Fotokonverentsil KLÕPS toimub igalminutil midagi põnevat ja midagi õpetlikku. Tuntud ja armastatud fotograafid räägivad oma tööst ning jagavad kogemusi. Arutletletakse hobifotograafide ja meedia üha tiheneva suhte üle.

Tavapäraselt saavad noored fotograafid kasulikke nõuandeid oma loomingu kohta otse tipptegijatelt. Fotoõpetaja AivarPihelgas tutvustab loengute vaheaegadel NikonCreative Lighting System välgusarja, kus kaamerale paigutatavate fotovälkude abil on võimalik luua ruumis põnevaid valgusolukordi.

Kõige olulisem on loomingulinesähvatus

„Ma ise olen kasutanud välklampe modelli pildistamiseks öises metsas,“ tutvustas ta ühte oma tööd. „Tulemuseks on olukord, kus tekkis veidi kummituslik maailm, kus me näeme öist metsa valguses, mida reaalses elus kunagi ei ole. Ma ise loon valgusega uue maailma, viin ellu oma idee – seda looduslikes tingimustes ilma tehnikata saavutada polegi võimalik.“

Liikuv objekt võib olla ka vedelik, vesi või kohv. Näiteks tilgub pruun aromaatne kohvi tassi ning välgu abil saab piisa liikumise peatada hetkel, kui see põrkub pinnalt. Ja isegi suitsu saab huvitavalt pildile püüda. Tekivad kujutised mida meie silm ja taju ei jõua fikseerida. Sellistel hetkedel peatub aeg ning avanebki uus ja põnev maailm.

„Minu soovitus on õppida kasutama välklambi võimalusi ja olla loominguline. Seal juures ei tasu tehnikat üle tähtustada. Iga tehniline vahend mis laiendab võimalusi on oluline, aga palju tähtsam kui tehnika on idee inimesepeas - loominguline sähvatus.“

Foto: Aivar Pihelgas

Välgud: oskuslik kasutus annab pildile hoopis teise hinguse

„Loengute vahele tekib neli vaheaega, mil näitan kuidas kodustuudios fotovälkudega töötada,“ täpsustas Aivar Pihelgas.

„Esimesel vaheajal tutvustan Nikoni välgusüsteemi üldiselt. Seda kutsutakse Greativ ligthing systemning selle muudab imeliseks võimalus panna üheaegselt tööle mitmed fotovälke ja kõike seda juhtida ühe kaamera külge kinnitatud välgu abil. Pealegi, ei mingeid juhtmeid!“

Kodustuudio demonstratsiooni käigus näitab õpetaja Pihelgas täpselt, kuidas seadmed töötavad ning püüb selgitada valguse iseloomu.

„Kaasaegsed välgud on nii intelligentsed, et saavad ilma juhtmeteta üksteisest aru,“ naljatas Aivar Pihelgas ning lisas siis, et kommunikatsioon toimub infrapuna kiirte abil.

Teisel vaheajal tegeldakse klassikalise portree loomisega. „Selle protsessi juures selgitan, milliseid lisavahendeid kasutades saab mõjutada valguse iseloomu. Välkude valgust võib hajutada, muuta valguse langemise suunda, isegi valgusevärvuse muutmiseks on olemas tehnilised abilised. Läbi kõige selle muutub pildi meeleolu, rõhuasetused ja dünaamika. Me loome pildihetke peatamise ja valguse abil.“

Kolmanda vaheaja sessiooni jäävadjutud väikeste asjade pildistamisest, näiteks natüürmordi, toidupildi või omatehtud käsitöö parimal moel pildile püüdmisest.

„Kui portree pildistamiseks on valgusele ühed tingimused, siis teine olukord võib vajada hoopis midagi muud.

“Eraldi teema on kui väikesed asjad läigivad ja tekib küsimus, kuidas pildistada nii, et läikivatelt objektidelt välklambi valgusvõi pildistaja enda peegeldus vastu ei peegelduks“, lausus Pihelgas.

Meid ümbritsev kolmemõõtmeline maailm jääb pildil enamasti kahemõõtmeliseks. Vastavate oskuste abil on aga võimalik viimast fakti „muuta“. Targasti seatud valguse ja varjude abil saab tekitada pildis ruumilisuse mulje. Kui väike kaameral asetsev välklamp annab lameda ja ruumitu pildi, siis kasutades peegelduvat välku või mitut välku sama aegselt võime saada pildi mis annab edasi ka ruumi.

Foto: Aivar Pihelgas

Neljandal vaheajal õpitakse nõkse,kuidas pildistada liikuvaid objekte ja millised on kiiresti liikuva objekti erisused. Veel saadakse teada kuidas liikumist „hetke“kinni püüda ja kuidas peatada.

Aivar loodab leida sobiva energilise modelli pealtvaatajate hulgast. Kas ta tantsib, hüppab või žongleerib selgub kohapeal, kuid koos publikuga leitakse sobiv lahendus liikuva modelli pildistamiseks.

Foto: Aivar Pihelgas

Hiljuti Tallinna väisanud maailma kuulus fotograaf JoeMcNally kasutab Nikoni väikeseid välke, sest neid saab tööle panna sõltumata sellest, kas sul on elektrit või ei ole. Välgud on lihtsalt paigutatavad ja võtavad vähe ruumi – tema peab portatiivsust kaameravälgu suureks plussiks.

Aivar Pihelgase sõnul võiks välk olla abiline, mis aitab fotograafil ellu viia tema erilisi ideid. Sageli on välklambi valgus pildil tagasihoidlik ja ei domineeri. Siis on välklambi valgusel pigem tasandav, varjusid täitev iseloom. Samas on valguse hulk, suund ja iseloom on kergesti juhitav ning see annab välgu kasutajale väga laiad võimalused.

„Aga nagu fotograafilise loomingupuhul ikka, valguse rolli pole võimalik alahinnata! Valgus on fotograafi põhiline töövahend, oskus seda kasutada määrab enamasti kogu tulemuse. “ soovitab Aivar Pihelgas.

Lisainfot fotokonverentsist "KLÕPS" leiad SIIT!

Delfi on konverentsi "Klõps" meediapartner