Hull lugu on tabanud maailma võimsaimat autotootjat. Just seda marki peeti peaaegu ideaalseks ja kõige lollikindlamaks sõidukiks. Selle jamaga seoses on Toyota aktsia langenud börsil juba viiendat päeva järjest, kirjutab Financial Times.

Euroopas veel mõne mudeli tootmise seiskamist kavas pole. Tagasikutsumise otsus on kindel, selle mastaap ja detailid selguvad lähiajal. USAs peatati äsja teatavasti ajutiselt 8 mudeli tootmine. Parandusse on aga kutsutud juba peaaegu 3,5 miljonit autot.

USAs on pedaali kinnikiilumisest tulenenud tahtmatu kiirendamine põhjustanud väidetavalt 20 surmajuhtumit. Kaebusi on esitatud suurusjärgus 2000. Mullu puudutas analoogne viga umbes nelja miljoni sõiduki parandusse kutsumise.

Lugu läheb aina räpasemaks

Detroit Free Press teab rääkida, et gaasipedaali kiilumist puudutava probleemiga tegeles Toyota ning USA liiklusturvalisuse tagamise organ NHTSA juba aastal 2004, ent siis jäi küsimus omapärasel kombel õhku. Toona oli probleemiks, et gaas jäi peale vaid mõneks sekundiks. 2008. a. esitati Toyota vastu aga hagi 2005. a. Camryga juhtunud õnnetuse osas, ent selle menetlemine lõpetati kui endine NHTSA töötaja Christopher Santucci siirdus Toyota palgale. Oma endistel kolleegidel soovitas ta väidetavalt piirata pedaaliuuringuid vaid ühe sekundi tahtmatu gaasivajutuse perioodiga.

Asja on nüüd lubanud uurima hakata ka koguni USA Esindajate Koda. Toyota esindajad kohusid Koja esindajatega juba kolmapäeval. Vastav istung on plaanis 25. veebruaril.

Halba valgusesse sattunud Toyota kolleegid ja konkurendid on hakanud täbarat olukorda päris räigelt ära kasutama. General Motors pakub Toyotast nende auto kasuks loobujaile 1000.- dollarit nö. lohutussoodustust.

Toyota pole aga enam ainuke. Gaasipedaalipaanikast on saamas vist mingi imelik epideemia. Nimelt ilmnesid samad probleemid ka Hiinas toodetavatel Ford Transit Classic diiselmootoriga versioonidel. Üleilmne pedaalitaud tulekul? Selle taga on planeedil võimu üle võtta soovivad robotid?

Ei, lihtsalt Toyota ja selle konkreetse Ford Transit gaasipedaalitarnija on üks ja sama alltöövõtja. Nii et hoopis see seni veel tundmatuks jäänud firma on rahutusteratta veerema lükanud.