Uuring: Telefonikõne pealt kuulev autojuht läheb närvi
Värske uurimus tuvastas nimelt, et olukord, kus sohvri asemel sosistab telefonitorru sõidu ajal sõnakesi tema asemel hoopis mõni kaasreisijaist, iseäranis kõrvalistuja, võib rooli taga istuva inimese suisa hulluks ajada, vahendab Daily Mail. Selline „vestlust“ on ajule palju koormavam jälgida, kuna saadav teave on poolik. Taolist pealkuuldavat dialoogi kutsutaksegi poolloogiks.
Nimelt tekib autojuhil uudishimulik kihk midagi vahele rääkida või üritada siiski mõndagi lausejupatsit kõrvalestale püüda, et sellisest libasalajutust osa saada. Taoline situatsioon tekitab trotsi, närvilisust ning muudab juhi sõiduvõtted ebastabiilseks, koguni ohtlikuks. Seda tõendas grupp USA tudengeid, kel paluti keskenduda sõidurajal püsimisele ning valgusfoori märguannetele nii tervet telefonivestlust kui vaid poolt sellest kuuldes, kirjutab Psychological Science New Yorgi osariigis Ithacas tegutseva Cornelli Ülikooli ettevõtmisest.
Katseproovi algataja, psühholoogiadoktor Lauren Emberson selgitas, et sai idee taolise probleemi luubi alla võtmiseks juba lapsepõlves, mil ta läks bussiga sõites ning teiste inimeste poolarusaadavad lobisemist sundkuulates alati närvi. Nüüd oli aeg teada saada, miks selline asi inimese aju mõjutab – inimene tunneb end automaatselt omamoodi petetu ja kõrvalejäetuna ning üritab jonnaka „armukadedusega“ osaleda informatsioonivahetuses, kust tal tõenäoliselt tegelikult midagi kasulikku kõrva taha panna pole.
„Pealtkuuljad teevad seda tahtmatult,“ selgitas Emberson. „Meie tunnetuslikud mehhanismid sunnivad meid igal juhul kuulama ning aru saama ja sisse elama üritada.“
Jälgi EkspressAuto uudiseid ja artikleid ka Twitteris!