Nii on lisandunud suured ekraanid, mis lisaks audio ja video taasesitusele suudavad kuvavad oma ekraanil auto asukohta ning anda juhiseid plaanitud sihtmärki saabumiseks, kirjutab G4Si turvaportaal "Julged hoolida?".

Kuid sellist niinimetatud "musta kasti" nagu lennukis, autos veel täna tehaseseadetes ei leia.

Aastat kolm tagasi hakkasid levima YouTube'i keskkonnas Venemaa avarustest pärit videoklipid, kus teel sõites olid jäädvustatud uljad möödasõidud, mis tavapäraselt lõppesid suure pauguga.

Esmapilgul võis jääda mulje, arvestades video kvaliteeti, et mõnel kaassõitjal on olnud lihtsalt õnne jäädvustada selline totter möödasõit nutitelefoniga.

Kuid veidi pikemal uurimisel selgus, et Venemaal kasutavad autojuhid hoopiski sõiduregistraatoreid, mis kallimate autode kindlustamisel on kohustuslikud seadmed.

Tasapisi on sellised seadmed kohta leidmas ka Eestis registreeritud autodes ning seetõttu vaatamegi veidi lähemalt sõiduregistraatoreid ja hindame nende kasulikkust.

Andurid, ekraanid, kinnitused

Autosse paigaldatav registraator on väike kompaktne videokaamera, mida kasutatakse sõidu salvestamiseks nii tööle kui poodi sõites.

Seadet ei pea käsitsi sisse lülitama, sest tootjad on kasutaja elu mugavamaks teinud. Seadistustest saab valida automaatse salvestamise, mis reageerib liikumisele.

Mõned tootjad on varustanud oma kallimad mudelid ka G-anduriga, mis reageerib äkilistele kiirusmuudatustele (äkkpidurdus) ning salvestab löökide või tugevate raputuste korral video niinimetatud kaitstud failina.

See on küll kasulik funktsioon, sest selliseid faile seade üle ei kirjuta, vaid need tuleb hiljem käsitsi kustutada. Arvestades aga Eesti teeolusid, võib pikemat aega konarlikul kruusateel liikudes niimoodi mälukaart lõpuks täis saada.

Ekraani paigutuse järgi jagunevad seadmed kolmeks: ühed on liigutatava liigendekraaniga, teised ühes tükis tervikseadmed. Ja kolmandatel puudub ekraan sootukski. Eks mingil määral sõltub registraatori hind just ekraani suurusest, mis jääb kahe ja kolme tolli piiridesse.

Samas aga näitab kogemus, et ekraani olemasolu ja vaatenurk on vajalikud vaid seadme paigaldamisel. Sõidu ajal võib ekraanist saada hoopis segav element, sest juht, eriti algaja, kipub teed jälgima läbi registraatori ekraani.

Paigaldamine

Paigaldamisel peab arvestama kahe reegliga. Esiteks tuleb leida kaamera paigutamisel selline kindel asukoht, et sõidutee auto ees ja ka külgedelt oleks täiesti nähtav. Ning teiseks peab arvestama sellega, et registraator ei segaks juhi vaatevälja.

Seadmed kinnituvad esiaknale iminapa abil. Kinnitused on kompaktsed ning liigendid kergesti kolmes suunas reguleeritavad. Liigendid ise on küll plastmassist, kuid hoidavad kaameraid kindlalt paigal.

Reguleerimisnupud tasub hoolega kinni keerata, muidu võib registaator sõidu ajal vibreerima hakata või lausa lahti põruda, mis aga mõlemad juhul mõjutavad salvestuse kvaliteeti ja seda mitte paremuse poole.