Laias laastus kasutavad tootjad ekraanide sees kaht tüüpi sensoreid - optilised sensorid, mis kasutavad sõrmejälje tuvastamiseks valgust ning ultrahelisensoreid, mis kaardistavad sõrmemustri ultrahelilainete abil.

Tuleb välja, et mõlemal juhul võivad sobimatud kaitseklaasid sõrmejäljelugeja tööd häirida ning kuigi sellise hinnaklassi telefonidele on enamasti mingisugune ekraanikate eelpaigaldatud, tahaks tõenäoliselt nii mitmedki kliendid oma telefoni veelgi paremini kaitsta.

Näiteks OnePlus, mis kasutab oma 6T telefonil optilist sensorit, soovitab klientidel tungivalt osta ekraanikatteid OnePlusi lehelt, vastasel juhul ei saa nad garanteerida, et sõrmejäljelugeja toimib. Kuna optiline sõrmejäljelugeja toimib tänu valgusele, on oluline, et lugejat kattev materjal ei mõjutaks kuidagi valguse liikumist - näiteks põhjustaks selle murdumist või peegeldumist.

Visates kiirelt pilgu peale erinevatele suurtele veebikaubamajadele, mis tihti ekraanikatteid müüvad, on näha, et on hulgaliselt kaitseklaase, mille puhul on spetsiaalselt välja toodud, et selle klaasi kasutamisel sõrmejäljeluger ei toimi. Garantiid sellele toimimisele ei paku aga keegi, peale OnePlusi enda.

Ultrahelisensoriga on olukord sama

Samsungi uued S10-seeria telefonid kasutavad aga ultrahelisensorit. Kas ultrahelilaineid mõjutab samuti kaitseklaasi paksus?

Tuleb välja, et jah. Samsung Eesti tootekoolitaja Riho Kopso ütles meile, et Samsungil on selles osas sama soovitus, mis OnePlusil - sõrmejäljelugeja toimimiseks tasub kasutada telefonitootja valmistatud ümbriseid, kuna ainult need garanteerivad lugeri toimimise.

"Sõrmejäljelugejat on võimalik muretult kasutada kui ekraani peal on Samsungi poolt eelnevalt paigaldatud ekraanikate või muu Samsungi poolt sertifitseeritud kate. Kui kasutada kolmandate osapoolte toodetud ekraanikatteid, siis sõrmejäljelugeja võib, aga ei pruugi toimida, sõltuvalt ekraanil oleva katte struktuurist ja paksusest," ütles Kopso.

Näiteks Amazonis pakutavate Samsung Galaxy S10 kaitseklaaside puhul on samuti tihti mainitud, et klaasi paigaldamisel kasutajal enam ekraanisisesest sõrmejäljelugejast rõõmu ei ole. Seega, mitte toimimist tunnistavad nii telefonitootjad kui ka kaitseklaaside valmistajad.

Lahendust on oodata tulevikus?

Kuigi optiliste sensorite puhul erilist olukorra paranemist oodata ei ole, siis ultrahelisõrmejäljelugejate puhul võime tulevikus oodata vähem peavalu tekitavaid lahendusi.

Kui praegu suudab ultrahelisensor tungida maksimaalselt läbi 800 mikromeetri (0,8 mm) paksuse klaasikihi, siis sensorite arendamisega tegelev QualComm on teada andnud, et tulevased sensorid tulevad võimekamad.

Kuigi konkreetseid näitajaid pole veel välja hõigatud, võime loota, et tulevikus ei pea vähemalt ultrahelisensorit kasutavate ekraanisiseste sõrmejäljelugeriga telefonide omanikud toetuma kaitseklaaside ostmisel vaid telefonitootjate poolt pakutavale valikule.