Ilusa disainiga tehnikaseadmed, mida ei saatnud edu

 (18)
Ilusa disainiga tehnikaseadmed, mida ei saatnud edu
Foto: Sony---

Küsige kogemustega tehnikatootjatelt, mis on toote edule kõige tähtsam, ja kui ta on vähegi aus, ütleb ta, et pole aimugi. Mõni kole ja halvasti tehtud asi osutub metsikult edukaks (Bluetoothi peakomplektid), aga teoreetilised võitjad kaovad alatasa vaikse ohkega.

Switched tegi ülevaate ilusa disainiga tehnoloogiatest, mis ei osutunud siiski edukaks. Algne nimekiri oli päris pikk, nii et loobusime digiosa otseselt mittepuudutavast (1948 Tucker Sedan, Concorde, Segway, Delta 7 Sports Arantixi jalgratas).

Philco Predicta televiisorid, 1958

Philco klassikalise disainiga raadiod ja televiisorid (vastavalt 90 Baby Grand raadio ja Predicta Continental teler) kujunesid vähemalt paljudele ameeriklastele "vanaaegse" raadio ja televiisori võrdkujuks.

Mõlemad tõestasid disaini tähtsust masside tähelepanu võitmiseks, kuid paraku ei suutnud autorid sellega kombineerida tehnilist pädevust. Philco raadiod müüsid eelneval kolmel aastakümnel USAs hästi, aga viletsad Predicta telerid aitasid firma põhimõtteliselt pankrotistada.

Predicta mõju ei kadunud siiski kohe: sellest võtsid eeskuju tänapäevane Memphise liikumine ja algupärane G3 iMac.

MiniDisc, 1992

Tarbijaelektroonika nõrkuseks läbi aegade on olnud, et seda on kerge rikkuda - vinüülplaadid kuluvad ja saavad kriimustusi, lint demagneedib, CD-kettad saavad kergelt kriimustusi ja oksüdeeruvad.

MiniDisci sünd tundus paljudele nagu Püha Graali tulek. Ülesalvestatav digiandmekandja, mis oli pisike, üsna mahukas, suurepärase kvaliteediga ja kena tugeva ümbrisega kaitstud.

Sony püüdis lahendust litsentseerida kõigile, kes oleks huvitatud, aga muusikatootjad ei hakanud formaati kunagi laialdaselt toetama ja väljastasid sellele liiga vähe albumeid, et tarbijatel tasuks asjaga kaasa tulla.

Mitu õnnetut tegurit koondusid: muusika ülekandmine oli piinav protsess, konsoolide kõrge hind, ülesalvestatavate CDde turulejõudmine. Asjast ei saanudki asja.

Mis veel kurvem: MiniDisci nupukat kujutegurit ei kopeeri videomängude, DVD- ega Blu-ray plaadid, nii et need on sama haavatavad nagu eelkäijad.

Apple Power Mac G4 Cube, 2000

Kümneaastase eksiili järel naasnud Steve Jobs suutis surma äärel Apple'i 1990ndate teisel poolel taas ellu tuua. Uue disainiga iMac, iBook ja G3 PowerMacid kogusid kuhjaga disainiauhindu ja ajakirjanike kiitusi, ning veel tähtsam, kadusid lettidelt nagu soojad iSaiad.

Siis ilmus G4 Cube, kunstipäraselt minimlistik karp, mille kõhus peitus kuluka Power Maci sisikond.

Apple'i püüdlused olid kindlasti ausad ja kiiduväärsed - Cube oli väärt katse arvutile elutubades oma koht leida. See maksis paraku 200 dollarit odavaima taseme G4'st rohkem, ega polnud täiendatav, nii et tulemus oli kallis ruttu vananev masin.

Kommertsedu jäi kesiseks ja Apple eemaldas selle vaikselt 2001. aastal müügilt. Jobs võib leida lohutust vähemalt tõigas, et Cube kuulub New Yorgi Moodsa Kunsti Muuseumi püsikogusse.

Gizmondo, 2005

Iga paari aasta järel astub mängu noor täkk, kes püüab pihukonsoolide maailma valitsejaid Sonyt ja Nintendot seljatada. See lõppeb alati nii, et väike tegija saab põrutuse ja läheb varakult pensionile.

2005. aastal tundus aga, et olukord võib muutuda. Gizmondo oli vähemalt teoorias võimekas ilusa disainiga seade, mille tegijad lubasid uuendada seda, kuidas mänge nauditakse.

See pidi ilmuma kahes variandis: odavam mobiilside kaudu koduekraanile ilmuvate reklaamidega, kallim ilma. Sama pidi kehtima mängudes. Traadita side ja GPS pidid Gizmondo muutma ka asukohast teadlikuks ja lisama võrgumänguvalmiduse.

Kogu lugu on üsna vapustav (mafioosod petsid investoritelt raha välja) ja lõppes sellega, et tootjafirma tippjuht sattus uudistesse, kui kaks miljonit dollarit väärt Ferrari Enzo sodiks sõitis.

Gizmondo 2'st hakati miskipärast ajakirjanikele infot pakkuma juba enne esimese ilmumist USAs. Plaanideks see siiani jääbki.

Sony Vaio UX, 2006

Sony saab tihti kriitika osaliseks ja tihti ka väärib seda, aga nad on Apple'i kõrval ainus firma, mis jätkuvalt stiilseid ja uhke disainiga tarbijatehnikat toodab.

Vaio UX tundus esmatutvumisel koduarvutite tuleviku sõna: muljetavaldav sisu nupukalt ergonoomilises pakendis. Tundus loomulik, et kui hinnad langevad, jõuavad nn Ultra-mobile PCd massidesse.

Paar kuud hiljem kuulsime seevastu esimesest iPhone'ist ning järgmiseks haarasid tähelepanu netbookid... UX-pere mobiilsed arvutid jäid ajast maha nagu jääajaga võitlevad mammutid.

Kui hind välja arvata, mida Sony peaks kindlasti kohendama, edestavad UXid muide tehnilistelt näitajatelt endiselt enamikke netbooke, tahvleid ja nutifone. Neil on puuteekraan, QWERTY klahvistik, sõrmejäljeskänner, esi- ja tagakaamera, traadita side, dokkjaam, 300 GB andmeruumi ja toetus mälukaartidele.

Nii et tegu polnudki mammutiga, vaid tulevikust pärineva T-rexiga, mis on varustatud laserite ja jetpackiga!

Microsoft Surface, 2007

Microsoft ei suuda põneva riist- ja tarkvara loomise osas Apple'it kuidagi edestada. Aga 2007. aastal lühikese perioodi jooksul olid nad tähelepanu keskpunktis Surface'iga. Bill Gatesi esimene demo D5-üritusel avaldas kõvasti muljet.

Gates mainis juba siis, et Surface jääb hotellitööstuse põhialaks, kuni hinnad langevad... 3-5 aasta jooksul. Kolm aastat on nüüd täis, aga lahendus pole ikka veel levinud. Lootsime, et vähemalt killuke selle potentsiaalist ilmub ka Windowsisse või Windows Phone 7'sse, aga siiani ei toimu midagi.