See tähendab, et eduka lõpuni jõudis 2018. a juunis käivitatud projekt ATTOL (ingl Autonomous Taxi, Take-Off, and Landing). Isejuhtivuse saavutamiseks vajalike lahendustega täiendatud reisilennuk suutis ise lennurajal liikuda, õhku tõusta ja maanduda.

Projektis kasutatud lennuk on Airbusi uusimaid ja parimaid, A350-1000 XWB, mis suudab juba niigi enamiku lendamisest vajalikust ilma piloodi abita ära teha.

Tegelikult pea kõik moodsad reisilennukid suudavad GPSi ja raadiosignaalide toel palju tööd inimese eest ära teha, see oli aga esimene kord, kui masin tegi praktiliselt kõik. Inimpiloot pidi lennuki vaid rajale suunama.

See ei tähenda, et peatselt on oodata vaid end ise juhtivaid lennukeid. Vastav tehnoloogia on ikka piloodi abistamiseks, et ta ei peaks õhus nii paljudele eri asjadele keskenduma.

Tootja foto

ATTOL-projekt sisaldas üle 500 testlennu, neist umbes 450 toorvideoandmete kogumiseks ja isejuhtivuseks vajalike algoritmide lihvimiseks. Kuus testi, igaüks viie õhkutõusmise ja maandumisega, olid spetsiaalselt isejuhtivuse hindamiseks.

Airbus tegeleb isejuhtivuse lisamisega ka oma sõjalennukitele, samuti edukalt. Nende A310 MRTT oli tänavu aprillis esimene, mis suutis end Atlandi ookeanit ületades ise õhus tankida.