TEST: Uus Mazda5 - labasuseni lainetav, sportlik, ent aeglane
Välimuses torkavad kõigepealt silma horisontaalsed tagatuled, mis meenutavad Toyota Previa omi ning on üpriski suured, et autot kusagilt kaugusest silmitsedes tekiks tunne, et see suur 7-kohaline mahtuniversaal on tegelikult pisikene luukpära: on ju tolle tagalaternate ning kere tagantvaate proportsioonid sellised. Mis aga tegelikult silma peaks torkama, on need usinalt küljeustele veetud plekilained, otsekui oleks Mazda5 läbimas eriti jõuliselt paksu õhumassi, mis suudab kereplekki jäljendid vormida või kannaks lihtsalt mitu numbrit suuremaid rõivaid.
Tänaseks on Mazda mõistnud, et sellised rüüsid, volangid või mis need ongi, pole jätkusuutlik, vaid pigem ülepakutud disainitee ning juba ongi uus ideeauto Shinari uue kujundusnägemusga nimega Kodo välja lastud, kus midagi enam sel moel ei lotenda. Mazda5 jääb aga seda Nagare perioodi meenutama ning kui aus olla, siis ega päris elus neid laineid naljalt ei märkagi – on tarvis õiget vaatenurka ning õigel moel langevat valgust, et too tegumood ilmsiks tuleks. Küll aga on tegu, kui keegi sellist keerulise läbilõikega plekki mõlgib, sest kui garantii ust uue vastu ei vaheta, jääb lihtne plekitöökoda nii skulpturaalse vormi taastamisega tõenäoliselt hätta.
Niisiis on uus Mazda5 väljast põhimõtteliselt lihtsalt uute tagatulede ning küljelaine ning ehk sügavama naeratusega mahtuniversaal, mis sisaldab endiselt Karakuri-nimelist keskmiste istmete süsteemi. Mis see siis veel on? Karakuri viitab Jaapani kultuuris üllatusele, mille valmistab näiteks karakuri-nukk: puust skulptuur, mis seisab liikumatult paigal, ent kui selle väljasirutatud kätele teetass asetada, hakkab kujuke selle raskuse mõjul äkitselt edasi sammuma!
Karakuri istmed tähendavad sisuliselt seda, et mõlema äärmise keskistme all on peidus väljaliigutatavad panipaigad ning keskmine seljatoe osa ei kaldu ainult käetoeks, vaid pöördub ka üles (vt. fotodelt), et lastel oleks tekkivad kuja pidi võimalik kolmandasse ritta kalpsata. Väga tore, mugav ja nutikas süsteem. Istmed on Mazdas tõesti mugavad, ent kui mõelda täiskasvanuile, siis neid mahub 7-kohalisse masinasse siiski vaid neli täismõõdulist.
Parim asi Mazda5 juures on siiski juhitavus. See on tõesti mõnus ja sportlik ning kiiretes kurvides ei jäta midagi soovida. Kui Eestis lubatavate tipmiste kiirustega liikuda, on auto lisaks kõigele hiirvaikne. Saksmaal sain autobahnil lennata ka 180-190 km/h, mil tekkis mõistagi võimas tuulemühin, ent mingit ebakindlust või närvilisust tuvastada ei õnnestunud, kui just rekka tagant väljudes taas külgtuulde sattumisest tekkivat pahvakut mitte sisse arvata.
Auto jõuab Eestis müüki jaanuaris ning esilagu on valikus kaks bensiinimootorit – 1,8-liitrine ning 2-liitrine, esimesel 115, teisel 150 hobujõudu varuks, esimese tippkiirus 184 km/h, teisel 192 km/h. Sellise tempo saavutamiseks tuleb loomulikult kõvasti vaeva näha, ent ka tavalised maanteekiirused lasevad end hiiglama pikalt oodata. Vahe 1,8 ja 2.0 minekute juures pole praktiliselt märgatav ning kuigi 1,8 on janusem, teeb see kahesest kõvasti paremat, otse sportlikku häält!
Käiguvahetus on Mazda5’l samuti sportlikult kiire ning utsitab kurvides kiirust nautima, ent see kiirus on laisk kogunema. Tabeleid silmitsedes selgub, et väändemomentide kõrgpunktid jäävad mõlemal agregaadil 4000-5000 mootoripöörde vahele ning tippvõimsus saabub alles kusagil 6000 pöörd juures! Mahtuniversaali keegi ju niimoodi pöördesse ei aja, ent antud juhul tasub see siiski ära. Ning kuna mootor on sel juhul pidevalt pöördes, tulekski eelistada 1,8-liitrist, mis ka ägedamat saundi suudab pakkuda.
Järgmisel aastal saabub ka 115 hj diisel, ent sellest juba siis. Hinnad algavad Euroopas seni äärmiselt populaarse mudeli teisel põlvkonnal 300.000.- krooni kandist. Tänase Mazda5 andmed ja hinnad leiad SIIT, kuhu ilmuvad õige aja saabudes ka uue omad.
Jälgi EkspressAuto uudiseid ja artikleid ka Twitteris!