KÄED KÜLGE | Sony α7r IV – unistuste kaamera igale edasijõudnud fotograafile

 (1)
KÄED KÜLGE | Sony α7r IV – unistuste kaamera igale edasijõudnud fotograafile
Foto: René Türk / Photopointi ajaveeb

Sony täiskaader-hübriidkaamerad on mulle vägagi tuttavad, sest ligi kaks aastat on mind reisidel saatnud a7 III kaamera ja andnud võimaluse sellest välja pigistada maksimumi.

Vaieldamatult on terve Alpha 7 seeria Sonyl üks õnnestunumaid viimase aastakümne arendusi, kirjutab reklaami-, pulma- ja portreefotograaf René Türk Photopointi ajaveebis.

Ütlen, siis kohe ära ka vastuse, et Sony a7R IV võiks sinu unistuste kaamera olla küll! Mitte selle 61 megapiksli pärast, vaid sellepärast, et Sony on kuulanud oma kasutajad ning on mitmeid nende soovitusi uue mudeli loomisel võtnud arvesse.

Loomulikult on Sony kasutajad soovinud, et neil oleks kõige võimsam kaamera – tehtud! Ükski teine sama hinnaklassi kaamera ei ole selle artikli kirjutamise hetkel võimeline näitama sellist resolutsiooni.

Aku kestvus – tehtud! Uus ja suurem aku võimaldab ühe laadimisega (praktikas) 700+ pilti, milleni enamik konkurentidest ei küündi.

Ja kaamera kasutamise tunne! Sellesse on panustatud kohe südamest ja lisandunud või täiustunud on:

* Särikompensatsiooni lukk – paras nuhtlus, kui see pildistamise ajal “ise” muutub.

* Kasutajad on soovinud suuremat ja intuitiivsemat joystick’i – tehtud!

* Suurem AF nupp – voila, olemas.

Seotud lood:

* Pildiotsija realistlik kõrgresolutsiooniline lahendus – tehtud!

* Mingi imevalem on lisatud C1, C2, C3 nuppudele, sest sõrmed leiavad need nüüd kaameralt pimesi üles.

* Mõni millimeeter suurem käepide ja võrreldes varasemaga on kaamerat ka suurte objektiividega mõnus käes hoida.

* Kaamera ON kiire! Mind on alati hübriidkaamerate puhul häirinud nende uimasus ja see on esimene kord tagasi mõeldes, kus ma ei pannud seda tähele.

Tootja foto

Kui tagasi tulla pikslite juurde, siis neid on ikkagi väga palju. Väga palju tähendab, et suur resolutsioon eeldab ka failide käitlemiseks vahendeid, millega tuleb kindlasti arvestada. Hea uudis on, et kuulujuttude järgi pidavat Sony töötama lahenduse kallal, kus RAW-failide resolutsiooni suurust saab ise valida – seda on samuti kasutajad palunud.

Suurel resolutsioonil on loomulikult mitmeid plusse! Esiteks võid hiljem fototöötluses lõigata pildist sellise osa, mida soovid ja ikkagi on foto piisavas suuruses printimiseks ja kasutamiseks.

Selline lõikamine võib sobivalt töötada ka suumina, kui käepäraseid objektiive ei ole kaasas. APS-C seades pildistamisel saab 26 kaunist pikslit ja suumifaktorit saab sellega tõsta 1,62 korda – teisisõnu näiteks Tamron 28-75 mm f/2.8 RXD objektiiv annab poolkaaderseades väärtuseks 45-121 mm!

Reaalne kogemus

Imeline jutt tehnoloogia ja parameetrite arengust on muidugi põnev, kuid milline on siis ikkagi see päris kasutajakogemus? Sul on kindlasti võimalus Photopointi rendi kaudu ka ise enne ostu a7R IV järele proovida ja soovitan seda kindlasti teha.

Minu isiklik Revolution/Resolution IV kogemus sai ristsed Lumiere stuudios “Lisavalguse kasutamime pildistamisel” koolituse praktilisel päeval, kus pildistasime modelli ning lisaks golfiväljakul ja ka mitmes reklaamfoto-loomeprojektis.

Kes on harjunud stuudios pildistama otse arvutisse, siis Sonyl on selleks oma lihtsa liidesega Imaging Edge'i tarkvara, mis on olemas nii Windowsi kui ka Maci platvormidele.

Capture ONE'i tarkvaraga suudab Sony ka otse kaabli abil suhelda, aga Adobe Lightroomis tuleb natuke ringiga minna ja kombineerida Imging Edge‘iga – on väikese viitega, kuid siiski kasutatav.

Sony enda Imaging Edge'i tarkvara kaudu saab kaamerast pikslite nihutamisega välja pigistada suisa 240 MP, kui kellelgi peaks olema huvi.

Stuudios pildistamisel* suurimaks arenguks on muidugi kõrgresolutsiooniline pildiotsija, sest ka hämaramates oludes töötab see suurepäraselt. Autofookus, näotuvastus, silmatuvastus on ülikiired ja selle eest ma ütlen: Aitäh! Lõpuks ometi!

Minu jaoks osa olulisest kvaliteedist on ka see, kuidas kaamera käes istub ja mis tunne on sellega tööd teha. Selles osas on suur hüpe toimunud ja arvesse on võetud ka pikasõrmeliste kasutajate eripärad. Resolutsiooni- ja kvaliteedinäitena lisan originaalkadreeringu ja lõike sellest!

Golf avalöögi pildistamisel selgus, et 10 kaadrit sekundis ei olnud piisav, et tabada hetk, kus golfipall on just saanud tabamuse. Pilte ja katseid sai palju, aga palli lihtsalt pole! Küll aga sain Tamron 17-28 mm f2.8 objektiiviga pildistamisel ära lõigata lainurgale omase moonutuse servad, muretsemata pildifaili lõppsuuruse pärast.

Suureks boonuseks tuli siin hoopiski sensori dünaamiline ulatus (15 stoppi). Seadsin säri parameetrid ka taeva suhtes alasärisse ning hiljem järeltöötluses oli rõõm kvaliteetselt varjualad taasesitleda. Mulle isiklkult meeldib ka see, kuidas Sony automaatne valgustasakaal olukordi ära tunneb ja värvid õigeks sätib.

Reklaamprojektide pildistamisel, mis sellel korral olid ehk lihtsamad olud, mainin vaid, et klient ütles pildi detailsuse kohta “VAU” :)

Kokkuvõte

Oma kogemuse järgi julgen kindlasti väita, et selles keres sisaldub unistuste kaamera igale edasijõudnud fotograafile.

Kuigi uusi mudeleid lisandub igal aastal, siis Sony a7R IV sisse on juba täna pakitud suurepärasel hulgal tipptehnoloogiat, millega saab mitu head aastat järjest tööd teha, millestki puudust tundmata. Kõnealusel korral ei katsetanud ma kaamera videovõimalusi, kuid juba Sony a7 III teeb seda suurepäraselt ja seetõttu julgen aimata, et R IV siin alla ei jää.

Ühesõnaga, tegemist on suurepärase ja ülikiire ning kasutajate soovidega arvesse võetud kaameraga, millesse Sony on panustanud mitmeid õnnestumisi toetavat tehnoloogiat. Täpsed tehnilised parameetrid leiab igaüks ise internetist, kuid vabalt võiks igale tehnilisele küsimusele vasatata – on piisavalt!

* stuudioportreede pildistamisel kasutasin kere ees Sony Sonnar T* FE 55 mm f/1.8 ZA objektiivi ning golfi ja reklaamfotode jaoks oli kaamera ees Tamron 17-28 mm f/2.8 Di III RXD objektiiv Sonyle. Mõlemad olemas ka Photopointi rendis.