Teed ületavad jalakäijad, kiirust piiravad märgid, liikluskorralduse muudatused – need on vaid killuke informatsioonist, mida juht peab märkama ja vastavalt reageerima ning vaid murdosa sekundi jooksul pädevaid otsuseid langetama. Samal ajal peab autojuht jälgima õiget sõidukiirust, hindama võimalike ohtude olemasolu jne. Arvesse tuleb võtta ka teisi liiklejaid, kelle käitumist on samuti tarvis pidevalt kontrollida. „Kõik see tähendab suure koguse informatsiooni töötlemist ja võimaldab adekvaatselt reageerida. Välja on arvutatud, et kiirusel 50 km/h saab autojuht 1320 bitti informatsiooni minutis,“ ütlevad Renault’ sõidukooli esindajad.

Sõites tuleb paljud otsused langetada intuitiivselt. „Tuttavat teed sõitmine võib tekitada ohtliku rutiini. Kuigi käiguvahetus peaks alati olema intuitiivne, siis mööda tuttavat rada sõitmine võib samas lõppeda traagiliste tagajärgedega,“ hoiatavad Renault’ sõidukooli instruktorid. „Mida tuttavam on tee, seda rohkem hakkab autojuht eirama vajalikke märke ja muud sellist. Ent kunagi ju ei tea, millal liikluskorraldajad on mingil põhjusel ootamatult korraldust muutnud.“

Hea nipp, mis aitab rutiinil vähem tekkida, on aeg-ajalt muuta tavapärast trajektoori – näiteks tööle mineku teekonda. See aitab autojuhil „harjutada“ kontsentreerumist ja stimuleerib ajutööd.


Sõidu ajal pööra tähelepanu:

- kui juhid autot, siis ära tegele teiste asjadega – ka nendega, mis näivad tühistena;

- pea meeles, et kui jälgid teed teraselt, ent otsustad samal ajal ka näiteks GPS-i või raadiot sättida, siis ei tohiks see kesta rohkem kui 15 sekundit;

- jälgi liiklusmärke, millest möödud, kuid pea meeles, et see ei taga automaatselt ohutut liiklemist –ohutus sõltub ikkagi eeskätt sinust endast;

- ära sõida „mälu järgi“;

- stimuleeri oma aju ja katsu hoiduda pikka aega liiklemast ainult üht kindlat trajektoori pidi – kui võimalik, proovi näiteks tööle sõiduks valida mõni alternatiivne teekond.

Jälgi Forte autouudiseid ka Twitteris!