ENNE TORMI Tormis sõites on autoavarii võimalus miljoneid kordi suurem kui näiteks välguga pihtasaamise tõenäosus. Arvestades tormist tingitud lisaohtusid ja takistusi, peaks vastutustundlik juht planeerima oma sõiduaega ja -marsruuti, et mitte jääda tormi ajaks teele. Kuid samamoodi, nagu sina üritad tormi vältida, üritavad seda ka kõik teised juhid, ning iga hetkega, mille sa veedad veel enne tormi lõplikku kohalejõudmist teel, suureneb avariisse sattumise tõenäosus märgatavalt.

Kujutle: tahavaatepeeglid on täis suuri musti pilvi, tuul keerutab üle tee ja kõikjal lendab kõikvõimalikku sodi, ning kõik üritavad veel enne tormi saabumist koju varju jõuda. Viimane asi, mis inimestel mõttes mõlgub, on liiklusreeglid, kiiruspiirangud ja kannatlikkus.

Soov mitte tormi kätte jääda on teinekord suurem kui hirm kiiruse ületamise eest trahvi saada, ja kui paljud politseinikud ikka hakkavad tormi käes autosid peatama ja trahve kirjutama. Seega võib vahetult enne tormi sõitmine olla ohtlik, kui valitseb teatav peataolek ja inimeste närvid on tavalisest rohkem pingul.

TORMI AJAL Kui torm lõpuks kohale jõuab, läheb asi hullemaks, kuna teeolud muutuvad ettevaatamatute jaoks keeruliseks. Kombinatsioon tugevast tuulest ja vihmast, rahest ja välgust loob uusi ohte. Tugev tuul võib sinu või teise liikleja auto trajektoorilt kõrvale kallutada ning lennutada teele kõikvõimalikku risu, oksi, terveid murdunud puid või elektriliine. Vihm muudab teed libedaks ja vähendab nähtavust, kuid olulisem veel on loikudes vesiliu tekkimise võimalus. Lume puhul tasub lisaks meelde tuletada libedasõidu nippe.

Rahe on ilmselt torminähtustest kõige ohtlikum, kuna juhtide tähelepanu on suunatud teelt sõiduki kahjustuste vältimisele. Heli, mida tekitab autot mõlkiv rahe, on sama unustamatu kui avarii või pidurite blokeerumine. See tekitab olukorra, kus juhid teevad mida iganes, et jõuda võimalikult kiiresti varju. Välgu oht autole on pigem kaudne, kui see peaks sisse lööma puusse või elektriposti ning selle teele kukutama. Päevase tormi viimane ohufaktor on oluliselt vähenenud päevavalgus.

PÄRAST TORMI Isegi kui torm on möödunud, jääb oht mõneks ajaks püsima. Asfalt on veel mõnda aega märg ja libe, sulavad raheterad võivad teel käituda nagu kruusakivid ja teedel võib olla sodi. Suurtes lompides võivad end peita löökaugud, mis võivad kahjustada sõiduki velgi, rehve ja vedrustust. Eriti tugev vihm võib mõnes kohas kaasa viia ka osa teest.

  • ! Planeeri sõit nii, et väldiksid tormi. Kui see ei õnnestu ning nähtavus või tuul teevad sõidu jätkamise väga raskeks, kaalu seismajäämist (mitte puude või elektriliinide lähedusse).
  • ! Kui sõidad, vähenda kiirust!
  • ! Kui välk lööb autosse või mahalangenud elektriliin kukub auto peale, oota autos abi ning ära puuduta metallist pindu.
  • ! Ole valmis – ole kursis ilmateatega, hoolda autot ning hoia autos esmaabikomplekti. Võid lisada ka teki, taskulambi, patareidel raadio, midagi näksida ja juua.