Masin mõistaks meie (muusika)eelistusi paremini
Mõtelge lugematutele talendisaadetele, muusikapalade, tantsu, kokkamise või muu analoogse sisuga otsustamisolukordadele. Ilma kohtuniketa jääks elu peaaegu seisma. Vähemalt paljude televaatajate jaoks. Samas on need kohtunikud masenduse ja pahameele allikad, jättes kellegi arvates midagi geniaalset märkamata või käitudes suuresti oma edevuse müüjatena. Pole siis ime kui BBC avaldab loo, millest peegeldub lootus Simon Cowelli väljavahetamiseks, kuna viimane pidavat olema kõige tüütum kõikidest kohtunikest, mõtiskleb Kristjan Port saates Portaal.
Seejuures ei soovita asemele ühtegi inimest vaid jutt käib kohtunike asendamisest arvutiprogrammiga Muusikasaadete kohtunikke asendama mõeldud programmi arendajaks on Nick Collins Sussex’i Ülikoolist, kes kasutab kunst-kohtunike programmeerimiseks arvutikeelt SuperCollider. Viimane on populaarne igasugu muusika ja helialase arendustegevuse vallas. Kuid keelest olulisem on ikkagi selle rakendamise viis, sest siis alles sünnib lõplik toode või teenus. Nick Collinsi plaan näeb ette õpetada programmeeritud keskkonnale muusikat kuulama.
Erinevalt inimesest suhtub tehniline keskkond muusikasse teisiti, arvatavalt külmemalt ja analüütilisemalt. Selle koha peal ei pääse kiusatusest soovitada inimese muusikatajumisest huvitatutele lugeda kuulsa neuroloogi Oliver Sacksi raamatut Musicophilia, millest leiab loo mehest kes ei suutnud hommikul ennast riidesse panna. Seda hetkeni kuni tuba täitsid muusikahelid.
Aastaid ajukahjustustega inimesi uurinud neuroloogi arvates on muusikal inimesele eriline mõju, mis läheb mööda traditsioonilistest tajumehhanismidest kuna muusika toimib tihti erinevate ajukahjustustega ja akontaktsetele inimestele. Muusika eripärane mõju ilmselt seletab ka miks on muusikud tihti paremini tasustatud kui arstid, õpetajad või kasvõi trammijuhid, keda peaks igapäevase praktilise elu jaoks hädasti vaja minema. Arvutile muusika ilmselt nii müstiliselt ei mõju.
Pigem eristab see helidevoost asju, mida meie inimestena tajume terviklikuna, emotsionaalselt või mõnel muul moel. Seetõttu on põhjust loota, et masin mõistab paremini, mis meile peab meeldima, kuna inimesi segavad tunded ja emotsioonid. Simon Cowell tahab hoida saadet pingestavat subjektiivsust ja külvab solvavaid kommentaare, mis omakorda mõjutavad inimeste emotsioone, kahjustades omakorda hinnangute objektiivsust.
Nagu öeldud, õpetatakse hetkel masinale muusikat kuulama, leidma sellest elemente, mis muudavad mõne pala rahva lemmikuks. Ja erinevalt paljudest kohtunikest oskab taoline masinast alternatiiv ka ise eeldatavalt populaarset muusikat luua. Mis peaks olema täiesti normaalne eeldus igale kohtunikule kes peaks oskama head halvast eristada.
Peagi asuvad Nick Collinsi juhtimisel loodud kolm masinat muusikakohtuniku proovitööd tegema. Üheks katsetööks on populaarse elektroonilise tantsumuusikažanri Dubstepi headuse hindamine. Horisondil on ka teiste muusika formaatide õppimine.
Nähtavaks jääb kuidas suhtuvad inimesed arvutist kohtunikesse. Ühes, kadeduse momendi kadumises võib ilmselt kindel olla, sest arvutist kohtunike honorarid hakkavad olema imeväikesed.
Jälgi Forte uudiseid ka Twitteris!