Huawei peab USA-Hiina kaubandussõja tõttu juba enam kui aasta jooksul tootma nutiseadmeid, kus jookseb Google'i vabavaraline opsüsteem Android, aga kuhu pole paigaldatud Google'i teenuseid ega äppe. Esimene selline Huawei telefon oli 2019. a septembris ilmunud Mate 30.

See on pannud paljud Huawei telefonidele kadu kuulutama. Üsna tavalised on uudised ja artiklid, mis teevad märkusi stiilis "hea telefon, aga kes seda nüüd enam ostab".

Kas sellisel ennustusel on alust? Mina nii kiiresti hävingut kuulutama ei tõtta, seda viiel põhjusel:

  • Huawei on Samsungi järel jätkuvalt suuruselt teine telefonitootja
  • firma (tipp)telefonid ja nende pildistamiskvaliteet on endiselt eeskujuliku kvaliteediga
  • endiselt on müügil vanemad mudelid, millel on Google'i äpid alles, ja nende uusväljalasked
  • Google'i ja ka teiste USA firmade äppe on suhteliselt kerge paigaldada ka Google'i poe abita
  • Huawei suurim turg on kodumaine Hiina, kus pole eelpaigaldatud Google'i äppe eales olnudki


Selge on, et Huawei toodetavate telefonide hulk on kahanenud ja teiste Hiinamaiste tootjate (eekätt vivo, Oppo, Xiaomi) osakaal läänes kasvanud, kuna neil on Google'i teenused alles.

Vaadeldes Huawei turuosa telefonitootjate seas, on see püsinud üsna kindlas vahemikus ka aasta jooksul pärast Google'i äppideta ajastu algust:

  • 2019. a kolmas veerand: 18%
  • 2019. a viimane veerand: 14%
  • 2020. a esimene veerand: 17%
  • 2020. a teine veerand: 20%
  • 2020. a kolmas veerand: 14,7%

Kõigil viiel mainitud perioodil jäi Huawei Samsungi järel suuruselt teiseks tootjaks, v.a mullune viimane veerand, kus Samsung ja Apple jagasid esikohta (mõlema turuosa 18%) ning Huawei libises kolmandaks.

Kui aga otsustasin uurida, kuidas edeneb Huawei telefonide müük Eestis, ja küsisin seda nii tootja kui ka kõigi Eesti mobiilioperaatorite esindajatelt (Elisa, Tele2, Telia), on vastused positiivsed, aga siiski ähmased.

Täpseid müüginumbreid ei soovi esitada keegi, mis on telefonimüügi-teema puhul muidugi tavaline.

Huawei Eesti kommunikatsioonijuht Helerin Kukk märgib, et firma ei esita finantstulemusi eraldi riikide kaupa, kuid maailmatasandil vastasid lõpenud kvartali tulemused ootustele ja tänavuse kolme kvartali tulud olid eelmise aastaga võrreldes 9,9% suuremad.

Elisa

Elisa meediasuhete juht Taavi Teder kommenteerib: "Kui võrrelda käesoleva aasta müüki näiteks 2018. aasta omaga, siis on Huawei toodete müük hoopis ligi 3% tõusnud. Tänavu müüdud Huawei nutitelefonidest olid 10% ilma Google toeta.

Huawei telefonid on väga konkurentsivõimelise hinnaga ja sellest tulenevalt pole suurt muutust tänavu toimunud. Täna on Elisal tootevalikus 11 Huawei nutitelefoni, millest 5 on Google'i toega ja 6 Huawei toega."

Tele2

Tele2 esindaja vastus: "[Ilma Google'i äppideta] Huawei P40-seeria on võrreldes [selle eelkäija] P30-seeriaga olnud meie klientide hulgas vähem populaarne.

Samal ajal on huvitav, et võrreldes eelmise aastaga on nõudlus Huawei kellade ja kõrvaklappide vastu Tele2 klientide seas märgatavalt kasvanud ja nende müük on kasvanud.

Huawei n-ö vana kooli esindajaid (mudeleid P30 Pro, P30 Lite, P Smart Z ja P Smart Pro) jätkub meie arvestuse järgi veel selle aasta lõpuni."

Telia

Telia meediasuhete juht Raigo Neudorf teatab: "Kaubamüügi puhul pole meil tavaks eri tootjate täpseid müüginumbreid avaldada. Huawei on meie kaubavalikus endiselt esindatud ning klientide poolt hinnatud.

Mõningal määral on tootjate lõikes müügimahud veidi ümber kujunenud, kuid ka see on suhteliselt tavapärane nähtus, sõltudes uute mudelite turule jõudmisest, kampaaniatest jms. Lisaks mahub Huawei endiselt Telia müüduimate telefonide esikümnesse."

Tasub siiski märkida, et Telia enim müüdud telefonide TOP10-s tänavusest jaanuarist oktoobrini on Huawei esindatud ainult ühe mudeliga (279eurose tavahinnaga P30 Lite), aga see on kohe teisel kohal. Ülejäänud esikümme koosneb Samsungi ja Apple'i mudelitest ning üheksandal kohal Xiaomi Note 8T-st.

Kokkuvõttes tundub, et mobiilioperaatorid müüvad endiselt peamiselt Google'i äppidega Huawei telefone, nii et tootja pole Eestis oluliselt populaarsust kaotanud. Aga võimatu on öelda, milliseks kujuneb seis 2021. aastal, kui vanad varud otsa saavad ja ostja peab eelpaigaldatud Google'i äppide asemel Huawei AppGalleryga silmitsi seisma.

Nagu mainitud, on teised Hiina tootjad varmad seda olukorda ära kasutama, et nende seadmetes on Google'i teenused alles. Ja neil pole ka vajadust endale uusi komponenditootjaid hankida nagu Huaweil.