Eelnevalt juba kuhtunud märulseikluste sari sai sellest (nimest hoolimata põhiliinis juba üheksandast osast) taas uut elujõudu.

Ka praegu täitsa värskena mõjuv teos ise aga kujunes edukaimaks Tomb Raideri videomänguks üldse (tänavuse aprilli seisuga müüdud väidetavalt 8,5 miljonit koopiat).

Suur oli aga mängusõprade jahmatus, kui kirjastaja Square Enix mullusel Gamescom-messil teatas, et kuigi jätkuosa tuleb, jääb see ainult Microsofti konsoolidele Xbox 360 ja Xbox One. (Tõsi, pärast pahaseid reaktsioone internetis täpsustati, et "vähemalt esialgu".)

Microsoft nägi asjal nimelt nii tohutut potentsiaali, et tahtis sellest oma Unchartedi kujundada.

Konkurent Sonyl on ju sellenimeline märulseikluste seeria, mis ilmub vaid PlayStationitele. Ja tegelikult ei otsi MS ju pelgalt uut Unchartedi, vaid järgmist Halot, mis aitaks One'il kunagist Xboxi kiiret edulugu korrata.

Julgesin senikuuldu põhjal ennustada, et Rise of the Tomb Raider jõuab siiski mingil hetkel ka arvutile, kuigi mitte vast enne 2017. aastat. Suure hitipotentsiaaliga asja ainult Xbox One'ile hoida oleks põikpäine samm, mida seostaks täna pigem Nintendoga kui uue aja Microsoftiga.

Uudis, et Rise jõuab siiski ka arvutile ja PS4-le, tekitab seega elevust. Seda kolmel põhjusel, millest kaks on head.

Head on need, et ootamine kestab vähem kui 2017. aastani ja PS4 omanikud ei jää Rise'ist ilma.

Tõsi, arvutivariant ilmub 2016. a alguses ja PS4 väljalase alles sama aasta lõpus. Aga see on mõistetav, sest Microsoft tahab oma platvorme esimesena poputada. Windows 10 vajab ju ka hitte.

Foto: tootja

Halb on aga see, et otsus Rise'i teistele platvormidele jagada tuli nii äkki. Sellel näen ma omakorda kaht võimalikku põhjust, üks taas halb.

Hea (või noh, suhteliselt hea) põhjus on see, et MS mõistab Xbox One'i senist suhtelist ebaedu turul, ega taha Rise'i võimalikku megaedu piirata.

Teine, halb põhjus: praeguseks on selgeks saanud, et Rise of the Tomb Raideri valmistajad ei suuda eelkäija kvaliteeti hoida või ületada ning tulemus tõotab kujuneda pigem keskpäraseks.

Sel puhul on mõistlik see rutem ka teistele platvormidele laiali jagada - mõõdukad ajavahed võimaldavad vahepeal baasmängu veidi parandada ning uut sisu lisada. "Uue sisuga täiendatud" kõlab ju kordusväljalaske puhul alati hästi.

Miks ma üldse nii negatiivne olen ja eeldan, et Rise võiks olla keskpärane ja autorid ei suudaks eelkäija kvaliteeti alal hoida (või seda ületada)?

Eks ikka sellepärast, et viimased ligi kaks aastat on videomängu-vallas pettumuse valmistanud. Täpsemalt periood, mis algas 2013. aasta lõpus, kui uued suured konsoolid PS4 ja Xbox One ilmusid.

Selle aja jooksul on muutunud tavaliseks mitu häirivat trendi nagu:

(1) oodatud projektide ilmumisaegu lükatakse aina edasi;

(2) suurteoseid ilmub, aga sisu on pigem nõrk või tehniliselt pooltoores (stabiilsus- ja võrguprobleemid, üldine vearohkus, vajadus suuri parandusi alla laadida, vahel isegi selleks, et teos üldse normaalselt käima saada);

(3) kõrgeid hinnanguid pälvivad peamiselt indie-katsetused (mis laiemat mängurkonda siiski tavaliselt ei paelu) või PS3 ja Xbox 360 teoste kordusväljalasked (mis on ju huvilistel tegelikult reeglina juba nähtud).

Seis on praeguseks paranenud, aga mitte suurel määral. Seetõttu pole põhjust ka eeldada, et Rise of the Tomb Raider kujuneb suurepäraseks, aga Microsoft otsustas järsku, et võib selle ka Windows 10-le ja PS4-le plaanitust rutem kätte jagada.

Ma loodan, et eksin. Ja proovida tahan Rise'i nagunii...