Firefox-brauseri kasutamine vähenes 85%, tippjuhi teenistus kasvas 400%

 (25)
Firefox-brauseri kasutamine vähenes 85%, tippjuhi teenistus kasvas 400%
(Foto: Pixabay / Gerd Altmann)

Firefox-brauserile pole hiljutised ajad meeldivad olnud. Kasutajaskond väheneb, sissetulek ka, varem nõrk konkurent Edge haarab aeg-ajalt Firefoxilt teise enim kasutatud brauseri tiitli...

Firefoxi arendav Mozilla pidi seetõttu hiljuti teatama, et koondab 250 inimest ehk koguni veerandi oma tööjõust. Enamik neist ei arendanud siiski Firefoxi, vaid tegelesid muude projektidega nagu MDN ja Rust, kirjutab Cal Paterson oma ajaveebis.

Mozilla sissetulek on ebakindel ja kahanemas, sest sõltub suuresti vahendustasudest, mida Google maksab veebiliikluse suunamise eest Google'i otsimootorisse. Viimane on Firefoxi vaikimisi otsimootor, kuigi seda saab muuta.

Miks nood tasud vähenenud on, seda Mozilla ei avalikusta. Tõenäoliselt on asi aina kahanenud kasutajaskonnas – vähem kasutamist võrdub pisema vahendustasuga.

Põhiprobleem ei pruugi siiski olla Mozilla teenistus, mis oli aastaid vägagi eeskujulik, vaid nende võimetus või soovimatus endale rahalises mõttes tugevat seljatagust luua.

Eriti palju raha on kulutatud tippjuhile. Mozilla fondi ja korporatsiooni tegevjuht ja juhatuse esinaine Winifred Mitchell Baker on saanud aina paremat tasu, näiteks 2018. aastal 2,4 miljonit USA dollarit. Tema tasud on viimase viie aasta jooksul rohkem kui kahekordistunud. See on NGO (meie mõistes MTÜ) juhi kohta ebatavaliselt hea teenistus.

Seotud lood:

Graafikuna näeks see välja nii: sinine joon on Firefox-brauseri turuosa, punane joon Bakeri tasude kogusumma. Paterson võtab selle kokku nii, et Firefoxi kasutatavus on langenud 85% võrra, tippjuhi tasu samal ajal kasvanud 400%!

ekraanitõmmis (calpaterson.com)

Eelmise aastakümne alguses oli Firefoxi turuosa 30% kandis, tänavuse augusti seisuga 7,72%. Mobiilseadmetel on seis eriti nutune: mobiili-Firefoxi pirukatükk on 0,49%. (allikas: StatCounter).

Ehk siis võib üldistada, et mobiilidel pole tulirebast pea olemaski. Sellest on mõneti kahju, sest Firefoxi mobiilibrauser pakub omas vallas haruldasi võimalusi täiendusi lisada ja ka reklaame blokkida.

Paterson kirjeldab veel pikalt ka Mozilla üldise tegevuse eetilist küsitavust, aga põhiküsimus meie uudise kontekstis on: kas tippjuhi muljetavaldav tasu ei peaks põhinema sellel, kui hästi asutus on rahalises mõttes hakkama saanud?

Mozilla sissetulekud on tugevasti kannatanud, aga põhitegevusele keskendumise asemel on nad kulutanud palju aega ja raha uutele projektidele, millest paljud on läbi kukkunud. Eriti tuntud näitena vast Firefox OS.

Mozilla aastaraport ei täpsusta, kui palju igale projektile kulutatud on, seega ei tea, millised on kõige suuremad ämbrisseastumised. Igatahes on murettekitav otsus keskenduda uute asjade proovimisele ja tippjuhtide "nuumamisele", kui isegi Firefoxi arendamisele ei pruugi enam piisavalt raha jätkuda.