Inimesed maksavad tasuta lõuna eest muidugi nii, et nende kohta kogutakse palju isikuandmeid, mida saab edasi müüa, muuhulgas veebireklaamide täpse suunamise eesmärgil.

Facebooki tasuta mobiili-interneti pakkumise algatus on Internet.org, mis on alates 2014. a juulist levinud 17-sse riiki, neist ajaliselt viimastena Egiptusesse ja Iraaki.

Internet.org annab mobiilirakenduse Free Basics kaudu ligipääsu kindlatele saitidele, mida Facebook hindab oma reeglite põhjal piisavalt harivaks ja kvaliteetseks.

Kuna äpp annab ligipääsu ainult mõnele saidile, on algatust tabanud paljud kriitikanooled.

Peamised argumendid on, et Facebook üritab internetiga seni mitte tutvunud inimesi vaimselt orjastada, et nad harjuks ainult kindlates veebikohtades käima, eesotsas muidugi FB endaga. Ja üldse, mis saab netineutraliteedist, kui üks firma ütleb, milliseid lehti külastada saab.

Rahulolematus ei piirdu niisama vingumisega, vaid mõned osapooled võtavad ka midagi ette.

Näiteks sideoperaatori Etisalat toel mõne kuu eest Egiptuses käivitatud Free Basics seal enam ei tööta. Selle põhjus on avalikkusele teadmata.

Facebooki teenusel oli Egiptuses kolm miljonit kasutajat, kellest miljon polnud enne internetis surfanud.

Indias käivad aga arutlused, kas Internet.org peaks saama tegutseda, sest see paistab netineutraliteeti rikkuvat. Ja kas sideoperaatorid võiks saada teenustele eri hindu määrata selle põhjal, et mis veebikohtadele ligi saab.