Norra Elektriautode Assotsiatsiooni peasekretäri Christina Bu sõnul toimus läbimurre elektriautode tootmises 2017 aastal:

“Siis said ühekorraga kõik suured tootjad aru, et peavad järgima Nissani eeskuju ja tooma turule taskukohase hinnaga elektriautod. Paraku seisavad nende ees nüüd mitmed põletavad probleemid, mille lahendamisega on hiljaks jäädud. Üks neist: kust saada akusid ja kust akude jaoks vajaminevaid metalle?“

Seda, mis elektriautoturul tegelikult toimub, saab Norra pealt vaadata. Ootamatult on maailma mõõtkavas väike autoriik (2,7 mln sõiduautot) osutunud kõige atraktiivsemaks uue ajastu autode tootjatele.

Metsikud müüginumbrid, kohe kolmandik kõigist autodest elektrilised, üksteisel kiirlaadijate pärast silmi peast kratsivad kompaniid, Oslo esimesed induktsioonlaadijad… Norra on maailma elektriautoriik number üks. Pole vist raske arvata, kus esimesi Volvo elektrikaid näha saab.

Akutootmine kui lotovõit

Nissan müüs hiljaaegu oma akutehase ja tarnib energiapakke Hiina AESC käest. Viimane avas äsja Hiinas uue tehase ja lubab toodangut kolmekordistada. Ametlikud andmed tootmisvõimsuse kohta on vasturääkivad.

Nissanis hoitakse näppe ristis, et AESC-le ressurssi jaguks, see on valdavalt koondunud teiste Hiina tootjate, sh CATLi kätte. Ka Šveitslased müüvad oma koobaltiressursi hiinlastele. Üks suur lotomäng!

Volvo, tundub, on saanud jackpoti. Kahe suurtootjaga allkirjastada järgmiseks kümnendiks tootmislepingud on muljetavaldav. Aastaks 2025 peaks rootslased aastas tootma pool miljonit elektriautot. Hullumeelsus!

Volvo edulugu on aga risuks silmas konkurentidele, sh VAGile, kel küll on olemas raamlepingud hiinlastega, aga ei midagi kindlat. Audi e-troni tootmismahte just kärbiti, VW ID.3 esitlus oli ehku peale minek… Euroopa ootab oma akutehase valmimist. Ja isegi kui see tuleb, ei pruugi ressurssi kõigile jaguda. Elu.