Viiendik autoõnnetustest on tingitud juhtide väsimusest

 (21)
Viiendik autoõnnetustest on tingitud juhtide väsimusest
Foto: Andres Putting

Sõidukijuhi väsimus ja rooli taga magama jäämine on üks traagiliste liiklusõnnetuste põhjustest. Suurbritannias läbi viidud uuringust selgus, et roolis magama jäämise eel on võimalik täheldada teatud hoiatavaid märke. Sageli avavad väsimuse vastu võitlevad sõidukijuhid autoakna või keeravad autoraadio kõvemaks. Ometi ei hoia seesugused vastuabinõud neid kaua ärkvel.

Ligi 20% suurematel teedel toimunud õnnetuste põhjustajateks on rooli taga magama jäänud juhid. Sellised liiklusõnnetused lõppevad tihti surmaga ning riskigrupi moodustavad meessoost sõidukijuhid vanuses alla 30 eluaasta, kirjutab Suurbritannia transpordiministeerium.

“Väsimus pärsib sõidukijuhi tähelepanuvõimet ning pikendab reaktsiooniaega. Unine juht ei suuda teeolusid õigesti hinnata ega arvestada tee- ja liiklusinfoga, kuna ta keskendub vaid sõitmisele,” hoiatab Renault’ sõidukooli direktor. Lisaks võib väsinud sõidukijuht teiste liiklejate tegevust vääralt tõlgendada ning selle tagajärjel valesti reageerida.

Peale unepuuduse võivad uimasust põhjustada veel teisedki tegurid, nagu rooli taga veedetud aja pikkus, stress ja hiline kellaaeg. Enamik sõidukijuhi väsimusest põhjustatud liiklusõnnetustest leiavad aset varahommikul ja pärast lõunat. Teatud kellaaegadel on inimesed loomupäraselt rohkem väsinud ning selle pärast on oluline päevarežiimist kinni pidada, seega soovitav on vältida pikki sõite keskööst hommikul kella kuueni.

Seotud lood:

Sõites uniseks jäädes tuleks ohutus kohas peatus teha ning puhata. Kaaluda võib ka tugeva kohvi joomist – selle mõju peaks olema tunda umbes 15 minuti möödudes. “Kofeiinist on küll abi, kuid ainult mõneks ajaks. Ärge unustage, et tegelikult aitab väsimuse vastu vaid korralik uni,” ütlesid Renault’ sõidukooli instruktorid. „Pikka sõitu ei tohiks alustada siis, kui olete juba enne rooli taha istumist kurnatud. Sõite tuleks planeerida nii, et iga kahe tunni tagant on võimalik teha lühike puhkepaus.”

Autojuht peaks tähelepanu pöörama järgmistele väsimusnähtudele, misjärel on soovitav teha peatus ja puhata: te ei mäleta eessõitvale autole lähenemist; te ei suuda meenutada viimaseid teel oldud minuteid (näiteks unustate läbitud paigad ja nähtud liiklusmärgid); te kissitate liiga tihti silmi; te ei suuda sõiduteele keskenduda; teie sõiduk kipub tahtmatult üle telgjoone kalduma.