Ja külastajad ei paista üllataval kombel sellest hoolivat.

Kodukootud disainis on midagi rahustavat. See uinutab kohe inimeste sisse ehitatud pullikaka-detektorid ja ütleb: "Me oleme täpselt nagu sina!"

Need koledad saidid on leidnud aastate jooksul nii fanaatiliselt lojaalse kasutajaskonna, et omanikud ei julge disaini värskendamisele enam mõeldagi. Nad rahustavad end mõttega, et vaadata pole palju, aga kõik on väga kerge kasutada ja mõista.

Siin käsitleme nelja sellist saiti, ja mida neilt õppida.

eBay autorid tegid tänaseid standardeid arvestades kõik valesti. Nad plaasterdasid 1997. aastal saidi bännerite, brauserinuppude ja logoga, mis murrab kõiki hea logodisaini reegleid.

Praegused on algkoolilik värvivalik ja bännerid kadunud, kodulehele on tekkinud lihtsam tee põhitegevuse juurde... ja logo on maailmas üks hästituntumaid, kuigi endiselt üsna kole.

Mida õppida? eBay leheküljed on loodud teid viima toodete juurde, mida tahate osta, nii ruttu kui võimalik. Põhjuseks pole ainult selle tulusus. Lihtsalt selleks inimesed ju eBaysse tulevad: midagi ostma. Saidi käigushoidjad teavad seda, ja korraldasid kogu veebisaidi vastavaks.

E-kaubanduse saidile hea lähenemine, sest praktiliselt igaüks saab sellest aru. Isegi 80aastased vanaemad teenivad eBays asju müües pensionilisa, ja kui te juba teate, et vanaema saab hakkama, peab sait midagi õigesti tegema!

Üldise arvamuse kohaselt populaarseim kohtamissait USAs ja Kanadas, kui mitte terves maailmas. PlentyOfFish meelitab iga päev ligi 20 000 uut liitujat ja sellel on kuuldavasti 11 miljonit kasutajat. Wikipedia andmetel teenis veebisait 2008. aastal üle kümne miljoni dollari, ja seda hoiab käigus pisike tiim.

Ahjaa, ja kasutamine on tasuta.

PlentyOfFishil ei paista olevat näiteks Match.comi uhket tehnoloogiat ega sügavust, aga see ka ei vaja seda. Sait saab raha reklaamimüügist ja eristaatusega liikmetelt, kelle puhul tõstetakse kohalikud vasted otsingute ülaossa.

Mida õppida? Kui eemaldada kogu kohtingutrall, on tegemist lihtsalt hiiglasuure netikogukonnaga, ja nagu selliste puhul ikka, seisneb väärtus suuruses. Ärimudel töötab nii hästi, sest julgustab suurimat võimalikku arvu inimesi liituma.

Kui alustate netikogukonda, tahate ehk sarnast strateegiat kasutada. Ei ole vaja tingimata kulutada raha ja aega pilkupüüdva, muljetavaldava saidi loomiseks, mis töötab paremini kui konkurendid. Lihtsalt keskenduge inimeste tegelikule soovile: et neid ümbritseks palju teisi inimesi. Tasuta kasutamise võimalus on tihti selle saavutamiseks suurepärane lahendus.

Kas Google'it saab tõesti koledaks nimetada?

Võib-olla, aga selle disain on kindlasti spartalik. Arvukad konkurendid on püüdnud aegade jooksul seda stiilsema ja võimaluserohkema kujundusega lüüa, aga Google on seni otsimootorite troonile püsima jäänud.

Google'i tiim paistab isegi minimalistlikku disaini nautivat. Ja miks ka mitte? See on maailma üks menukamaid veebisaite, mille sissetulek oli 2009. aastal ligi 24 miljardit dollarit. Miski paistab töötavat.

Mida õppida? Eemaldage liigne risu.

Kui Google startus, oli lihtne disain selle suurimaid müügiargumente. Inimesed olid harjunud Yahoo!-suguste täiskiilutud portaalilike lahendustega ja nii lihtsa lehekülje nägemine täitis neid kergendusega.

See õppetund kehtib laiemalt kui ainult otsimootoritele. Näiteks:

* Kui inimesed tulevad teie veebisaidile mingit hinda uurima, saate luua omamoodi kalkulaatori, mis esitab paar küsimust ja pakub kalkulatsiooni.

* Kui kasutajad on peamiselt mingi teema kohta uurivad algajad, võite väljastada sel teemal PDFi kujul õpetuse ja selle üles riputada.

* Kui inimesed tulevad teie saidile kokkusaamist üles märkima, võite luua kalendri, kus saab päevale klõpsata ja aja kinni panna.

Eesmärk on uurida, mida kasutajad osivad, ja muuta see saidi keskseks osaks.

Keerukust saab alati lisada, kui nad on juba kliendid või tellijad. Nt Google'il võib olla ultralihtne kodukas, aga kui seal konto luua, saab seda arvukate vidinatega täiendada ja nii keerukaks muuta kui soovi on.

Tähtis on muidugi, et keerukus oodaku kasutaja registeerumiseni. Uued huvilised ei satu siis kohe segadusse ja kogenumad saavad siiski kõik soovitu kätte.

Craigslist püsib suhteliselt muutumatu alates 1995. aastast, kuigi kaasab üha rohkem linnu ja riike. Selle muudavad nii populaarseks sirgjoonelised kategooriad. Võimalik, et teate kedagi, kes leidis tänu sellele töö, korteri või midagi väärtuslikku, mille keegi teine lihtsalt ära visanuks. Klõpsake oma linna nimel, leidke soovitu ja ongi kõik.

Pole bännereid, uhket logo vms. Selline "kiiresti sisse ja välja" kogemus kutsub inimesi tagasi ja uusi juurde.

Mida õppida? Kui veebisaidil on palju informatsiooni, mõelge, kuidas seda organiseerida, et inimene sellest kohe aru saaks.

Craigslisti populaarsus põhineb suuresti intuitiivsetel kategooriatel, soovitu leidmine võtab kõigest mõne sekundi. Ei pea teenust tellima, küsimustikku täitma ega pikalt ringi tuhnima.

See lihtsalt töötab. Jah, see on inetu, aga Craigslist jääb truuks põhimõttele "Kui see on terve, ära hakka parandama". Disain pole enam kui kümne aasta jooksul muutunud, ja kuni kasv jätkub, vast ei muutu ka. See on eelis, mille annab saidi õige ülesehitus kohe algusest.

***

Sisu tulgu enne esteetikat. Mõelge, mida inimene saidile tegema tuleb, ja aidake tal seda teha. Miks ta tuli ja kuidas luua disain, mis selles aitab? Kui need küsimused on leidnud vastused, muutub veebisaidi välimus teisejärguliseks.