulehelt apple.com tellides 799 USA dollarit ehk hetkekursiga 676,44 eurot. Eestis pole aga edasimüüjat, kes müüks sama seadet alla 917 euro (allikas: hv.ee).

See on 240-eurone vahe! Kas vahendajad on tõesti nii ahned? Kas meil kõigil tasuks kõik seadmed pigem USAst osta?

Siiski mitte. Hinnad pole tegelikult nii erinevad.

Pealtnäha tohutu vahe tekib sellest, et USA ja Euroopa müügikohad esitavad hindu väga erinevalt – ameeriklased meie vaatenurgast veidi arusaamatult.

Kui valida lehel apple.com seesama 64 GB iPhone 12 ja püüda telefoni endale koju tellida, siis on süsteemide erinevus kohe näha. (Kuna Eestisse sealt tellida ei saa, kujutame ette, et tellid telefoni mingile aadressile USAs.)

  • Kui oled veebilehel valinud mudeli (iPhone 12), selle värvuse ja failiruumi suuruse 64 GB, on hind 799 dollarit
  • Kuna eestimaalasel poleks USA mobiilioperaatoriga kliendilepingu sõlmimisest mingit tolku, vali lepinguta variant (SIM-free), kuhu hiljem suvalise SIM-kaardi sisse pistad – hind hüppab 30 dollarit kõrgemaks ehk 829-le.
  • Kui nüüd jätta vahele võimalus vana telefon Apple'ile anda, et selle abil veidi hinnaalandust saada ning loobuda kindlustusest AppleCare+, võibki kassa poole suunduda.
  • Kassas tuleb ilmsiks aga see mainitud erinevus USA ja Euroopa vahel. Nüüd tuleb sisestada USA piirkonna suunakood, kuhu kaup saadetakse.

Iga osariik lisab nimelt omapoolse müügimaksu (ingl sales tax, võrreldav meie käibemaksuga). Kui sisestada suunakoodiks näiteks New Yorki tähistav 10001, siis lisandub hinnale veel 73,57 dollarit ehk koguhinnaks saab 902,57 dollarit. Ja sina alustasid veebipõhist tellimisprotseduuri lootusega, et 64 GB iPhone 12 maksabki 799 dollarit!

Mida ütlevad kohalikud tehnikamüüjad

Forte küsis kommentaari lisaks paarilt Eesti tehnikapoodide ketilt. iDeal ja Euronics kinnitasid meie tähelepanekuid.

Euronicsi esindaja Kristjan Terase kirjutab: "Teil on õigus, et Ameerika Ühendriikides kuvatakse kaupade hindasid ilma müügimaksuta (sales tax), mis erineb osariigiti.

Vastavalt tarbijakaitseseadusele peab aga Eestis kauba lõpphinnas sisalduma käibemaks ja muud müügiga seonduvad maksud. Nii on näiteks riigikokku hiljuti jõudnud "tühja kasseti tasu" puudutav seaduseelnõu, mis tulevast aastast tõstaks erinevate digiseadmete lõpphinda Eestis."

Kui tellida endale uus nutitelefon Ameerika Ühendriikidest ehk Euroopa Liidu välisest riigist, tuleb arvestada tolliformaalsuste ja impordimaksudega, mis sõltuvad kaubakoodist ja selle päritoluriigist. Telefonide puhul on selleks käibemaks 20%, mis arvutatakse hinna ja saatmiskulude summast.

"Eeldusel, et paki saatmine Eestisse maksab 38,6 dollarit (USPS Priority Mail International Large Video Flat Rate), tuleb 829 dollarit maksva võrguvaba iPhone 12 Eestisse saabumisel tasuda 173 dollarit käibemaksu. Seadme maksumuseks kujuneks 1041,12 dollarit ehk ligi 881,7 eurot.

Eesti ja teistegi Euroopa Liidu liikmesmaade puhul tasub meeles pidada, et tarbijatele kehtib kahe aasta pikkune pretensioonide esitamise õigus liikmesriigist ostetud kaubale. USAst ostetud iPhone’ile pakub tootja üheaastast garantiid. Seega võime eeldada, et EL-i tarbijatele mõeldud hüve pakkumisega kaasnevad tootjale täiendavad kulud, mis mõjutavad kauba lõpphinda Euroopa Liidus," lisab Terase.

Ta märgib, et tõenäoliselt on seonduvaid tegureid teisigi (valuutakursside kõikumine, lokaliseerimine, kohaliku järelteeninduse ja klienditoe tagamine, muud kaudsed esindatusega seotud kulud), kuid Euronicsil pole võimalik öelda, kas need on otseselt seotud iPhone’i hinnapoliitikaga Eestis. "Seetõttu soovitame selle küsimusega otse tootja poole pöörduda."

Mõtle pikas plaanis

iDeali turundusjuht Anna Klimovitš toob välja võimalikke ohte, millele välisriigist tehnikat ostes alati ei mõelda. "Näiteks mõnelt välismaiselt operaatorilt ostes võib telefonil peal olla võrgulukk, seega seda tuleks kindlasti üle küsida. Väljastpoolt Euroopa Liitu ostes võib tekkida olukord, et tuleb kaup deklareerida ehk lisanduvad impordimaksud."

Ta toob esile ka garantiiremondiga seotud küsimused. "Teisest regioonist ostes tekkida olukord, kus meie siin ei saa seadmele garantiiremonti teostada. Näiteks Aasia turgudele toodetakse dual SIM- ehk kahe SIM-kaardiga telefone, mida meie garantiikorras hooldada ei saa."

Klimovitš ei näe telefoni välismaalt ostmisel väga suuri eeliseid, sest hinnavahed riigiti ei ole sugugi suured. "Ühtlasi, kui seadmega peaks midagi juhtuma ja meie siin ei peaks saama seda hooldada, on lõpuks palju kallim telefoni lasta parandada välismaal," lisab ta.