Toetusega ostetud e-autode GPS-jälgimisseade on tavaelus kasutu

 (24)
Toetusega ostetud e-autode GPS-jälgimisseade on tavaelus kasutu
Foto: Bram Van Oost / Unsplash

KIK ja CarCops sõlmisid jaanuaris kuni 400 elektriauto GPS-seadmete paigaldamise ja jälgimise lepingu. Küsisime ettevõtte müügijuhilt Riho Pihlakaselt, kuidas andmete kogumine reguleeritud on ja kui palju mõjutab GPS-jälgimisseade elektriauto energiatarvet.

Jaanuaris sõlmisid CarCops ja KIK lepingu, mis näeb ette GPS-jälgimisseadmete paigaldamise kuni 400 e-autole, et oleks võimalik tõestada riigipoolse toetusega ostetud sõidukite nõuetekohane kilometraaž kuni 80 000 km nelja aastaga ja omakorda enamus sellest Eestis sõidetud, kirjutab Accelerista.com.

GPS-seadme paigaldamine vähendab bürokraatiat ning kuni 5000 eurot autoostutoetust saanud omaniku jalavaeva – vajalikud andmed edastatakse KIKile automaatselt. Teisel juhul tuleks kord aastas külastada KIKi kontorit, et tõestada tehtud sõidud.

KIK on korduvalt rõhutanud, et GPS-seadme paigaldamine on mugavusteenus, mis ei ole kohustuslik ning kinnitanud, et jälgimisseade edastab üksnes projekti monitoorimiseks vajalikud andmed ja omaniku privaatsus on tagatud.

CarCops koostöös GPS-seadmete tootjaga (kelle nime me pärimise peale teada ei saanud) tegid lahenduse, kus GPS-moodul on võimalik välja lülitada ja serverisse salvestatakse kaks KIKi nõutud parameetrit – hodomeetri näit ja operaatorikood, mis näitab, kas masin on Eestis või välisriigis. KIKile edastatakse andmed korra kvartalis, seejärel kustutatakse need serverist.

Seotud lood:

Projektiväliselt on seadmed kasutud

CarCopsi müügijuht Riho Pihlakas kinnitab, et KIK-i projekti puhul ei näe auto asukohta mitte keegi. Isegi kui sõiduk varastatakse, ei näe keegi auto liikumisi, sest KIK-i nõue oli et GPS andmeid ei salvestataks.

Toetusrahaga ostetud elektriauto omanik peab juhul, kui ta tahaks GPS-seadmega sõite jälgida ja andmeid ettevõtte raamatupidamisele edastada, tuleb tal CarCopsiga sõlmida eraldi leping.

“KIK-iga on selline kokkulepe, et kui klient soovib GPS-teenuse täisfunktsionaalsust (sõidupäevik, juhituvastus, SMSiga sõiduki seiskamine jne) siis häälestatakse kliendi GPS-jälgimisseade vastavalt ja täisfunktsionaalse lahenduse eest tasub klient otse meile,” ​selgitab Pihlakas.

KIK-ile edastatakse ka sellisel juhul ainult läbisõidu info koos operaatori koodiga, mis näitab kas masin asus Eestis või välisriigis.

“GPS-seade jääb samaks ja eraldi teist GPS-seadet ei pea paigaldama. Seadmeid on “üle õhu” võimalik uuendada, nii et kui klient mõtleb mõne kuu pärast ümber ja soovib lisaks KIK andmete edastamisele kasutada täisfunktsionaalsust, siis CarCops konfigureerib GPS-seadme ümber üle õhu, nii et klient ei pea selleks eraldi kohale tulema oma autoga.

“Tavalahenduse puhul on palju kliente, kes kasutavad GPSi oma igapäevatöös, et paremini logistikat planeerida ja olla kursis, kus autod parasjagu asuvad, et väljakutse korral saaks lähima tehniku saata kliendi juurde,” räägib müügijuht.

Sealjuures võimaldab GPS-seade teha erinevaid kasutajaid: näiteks kui peatöövõtja all töötab kaks allhankija masinat, saab need teha peatöövõtjale nähtavaks. Sama paindlikult saab GPS andmeid eraisikutele nähtavaks teha.

Seega juhul kui e-auto toetusega soetaja tahab saada täpsemat infot auto liikumiste kohta, peakski ta sõlmima eraldi lepingu ja tellima vastava seadistuse CarCopsilt.

Raamatupidamisele eCall ei sobi

Kui autol on peal SIM-kaardi toega eCall-süsteem, loob see võimaluse tootja äpi kaudu jälgida auto asukohta reaalajas ja juhtida võtmevaba süsteemi olemasolul uste avamist mobiilseadme kaudu, mugavusteenuste lahendusi on muidki.

Raamatupidamisliku arvestuse jaoks peaks ettevõtte sõidukitel olema eraldi GPS-seadmed, kuna hädaabisüsteem ei ole mõeldud igapäevaseks andmete analüüsiks.

Riho Pihlakas ütleb, et GPS-seadet on võimalik igal autoomanikul lasta oma sõidukile paigaldada, see töö maksab 35 eurot (lisandub käibemaks).

GPS süsteemi paigaldamine võtab aega tunni ja see peidetakse autosse ära nii, et see töötaks ka vargavastase lahendusena, võimaldaks määrata auto asukoha ja selle tagasi saada võimalikult kiiresti.

GPS-seadet on võimalik igal eraisikul või ettevõttel rentida: “99% klientidest on valinud renditeenuse, kuna siis saab seadme kätte 0 euroga ja seadmel kehtib eluaegne garantii,” selgitab Pihlakas.

Teenusest ja seadmest saab loobuda päevapealt, tagastades selle paigaldanud ettevõttele. 9,90 eurot + käibemaksu eest kuus saab GPS seadme, SIM-kaardi ja serverilitsentsi aastase ajalooga.

Kui palju kulutab GPS seade energiat?

Riho Pihlakas ütleb, et meedias oli kõva ažiotaaž Mitsubishi i-MiEVide ümber, mis aastaid tagasi ELMO-programmiga saastekvootide eest Eestisse osteti ning mille akud ulmekiirelt tühjaks said.

Selgus, et GPS-seadmeid paigaldanud ettevõte ühendas need autodesse valesti, nii et need pidevalt voolu tarbisid – õigesti paigaldatuna on tavapäraselt seade auto parkides n-ö uneasendis ja energiakulu on null.

KIKi poolt nõutud GPS-jälgimisseade ühendatakse auto süüteahelasse ja hakkab tööle kui auto sisse lülitatakse. Nii ei kurna seade e-auto akut, sest parkides on voolutarbimine null.

“Tegime testi kaks aastat vana 60 Ah 12-voldise akuga. Laadisime aku täis ja ühendasime külge ainult GPS-seadme. Aku täis olekust (12,5 V) kuni kriitilise piirini (11,5 V) kulus viis kuud. GPS tarbib 0,2 volti kuus ehk 0,05 volti nädalas, mis on pea olematu tarbimine,” toob Riho Pihlakas näite.

“Kui Teie masina aku tühjeneb nädala või kuuga, siis on teenusepakkuja GPS-seadme valesti seadistanud (ei kasuta unerežiimi) või on võetud GPS-seadmele vool auto mõõtealast. Sellisel juhul takistab GPS-seade auto elektroonikal unerežiimi minemast ja auto elektroonika on 24/7 sees ja tarbib voolu,” lisab müügijuht.

Peale GPS-seadme eemaldust saab auto elektroonika uuesti unerežiimi minna ja kliendile jääb mulje nagu GPS-seade olekski palju voolu tarbinud. Tegelikult tarbis voolu ikkagi auto enda elektroonika.

Andmeedastuse maht on aga otseselt seotud auto läbisõiduga: mida rohkem sõiduk liigub, seda rohkem andmeid ka edastab.