Millised sõnad tulevad pähe, kui Microsofti kirjeldada? Lahe, stiilne, revolutsiooniline ja innovaatiline ilmselt mitte, paljud eelistaks neid hoopis rivaal Apple'i puhul. Mida Microsoft võiks õppida ühelt meie aja märkimisväärseimalt tippjuhilt, kes juhtub olema liider Apple'i edu taga - Steve Jobsilt?

#1: Arendajad, arendajad, arendajad!

Oleme ausad: Microsofti tooted pole eriti tuntud uhke disaini poolest, vaid jäävad konkurentide omast maha. Kunagi oli lahe kõikjale valikuid, nuppe, vidinaid, menüüribasid ja mida iganes külvata, aga need ajad on ammu selja taga. Inimesed otsivad midagi erinevat. Seda kohta täidabki disain.

Inimesed on nõus hästidisainitud toote eest palju rohkem maksma. Apple'i fännid ja müüginumbrid on selle elav tõestus, aga Microsoft on sellest rongist ammu maha jäänud.

Microsofti põhiprioriteet on alati olnud keskendumine arendajatele, ent arvutid ja tarkvara pole enam ammu uskumatult keerukad kasutada või peamiselt suurimate nohikute pärusmaa. Tänapäeval on loomulik eeldada, et nooremad (ja paljudel juhtudel ka vanemad) inimesed oskavad arvutit kasutada. Need inimesed tahavad tooteid, mis vastavad nende vajadustele ja teevad ka töö ära.

Mida õppida: Steve Jobs avastas, et hulk inimesi eelistab praktilisust ja ilu funktsionaalsusele. Kõlab ehk diktaatorlikult, aga praegusaegsed tarbijad on üha rohkem valmis loovutama kontrolli, avatuse ja oma maitse järgi kohendamise võimalused, kui saavad vastu üldiselt paranenud kasutajakogemuse.

Apple'i disainerid on ületanud ootusi tootedisaini kvaliteedi suhtes ja Microsoftil tasuks neid trende uurida. Eriti, kui nad plaanivad pikas plaanis tarbijate silmis konkurentsivõimeliseks jääda.

#2: Fookuse puudumine

Microsoft kaldub välja tooma palju eksperimente, tooteid ja kontsepte, aga kui paljud neist muutuvad edukaks ja tulusaks? Enamik liigub Kini, Courieri ja Zune'i eeskujul ajaloo prügikasti.

Need projektid ja eksperimendid on muidugi põnevad (ja tehnoloogiaäri tulevikuga mängimine on põnev), aga teevad tänaste tarbijate heaks vähe, kui üldse midagi. Lisaks kulutavad need firma ressursse ja mõjutavad finantstulemusi. Mis mõttega vaeva näha, kui see ei too tarbijate huvi ega erguta käivet?

Microsoftil on muidugi piisavalt raha, mida põletada, aga sellesse peaks suhtuma kui lõplikku ressurssi, eriti firmas, mis tarbijaturul ei hoia domineerivat kohta. Halvenev majandus on vähendanud ka MSi sissetulekuid.

Mida õppida: Steve Jobs ei jända pööraste eksperimentide ja ebatulusate ettevõtmistega. Ta suunab firma ressurssid tulusate projektide arendusse ja loob uusi tooteid, mis koguvad nii üldhuvi kui (veel tähtsam) toovad käivet.

iTunes, Mac OS X, Apple TV, iPod Touch, App Store ja iPhone on kõik oma valdkondades revolutsiooniliseks osutunud. Microsoftil on peale suure opsüsteemide turuosa vähe esiletõstmisväärset.

#3: Toodete seotus

Microsofti tõsine probleem on ka see, et enamik toodete vahel on kasin side. See kehtib eriti nende netipõhiste toodete kohta. Xbox Live, Zune Marketplace, Hotmail, Bing, MSN ja Skydrive on kõik omaette väärt kraam, ent kasutaja peab neist kasu lõikamiseks vaeva nägema.

Kui vaadata suuremaid firmasid nagu Apple ja Google või väiksemaid nagu Zoho ja Facebook, ühendab nende tooteid kalduvus hästi koos töötada, kui n-ö õmblusi üldse näha on. Need pakuvad ühendatud kogemust, mis hoiab ülal kasutaja huvi firma kõigi toodete ja teenuste vastu. Microsoft ei ole seda suutnud, ja kuni nad ei õpi, lahkuvad kliendid kardetavasti alternatiivide juurde, mida pakutakse rohkem mugaval ja ühendatud kujul.

Mida õppida: Jobs lõi ühe arendus- ja sisuplatvormi, milles peitub kogu Apple'i tuleviku tuum (iTunes). Ta on sidunud kõik Apple'i tooted sama sisurikka keskkonnaga. See on lühidalt geniaalne (nüüd teame, miks Mac OS X pole hiljuti palju kiita saanud ja võib tulevikus üldse kaduda).

Digisisu on tuleviku sõna ja iTunes on sellega tegelemiseks parimas positsioonis. Microsoft ei pea seda sama kaugele viima kui Jobs, kuid siit on midagi suurt kõrva taha panna: nii lauaarvuti, mobiilseadmete kui veebipõhiseid tooteid ühtne turg võib olla väga menukas.

#4: Imidž

Lojaalsus kaubamärgi suhtes on tänapäevase tarbijakäitumise oluline osa. Igal firmal on omad ustavad tarbijad (fännid) ja need inimesed aitavad hästi kaasa sõna levitamisele. Kui aga küsida tehnikateadlikult noorelt näidet muljetavaldava tehnoloogiafirma kohta, on lootus Microsofti nime kuulda väike.

Taju on kuningas, ja vähestel firmadel on õnnestunud endast suurepärane mulje jätta. Apple on lahe. Google on lahe. Sony on lahe. Teistel pole imidžiloomine õnnestunud. Microsoft pole lahe.

Mõelge ise: kes siseneks poodi eesmärgiga just Microsofti toodet osta?

Mida õppida: Steve Jobsi tähtsaim saavutus ongi Apple'ile ja iseendale muljetavaldava imidži loomine. See ei toimunud siiski hoobilt, vaid aastatepikkuse vaeva ja püsivusega firma loomisel, millest enamik võiks ainult unistada. Kümnenditepikkused pingutused on toonud aasta-aastalt kultustooteid, ja see on ilmselt tähtsaim, mida Microsoft peaks Jobsilt õppima.