Ühendriikide 44. president vahetas ametisse astudes oma senise sõiduvahendi, samuti hübriidmootoriga Ford Escapade’i, Cadillaci lipulaeva Presidential Limousine’i ehk nn Cadillac One’i vastu, kirjutab ajakiri
.

Auto omadustest turvakaalutlustel ametlikult küll väga palju ei räägita, ometi võib eeldada, et tegu on ühe turvalisema riigipea ametiautoga läbi ajaloo. «Auto kavandamisel, tootmisel ja testimisel võtsid spetsialistid arvesse laialdast hulka tehnilisi tingimusi,» teatas tootjafirma General Motors oma ülilakoonilises ja väga kantseliitlikus inglise keeles tehtud avalduses. «Igal auto väljatöötamise hetkel rakendati rangeid turvanõudeid, mis tagavad selle, et auto säilitab igas olukorras oma funktsionaalsuse, kuid sõidukile esitatavad nõudmised jäävad samas konfidentsiaalseks.»

Kuulikindel liikuv kontor

Ometi teatakse autost rohkem, kui sellise salatsemise juures eeldada võiks. Väidetavalt põhineb presidendi sõiduki raam GM Topkickil, millega on varustatud tootja keskmise suurusega veokid ja mille põhjal on varemgi limusiine ehitatud. Raami on tugevdatud enam kui kümne sentimeetri paksuse terasplaadiga, mis peab riigipead kaitsma auto all plahvatada võivate lõhkekehade eest.

Auto aknad on loomulikult kuulikindlast toonklaasist, uste-akende, sealhulgas klaaside paksuseks on hinnatud koguni 13 cm. Väidetavalt kaalub auto uks sama palju kui suure reisilennuki Boeing 757 oma. Ainus aken, mis avaneb – kolme sentimeetri võrra –, on juhiaken. See võimaldab sohvril vajadusel suhelda auto kõrval liikuvate salateenistuse agentidega.

Cadillac One’i kütusepaak on soomustatud ning täidetud spetsiaalse vahuga, mis ei lase kütusel süttida isegi siis, kui paak peaks otsetabamuse saama. Samuti paikneb auto tagaosas tulekahju korral automaatselt käivituv kustutussüsteem. Gaasirünnaku või põlengu korral on tagatud presidendi varustamine hapnikuga. Atentaadikatse puhuks leidub autos kotike presidendi verega, mis vajadusel talle kiirkorras üle kantakse. Vasturünnaku korraldamiseks on Cadillacis istuva turvameeskonna käsutuses pumppüssid ning pimedas nägemiseks vajalik varustus. Auto ümber on võimalik tekitada suitsukate.

Ajakirja Tarkade Klubi märtsinumbris:
  • Kes on Eesti kõige tegijamad teadlased?
  • Eesti suusakoondise määrimisnipid
  • Rein Luik - Eestist sirgunud kosmoseside tippmees
  • Arvutid võtavad bioloogia üle
  • Termotuumajaam jõuab käeulatusse
  • 20 aastat Exxon Valdezi katastroofist
  • Hinnaline käsitöö

    Cadillaci sõitjateruumi sisustus on valmistatud käsitsi. Tagaistme keskele on tikitud presidendi vapp ja kummagi tagumise ukse sisse paigutatud mobiilse kontori seadmed. Auto keskosas asub samuti rohkete võimalustega liikuv kontor. Autost on igal hetkel tagatud otseühendus Pentagoni ning asepresidendiga.

    Üks väheseid detaile, mis ka ametlikult pressile avaldatud, on auto esiosal paiknevad LED-lampidega prožektorid, mis valgustavad seal lehvivat Ühendriikide riigilippu ning presidendi standarti. Ekspertide hinnangul maksab sõiduk 5–6 miljonit krooni, kuid kuna Valge Maja ei osta autot, vaid rendib seda General Motorsilt, tuleb USA maksumaksjail auto kasutamise eest tasuda vaid sümboolne üks dollar aastas.

    Uue Cadillaci limusiini välimus ei põhine ühelgi konkreetsel General Motorsi varasemal mudelil, vaid sisaldab disainielemente kogu Cadillaci praegusest tooteseeriast, sealhulgas mudelist DeVille Touring Sedan, mille spetsiaalselt ümber ehitatud versiooniga sõitis senine president George W. Bush.

    Cadillaci mudelites tegid oma ametisõite ka mitmed varasemad legendaarsed presidendid: Woodrow Willson, Franklin Roosevelt, Dwight Eisenhower, kurikuulsalt autos istudes kuuli saanud John Kennedy, Bill Clinton jne. Peale USA kehtib tava, mille kohaselt kasutavad riigipead prestiižsemaid oma riigis valmistatud sõidukeid, veel paljudes teistes riikides.

    Elizabethi ja Akihito autod kallimad

    Jaapani keisrit Akihitot võib näha sõitmas kuue miljoni kroonise Toyota Century Royali tagaistmel, Inglise kuninganna Elizabethi aga istumas ühes oma kahest 180 miljonit krooni maksvast Bentley’st. Elizabeth, muide, lasi oma ülikallid autod ümber ehitada, nii et need võiksid liikuda biokütuste jõul. Prantsuse riigipead kasutavad vaheldumisi Peugeot’ ja Renault’ toodangut.

    Omamaise eelistamise reegel ei kehti siiski üheselt kõigi autosid tootvate riikide juhtide kohta. Näiteks Nõukogude Liidu järgse Venemaa presidendid on kasutanud mitmesuguseid erinevaid autosid, alustades Saksamaalt pärit Mercedestest ja lõpetades kohalike ZILi limusiinidega. Praegusel presidendil Dmitri Medvedjevil, muide, ei olnud enne presidenditoolile istumist üldse autot. Ekspresident Putin aga on teiste autode seas omanud ka Zaporožetsit.

    Eesti Vabariigi president Toomas Hendrik Ilves sõidab Saksamaa päritolu Audi A8-ga, mis uuena maksab ligi 1,3 miljonit krooni. Presidendi kantseleil õnnestus auto saada suure allahindlusega, pea viis korda tavapärasest odavamalt.