Apple käitub nagu 1990ndate keskpaiga Microsoft?

 (51)
Jobs tutvustab iPhone OS 4.0 üht tähtsaimat uuendust
Foto: AP---

Tehnikameedia on iPhone'i opsüsteemi järgmist suurt uuendust juba detailselt lahanud. Mõned uurivad teemat ka eri nurga alt. Techradari kirjutaja tuli järeldusele, et Apple käitub nagu 1990ndate keskpaiga Microsoft ja mõtleb pigem konkurentide hävitamisele kui kasutajamugavusele.

Veel ilmumata iPhone OS 4.0 juures on mõndagi meeldivat. Bluetooth-klaviatuuri tugi. Kaustad. Pseudo-multitegumtöö, mis rahuldab enamike kasutajate vajadused. Ja veel 96 uut võimalust.

Tore oli jälgida, kuidas Steve Jobs püüdis teeselda, et võimalus oma koduekraani taustapilti vahetada on kasvõi natuke innovaatiline või põnev, aga 4.0 tutvustus tekitas ka muret.

Steve Jobs kisub selgelt tüli kahe firmaga: Google ja Adobe. iPhone 4.0 arendustarkvara keelab põhimõtteliselt rakenduste loojatel Adobe'i CS5
komplekti kasutada, et oma loomingut iPhone'ile portida, ja uus iAd-reklaamiplatvorm püüab Google'ile konnasilmadele astuda. Apple'i motiivid on siin selge, kuid paljude rakenduseloojate elu muutus just raskemaks.

Apple'i iPhone OS domineerib taibutelefonide turgu ja see pesitseb enam kui 80 miljonil seadmel. Kõik need valmistas Apple, nagu ka opsüsteemi. Kui te failisüsteemi modifitseerimise eesmärgil salaja lahti ei murra (jailbreak), on ka rakenduste hankimiseks ainus koht Apple'i netipood. Apple dikteerib selle sisu ja saab osa müügitulust, nagu edaspidi ka iPhone'i reklaamiturul. Ja nüüd on ettevõttel plaanis hakata ütlema, mida tohib kasutada iPhone'i tarkvara tootmiseks.

Tundub üsna konkurentsivastane, monopolistlik ja Microsofti 1990ndate keskpaiga tegevuse moodi.

Apple on kasvanud tohutu suureks firmaks ning tahab kasutada oma jõudu, et hoida kõik võimalik, mis platvormi puutub, oma kontrolli all.

Kui Adobe CS5 teeb arendajatele kergeks rakenduse korraga kirjutamise mitmele platvormile, ei saa need olema platvormile eksklusiivsed - ja iPhone'i südameks on muidugi rakendused. Kui Google saab endale tüki rakendustesisese reklaaminduse turult, liigub see raha nende kontole, mitte Apple'i omale.

Mainitud piirangute eesmärk pole kaitsta kasutajat viletsate kogemuste eest. App Store on sellistest tulvil ja Apple'it see ei häiri. Asi on hoopis sissetulekute kaitsmises, et need ei väheneks.