Uues asupaigas toimuva Dakari ralli terve hulk osalejaid tuleb Baltikumist


Uues asupaigas toimuva Dakari ralli terve hulk osalejaid tuleb Baltikumist
Dakari ralliFoto: IGo2Dakar

5. jaanuaril algav Dakari ralli saab sel korral alguse Jeddah linnast. Esmakordselt võisteldakse ainult Aasias. Kokku on rallitrassi pikkus pea 8000 kilomeetrit.

42. korda toimuv Dakari ralli toimub sel korral Saudi Araabias, kus võistlus saab toimuma ka viiel tuleval aastal. Selleaastane ralli on mitmes mõttes taas võtmas eeskuju kunagistest Dakari rallidest, seda iseloomustavad hästi kolm muudatust.

Esiteks on marsruuti jälle pikendatud - 12 päevaga (vahepeal on ka üks puhkepäev), tuleb läbida 7900 kilomeetrit. Kiiruslõikude kogupikkus kokku on 5000 kilomeetrit ning seejuures viis neist on pikemad kui 450 kilomeetrit. Võrdluseks - eelmise aasta ralli pikkuseks oli 10 päeva, mille kiiruslõikude käigus läbiti umbes 3000 kilomeetrit.

Selleaastase Dakari ralli marsruut Kujutis: Dakari Rally korraldustiim
Seotud lood:

Lisaks sellele toimub ralli taas vaid kõrbeliival, mitte ka kruusal või mudas, nagu vahepealsetel aastatel. Ajalooliselt oli Dakari ralli eesmärgiks läbida Sahara kõrb ning seega tullakse ka selle muudatusega tagasi ralli juurte juurde. Seda iseloomustab ka kolmas muudatus - kogu võistluskaravan elab võistluse ajal kõrbelaagrites. Vahepeal ööbiti näiteks rajalähedaste linnade hotellides.

Dakari kolm kodu

Aastail 1979-2007 sõideti rallit Aafrikas, sealhulgas esimesed kümme korda marsruudil Pariis-Alžiir-Dakar. Senegali pealinn Dakar – kuhu ralli on jõudnud 27 korda – andiski võistlusele nime, mis jäi püsima ka siis, kui rallikaravan sinna tegelikult ei jõudnudki. Aastal 2008 pidi maratonralli toimuma 30. korda, algusega Lissabonist ja finišiga tavapäraselt Dakaris. Kuid vaid paar päeva enne starti otsustasid korraldajad ralli terroriohu tõttu ära jätta.

See sündmus saigi Dakari ajaloo teise peatüki alguseks, sest järgmised üksteist rallit sõideti Lõuna-Ameerikas. Võistluse iseloom muutus põhjalikult: senisest maratonist sai sprindilõikude kogum, mis olemuselt meenutas üha enam tavarallit. Ka selles mõttes, et võistlejad ööbisid rajalähedaste linnade hotellides, mitte kõrbesse üleslöödud ajutistes laagrites. Lisades siia Lõuna-Ameerika majandusraskused, polegi ime, et Dakar tundis end Uues Maailmas järjest ebamugavamalt.

Aastal 2020 kirjutataksegi esimesed read Dakari ajaloo kolmandasse peatükki, sest vähemalt viis järgmist rallit sõidetakse Saudi Araabias. Rallikaravan koosneb detsembri keskpaiga seisuga 349 võistlussõidukist (mullu 334), samuti läheb võistlustulle 148 mootorratast, 23 quadi, 87 autot, 45 kergbagi ja 46 veoautot.

Baltikumist üllatavalt palju võistlejaid

Esimesed ettevalmistused ralliks on juba alanud. Detsembri esimesel nädalal alustas Paul Ricardi ringrajal tööd tehniline komisjon ning 12. detsembril asus laevatäis võistlus-, teenindus- ja saatesõidukeid (sealhulgas 10 helikopterit) Marseille’st kümnepäevasele merereisile Araabia poolsaare suunas.

557 osaleja seast kuulsaim on kahekordne vormel-1 maailmameister Fernando Alonso, kes kaitseb Toyota tehasetiimi värve. Eestlasi sõitjate seas pole, Leedut on aga haaranud tõeline Dakari-buum: sealt läheb starti koguni viis autot ja üks mootorrattur.

Allikas: IGo2Dakar tiim