Selle erinevusega, et YouTube'i-kanaleid on mustmiljon ning oma programmi paneb vaataja kokku sellisena nagu ta ise soovib, millal ise soovib.

Kui ühel pool ekraani on massiliselt uudistajaid, siis teisel pool töötavad need inimesed, kes sisu toodavad – rahvatelevisiooni tegijad.

Selliseid sisutootjaid, moodsa nimega juutuubereid, leidub igas ilmanurgas. Ka Eestis.

Üks neist on Toodz, kelle YouTube'i-kanal kannab nime Toodz Movies ning kelle huviorbiidis on videomängud.

Toodz valgustab meid järgneva intervjuu käigus, kuidas tema kanal sünnib, toimib ning hingab.

Tere Toodz. Hakkaks pihta algusest. Kes sa oled, kuidas YouTube'i sattusid ja kas YouTube teenib täna sind või vastupidi? Mis sind innustab tegema seda, mida sa oma kanalil teed?

Tere! Üks uuring väidab, et 90ndatel aastatel leidis suur hulk inimesi, et arvutimängud on meeldiv hobi ning väga paljud sellest seltskonnast on jäänud hobile truuks tänaseni. Olen killukene sellest uuringust ja statistikast.

Päris tihti on hobiga nii, et mida rohkem sellega tegeleda, seda paremaks tahetakse saada ning otsitakse uusi väljakutseid ja kombatakse piire. YouTube ongi minu jaoks väljakutse.

Esimese videoklipi panin kokku ja uploadisin YouTube'i juba 2008. aasta jaanuaris... lihtsalt igavusest. Ja sinna ta jäigi.

Neli aastat hiljem, 2012. aasta jaanuaris tekkis mõte salvestada enda tarvis klippe ja lõigukesi mängudest, mis parasjagu käsil. Üllatusega avastasin, et kaasmaalaste seas on päris mitmeid juutuubereid ja sealt tekkis ka idee oma videode keeles vormistatud arvamust teistega jagada.

Täna innustabki mind jätkama see, et päris mitmetele inimestele läheb minu arvamus korda. Teenimise mõttes teenin mina pigem YouTube'i... ja endiselt hea meelega.

Sinu videomänguteemalisel kanalil on täna juba üle 1250 tellija. Mis pole sugugi väike number. Kui kaua võtab aega, et sellise jälgijahulgani jõuda? See ei ole ju käega-lüüa-töö, et valmistan paar videolõiku ja fänne pudeneb nagu küpseid ploome puult.

Vastamise hetkel juba 1255 tellijat. Minu jaoks ei ole see pelgalt number – see on reaalsete inimeste arv, kes on leidnud, et kanal väärib jälgimist. Võtan jälgijate arvu kui motivaatorit ja otsest tagasisidet.

Kaua sellise numbrini jõudmine aega võtab, sõltub oluliselt sellest, mida vaatamiseks pakutakse ja millisele sihtrühmale/vanusegrupile materjal mõeldud on.

Tegelikult on hea reklaami korral selline number saavutav ühe päevaga. Minul on selleks kulunud üle kahe aasta. Mida aeg edasi, seda keerulisem on alustaval juutuuberil endale vaatajaid koguda: kõike on juba nähtud, kõike on pakutud.

Edu pant? Tuleb leida oma niśś ja sellega tegeleda.

On sul seatud mingi siht, kuhu vaataja- ja fänninumbrites jõuda, või võtad toimuvat üks päev korraga?

Teen videoarvustusi ja muud "kergemat" materjali oma lõbuks ning loodetavasti ka vaatajate meelelahutuseks.

Konkreetset eesmärki ei ole, iga lisandunud kanali tellija või positiivne kommentaar on märk sellest, et kulutatud aeg läheb kellelegi veel korda. Sellest piisab.

Samas ei ole ka mingeid kohustusi. Kui ühel hetkel tunnen, et olen ennast ammendanud, siis võin panna punkti ja peale punkti jätkata "uuelt realt".

Minu jaoks on elus asjad kujunenud selliseks, et hobi on alati suuremal või vähemal määral tööga seotud olnud. Kuidas on sinul töö ja lõbu jaotumisega?

On selge, et arvustamine sellisel kujul eeldab esiteks mängude läbimist, arvustuse tekstiosa valmimist, teksti pealelugemist, video töötlemist ja vähemalt mingi osa loetletud protsessidest on tõele au andes vist aegavõtvad, igavad, rutiinsed ning tehnilised? Paranda mind kui ma eksin.

Minu töö ei ole kunagi hobiga seotud olnud. Samas julgen väita, et hobi aitab ming tööalaselt (olen ennast videodes näinud ja tean, mis võib suhtluse juures partnerit häirida) ning ka vastupidi, töö aitab mind videote koostamisel (müügijuhi jutt peab olema usutav, veenev, argumenteeritud).

Lisaks palgalisele müügitööle nõuab elu Eestis ka seda, et hästi hakkama saamiseks on vaja tegeleda ettevõtlusega.

Naljaga pooleks olen elukaaslasele/naisele maininud ka seda, et võtsin juurde kolmanda töö. Nimelt pöördus minu poole eelmisel aastal Euronicsi tootejuht Jan ja päris, kas olen huvitatud koostööst.

Saime kokku ja leidsime, et koostöövorm on mõlemale poole sobiv ja tänaseni toimib see suurepäraselt.

Minu poolt koostatud arvustuse aluseks on alati läbitud mäng ning Sul on õigus, osa etappidest võtab tõepoolest päris palju aega. Näiteks viimase mängu Assassin's Creed IV: Black Flag arvustuse teksti silumiseks, sisserääkimiseks ning video monteerimiseks ja töötluseks kulus ca 8-9 tundi.

Siia lisandub veel renderdamine (seda teeb arvuti) ja eelnev märkuste tegemine. Korralik tööpäev.

Igavuse üle ma ei kurda, saan ise oma graafikut sättida. Rutiinist rääkides – tegelikult on ju igal hommikul ärkamine või päeval lõunatamine rutiin. Ometi me teeme seda. Rutiin ei ole alati negatiivne korduv tegevus, olemas on ka positiivset rutiini ja minu jaoks ongi see videote koostamine.

Milline peab sinu nägemuse põhjal üks korralik videoarvustus olema? Kuidas su arvustused sünnivad? Teed sa mängu läbimise kõrvale märkmeid, kirjutad teksti ette või improviseerid salvestamise ajal?

Korralik videoarvustus eeldab mängu läbimist ja enda kogemusest rääkimist. Erandeid ei ole. Olen aeg-ajalt sattunud veebilehele Metacritic ja muigega lugenud kriitikute pinnapealseid, kobavaid ja võibolla ka kinni makstud väljaütlemisi.

Nii tegelikult ei tohiks .. või siis kõik müügiks?

Mängimise ajal teen märkmeid. Ilma ei saa, sest esmamulje võib mängu lõpuks juba meelest läinud olla. Mängu lõppedes sean märksõnad loogilisse järjekorda ja piilun neid arvutiekraanilt, kui teksti sisse loen. "Liha luudele" tekib salvestamise ajal.

Üldiselt on vist nii, et kodumaiseid juutuubereid sünnib igapäevaselt, aga paljud neist peavad vastu vaid lühikest aega ning kanalid jäävad pigem varem kui hiljem värske sisuta.

Miks see nii on? Millega üks juutuuberivisiooni omav kodanik arvestama peaks ja millised oleks sinu kolm peamist näpunäidet sellele, kes mõtleb YouTube'ist kui pikaajalisest hobiväljundist?

Ühest küljest inimeste huvid, hobid ja kohustused muutuvad ning ühel hetkel avastatakse, et fookus on mujal ja pole lihtsalt aega.

Teisest küljest ei ole inimestel püsivust ja antakse alla liiga kiirelt. Mentaliteet "kohe ja kiirelt kuulsaks või/ja rikkaks" on liiga levinud.

"Tee oma asja, ära kopeeri kedagi, arvesta tagasisidega ning ole enda vastu kriitiline, juurides videotest välja häirivad elemandid ja parasiitsõnad," oleks minu soovitus alustavale juutuberile.

Miks just emakeelne kanal?

See nišš on Eestis katmata. Oleme ausad – eesti keeles ei paku keegi peale minu regulaarselt videoavustusi. Lisaks ei ole puise ja vigase inglise või vene keelega rahvusvahelisel areenil ka suurt midagi peale hakata.

Kas sa teed ka otsesaateid? Kui oluline on ülejäänud sotsiaalmeedia juutuuberi jaoks? Üks toetab teist?

Jah... või pigem ei nimetaks ma neid saadeteks. Striimin aeg-ajalt aadressil www.hitbox.tv/toodz , suhtlen vaatajatega, mõnikord loosin välja mängude võtmeid, mõnikord mängime koos vaatajatega mitmikmänge... mõtteid, mida teha, on veel, oleks aega ainult rohkem.

Selleks, et vaatajad oleksid kursis otselülituste toimumisega, koostasin ja haldan Facebooki fännilehte.

Ülejäänud sotsiaalmeedia on väga oluline. Nimetatud Facebooki-lehe avasingi just sellel põhjusel, et vaatajad soovisid ja soovitasid.

Ma ei saa seda küsimata jätta. YouTube ja teenistus. Kas kodumaine juutuuber saab nende kahe asja vahele võrdusmärgi tõmmata või mitte?

Võrdusmärgi asemel kasutaksin mina küsimärki. Raha, mida eestikeelsete videotega teenida võib, on pea olematu. Eesti meediasse mingil moel aeg-ajalt sattunud vaimustushüüatused teenitavate summade kohta on puhas fantaasia vili.

Julgen üsna kindlalt väita, et eestikeelsete videote tegemisega ja nende levitamisega YouTube'i vahendusel ennast keegi ära ei elata. Võib-olla on ka see üks põhjus, mis noored juutuuberid areenilt üsna kiirelt lahkuvad.

Kui sa peaksid ise endalt ühe küsimuse küsima, mida mina eelnevalt küsida pole taibanud, siis mis see olla võiks? Koos vastusega muidugi.

Tegelikult ei küsiks midagi. Tahaksin omalt poolt hoopis tänada koostööpartnereid Vidoegamers.eu ja Euronics. Suured tänusõnad kõikidele vanadele ja uutele kanali tellijatele ja vaatajatele!

Tervitused ka juutuuberile airbl4d3, kes minu hobi algusaegadel tegi video "Underrated Eesti juutuuberid" ning positsioneeris mind kohale number üks, mis tõstis kanali tellijate arvu neljakümnelt umbes saja kuuekümneni.

Foto: ekraanitõmmis (Dark Age of Camelot)

Ja lõpuks. Millised on sinu jaoks need kolm mängu, mis on sind mängurina defineerinud, lemmikžanrid paika pannud ning sind mängumeelelahutuse juures hoidnud, lugedes kolmandast kohast esimeseni?

Kolmandale kohale positsioneeriksin World of WarCrafti, teisele algusaegade mängu Unreal Tournament (ja Eesti guildi 6R) ning esimeseks positsioneeriksin Dark Age of Cameloti.

Vaata ka: