Tehnoloogiahiid Apple kuulutas, et nende laiendatud iPhone-telefonide parandamise programm osutus USAs nii edukaks, et saabub ka Kanadasse ja Euroopasse.

See lubab su iPhone'i parandada "iseseisvatel kolmandatel osapooltel" – maakeeli üksiküritajatel –, kui nad tegutsevad kindlate eeskirjade kohaselt ja saavad Apple'i heakskiidu. Ei pea piirduma Apple Store'i firmapoe (mida Eestis pole) või seniste ametlike partneritega.

Mullu suvel käivitatud programmi võis inspireerida Apple'it ammu saatnud kriitika, et nutiseadmete parandamine on kallis, iseseisvad üksiküritajad seda odavamalt teha ei saa ja kindlaid komponente nagu Touch ID sensorid ei saa üldse kuidagi odavamate alternatiividega asendada.

Mida see tähendab eestimaalastest õunafännidele? Fortele selgitas asja Rauno Peets, Apple'i seadmehoolduse Baltikumi regioonijuht ettevõttes, mis esindab kaubamärke Valget Klaar ja iDeal.

Kirjeldage palun asja lähemalt

Millal programm Eestisse jõuab, sellest täpset infot tegelikult pole. Üldiselt võimaldab see lihtsalt osadel Apple'i poolt volitamata teenusepakkujatel teha tasulisi remonte näiteks iPhone'i ekraani vahetamiseks, mille puhul Apple müüb neile originaalvaruosa.

Teenusepakkuja peab selleks eelnevalt läbima eksamid ja soetama inventari, mille järel Apple otsustab, kas kõik tingimused remondi teostamiseks on täidetud.

Täpselt samadel tingimustel seadme remonti osutavad täna juba kõik Apple'i poolt autoriseeritud remondiettevõtted.

Milline on Apple'i jaoks sobiv remont?

Kui pakkuda telefonile (ja üldse elektroonikale) remonditeenust, siis peavad olema täidetud mitmed tingimused, et seadet pikemas perspektiivis mitte kahjustada.

Selleks on vajalik töökohtade antistaatiline kaitse (ESD-kaitse), õiged ja kvaliteetsed tööriistad, tarvikud ja koolitatud personal. Kui neist kasvõi ühes esineb puudusi, siis ei pruugi remondist tulnud seade olla sama vastupidav, kui see eelnevalt oli.

Telefoni on võimalik kokku panna nii “põlve otsas” kui ka ametlikus esinduses õigete protseduuridega ja vahet ei pruugi koheselt märgata. Kuid mõne kuu pärast võivad seadmega tekkida mured, kui remonti ei teostatud hoolikalt. Kuidas seda igapäevaselt kõigis remondikohtades tegema hakatakse, ei oska paraku öelda.

Tarbija peab arvestama, et mitteautoriseeritud remondiettevõtted pakuvad endiselt remonti ka B-varuosadega, mille kvaliteet on reeglina kehvem, seega peab olema tähelepanelik, milline varuosa tegelikult seadmele paigaldatakse.

Kui aga tänu sellele programmile saab suurem kogus seadmeid remonditud õigete varuosadega, siis on see kindlasti positiivne.

Mis on B-varuosad?

Üldiselt on need varuosad, mis ei ole toodetud Apple'i poolt heaks kiidetud tehastes ja määratud komponentidest / toorainest.

Kas laiendatud programm hõlmab ka teisi seadmeid peale iPhone'i?

Kõnealune programm ei anna õigust:

* Teha Maci, iPadi või Apple Watchi remonti garantiiliste või tasuliste varuosadega

* Teha iPhone'i remonti garantiikorras

iPad tundub mulle üsna iPhone'i moodi, miks programm seda ei hõlma?

iPad’i ekraani ei saa eraldi vahetada, esipaneeli ja ekraani rikke või purunemise korral vahetatakse ametlikus hoolduses välja kogu seade. Sellest tulenevalt pole ka iPadile varuosi saadaval.

Kui keegi remondib Apple'i seadmeid, aga tal puudub selleks Apple'i volitus, siis kas seda võib mingis mõttes ebaseaduslikuks pidada?

Mitteautoriseeritud remondipakkujate tegevus ei ole illegaalne, kuigi oleme leidnud mitteoriginaal-varuosi, mis kannavad Apple'i logo, sel puhul on tegemist kaubamärgi õiguste rikkumisega.

B-varuosade olemasolu ja kasutamine seaduslikkuse mõistes illegaalne pole, kuniks kaubamärki ei rikuta. Suurem mure on nende vastupidavuse ja omadustega.

B-varuosadel on ekraaniklaas tihti karastamata klaasist, nii et see puruneb kergemini, tekitades suuri, teravaid klaasikilde.

Sageli on paigast ka ekraani värvitoonid (sinakas toon) ja puutetundlikkus ei vasta originaali omale. Tarbijat meelitab tihti nende soodsam hind originaaliga võrreldes.