Pole ka ime, sest debüütkolmene sai viie aastaga nii levinuks, et osutus selle Jaapani firma esimeseks ja peamiseks bestselleriks: peaaegu kaks miljonit mudelit Mazda3 rändab täna mööda Aasia, Euroopa ja USA teid.

Ka eurooplased võtsid selle auto omaks - enam kui 460 000 sellest kahest miljonist kraapisid endale kokku just Vana maailma autosõbrad. Niivõrd muljetavaldava renomeega Mazda3 ei saanud ka uuena lihtsalt ootusi petta. See oli määratud saama ideaalseks.

Tundub, et „mazdalased" on esimese Mazda3 edust nii vaimustusse jäänud, et otsustasid ka teise põlvkonna tarbeks kasutada sama platvormi (Ford Focus´e oma). Mõnevõrra paranes kandmiku jäikus, mis mõjus positiivselt auto juhitavusele.

Samal ajal käis töö täie hooga autos sees. Interjöör sai veelgi sõbralikum. Tänu kahetasandilisele esipaneelile (kas Civiku suund?) sai Mazda selgepiirilise kokpiti. Kaks erinevat infoekraani on ennast mugavalt sisse seadnud esipaneeli kõige kõrgemas osas ning on võimelised kõige nõudlikuma juhi uudishimu rahuldada. Ja selleks ei pea juht silmi tee pealt kõrvale keerama.

Vasakul ekraanil seisavad kõik andmed kütusekulu kohta, kell, õhutemperatuur. Kallimas varustusastmes on siin ka värviline navigatsiooni ekraan. Kitsamal, parempoolsel ekraanil on audiosüsteemi häälestused. Miks esimesel ekraanil on tähed ja numbrid valged, teisel aga punast värvi, jääb arusaamatuks. Sügavatesse kaevudesse paigutatud spidomeeter ja tahhomeeter on veidi proosalise väljanägemusega.

Isteasendile midagi ette heita pole, ülevaade ümbritsevast on suurepärane. Rooliratas ajab imetlema nupukeste ja kangikeste arvuga. Kasutajaliides CF-Net, mis on tuttav Mazda6 omanikele, lubab juhtida kõiki süsteeme, sealhulgas navigatsiooni ja kliimakontrolli, käsi roolist lahutamata. Alguses torgid siiski paraku alati vale nuppu.

Touring-versiooni üheks huvitavamatest lisandunud võimalustest on esiklaasi soojendus (kulub talvel ära), kahetsooniline kliima (kulub naabrile ära) ning veidi hüsteeriline parktronic (kulub algajale ära). Makstes juurde saab juba Sport varustuse, kus võib juba arvestada pööravate BiXenonidega, saada „targa" võtme passiivseks sisenemiseks ja stardiks, häälestada juhiistet elektriliselt ning soetada süsteemi, mis kontrollib pimedaid tsoone peeglitesse sisseehitatud radaritega.

Lamedad esiistmed on head kuni esimese järsu pööreni. Ärge unustage uksi lukustada, muidu võib välja lennata! Kaasreisijad tagaistmel võivad tunda kerget klaustrofoobiat ning need, kes on pikemad kui 185 cm, tulevatad teile ennast meelde tagantpoolt põlvedega puksides.

Esimene, mis paneb imestama, on vedrustuse häälestus. Kohe tuleb välja kogu uue Mazda3 olemus, mis on kohati viidud noorusliku maksimalismini. "Elagu SPORT!" karjub auto ning asutegi teekonarusi kokku lugema. Jäikust on „kolmeses" küllaga. Selge see, et roolida on palju mõnusam, pöörates auto praktiliselt ei kaldu, ent sellised kombed ei meeldi sugugi mitte kõikidele. Seda enam, et õige varsti ilmub ka „laetud" Mazda 3 MPS, mis on erilistele fanaatikutele mõeldud.

Activematic käigukasti ei nimetaks küll aeglaselt mõtlevaks. Gaasipedaaliga koordineerub see ülihästi, ei teki ka pause ümberlülitumisel. Siin on kõik korras ning vastab täielikult väljakutsuvale jaapanlikule iseloomule.

Stabiilsusprogrammi väljalülitamisel läheb auto kergesti mõnusasse libisemisse, peab üksnes tõstma pöördeid ning keerutama rooli natuke võimsamalt. Nutused mootori ja väljalaskesüsteemi hääled panevad teid aga õige varsti iludust säästma ning tempot maha võtma. Tunne on selline, nagu oleks „kolmekas" takerdunud kuskil mugava linnaauto ning „kuuma luukpära" vahel, muudkui võnkudes sinna ja tagasi.

See-eest on müraisolatsioon salongis adekvaatse sõidustiili puhul igati kiiduväärt. Isegi odav plastik ei häiri kribinaga. Korraliku audiosüsteemi olemasolul (Bose paigaldamine on eraldi tasu eest) või jutuka kaasreisija juuresolekul, naudite kindlasti pikka sõitu.

Ei hakka vastu vaidlema, nii iseloom, kui ka stiil on uuel Mazda3'l kindlasti olemas. Ka janu on sel täiesti mõõdukas - üsna dünaamilise sõidu juures jäi kütusekulu 10 liitri piiresse. Eriti säästlikud ootavad muidugi ikka diisleid ja neid saab olema tervelt kolm.

Sedaan või luukpära - see on maitseküsimus. Ega suurt vahet pole, ainult et pagasiruum on sedaanil suurem - 430 liitrit 340 vastu. Hinnavahe on ca 7.000.- krooni sedaani kasuks. Milliseks saab teie Mazda, on ka teie otsustada, igal juhul olge valmis kulutama mingi aeg kangekaelse võrukaela kasvatamiseks.

Uue Mazda3 tehnilised üksikasjad ja hinnad leid SIIT.