TEST: Kes uut Saab 9-5 ei muretse, on loll?

 (52)
9-5 ei saa lennukitaagast lahti, küll aga üritab maha raputada roppu General Motorsi pärandit
9-5 ei saa lennukitaagast lahti, küll aga üritab maha raputada roppu General Motorsi päranditFoto: Urmas Oja

Jänkide käpa alt Hollandi ninamehega butiikautoettevõtte omandusse siirdunud Rootsi legendaarne ja otse kultuslik automark Saab peab enda klientideks preemium-klassi omadest neid kõige intelligentsemaid. Nii et kui sul Saabi pole, oled veidi kohtlane?

Koos Saabiga olevat selle kliendiuuringu kohaselt intelligentseimas sektoris ka Audi omanikud. Samasse tabelisse mahtus ka BMW ning Mercedes-Benz, kusjuures viimane jäi ses nimekirjas ka viimaseks. Aga just Audiga Saab ka end ametliku turunduspoliitika kohaselt enim võrdleb ning näeb eneses mõistlikule inimesele mõeldud stiilset ja väärilist alternatiivi etableerunud germaani kolmainsusele.

Saab on tõesti stiilne alternatiiv Audi, BMW ja Mercedes-Benzi kõrval, ent aega, mil see alternatiiv taas mõistlikuks muutuks, pidi sel korral tänu General Motorsi uimerdamisele tervelt 13 aastat ootama. Senine Saab 9-5 oli tõeline vanaisa - sai ju see mudeliuuenduse käigus koguni läikivad prillid pähe! Auväärse papi ilme asemel mõjus üldpilt aga nii, nagu oleks vanamees veidi nupust nikastanud, hõbedased liibukad jalga tõmmanud, et technopeole seiklusi otsima minna. Kõik need kavatsused paistsid kvartalite kauguselt läbi ning vana 9-5 kidur olek lausa karjus silma.

Rootsi ei ole just maailma kõige põnevam koht, kus uusi autosid testida. Seal on küll äärmiselt head ja siledad teed, ent neil lubatakse venida reeglina vaid 80 km/h. Trahvid juba 10 km/h võrra kiiruse ületamise eest on karmid, +20 km/h veel karmimad, +30 km/h võetakse vist juba load ära ning kuna enam edasise ületamise tagajärgi ajakirjanikele ei tutvustatud, võib vaid oletada, et siis topitakse inimene külma vee tünni ning antakse Venemaale välja või midagi sellist.

Kõigest sellest on äärmiselt kahju, sest prooviautoks olnud nelikveoline 2,8-liitrise V6 turbomootoriga 9-5 arendas tervelt 300 hj ning tõi kuuldavale ka urahtusi, kui 60-80 km/h kiirendades lapats korraks vaipa suruda õnnestus. Valikus seisab ka vaid 1,6-liitrine turbo, mille 180 hobujõust peaks sõitmiseks täiesti piisama. Kuigi 2-liitrise turbomootori 220 hj annavad suure autoga liikumisel kindluse ning tarbivad ka biokütust. Kindlasti on see väga mõnus maanteelaev - ruumi on siin Opel Insignia pikendatud platvormile rajatud tuliuues lipulaevas tõeliselt palju. Tagumisel istmel päris Škoda Superbi absurd-avarusele järgi ei jõuta, ent puudu jääb vaid mõni sentimeeter. 9-5 on küll hästi horisontaalse olemisega auto. Nagu emalaev, aga mitte väljavenitatud muljega nagu Superb.

Olgugi puhas General Motorsi produkt (GM’i detailikastidest pärinevad mitmed lülitid, koguni rool), on uus 9-5 ikkagi Saabi uue ja eduka ning enesekindla tuleviku tunnistaja. Vähemasti peab seda olema. Päeva lõpuks, nagu öeldakse, on see aga siiski üleminekumudel, mis sõlmib raske vana aja ning entusiastlikud uued kümnendid kenasti kokku. Seetõttu sisaldab uus 9-5 nii head, kui nigelat.

Endiselt jätkatakse Saabide ja lennukiehituse ajaloo rõhutamist, kuigi kui 1950ndate mudelil 95 oli veel terve logo otseselt propellerlennuki portreesiluett, siis nüüd tuleb lennuki teemat juba tikutulega taga otsida. Näiteks kas on need elemendid esivõres embleemi kohal justkui lennuki tiivad, mis seda kompositsiooni paitavad? Võibolla on, võibolla ei ole ka. Enam pole selle klassi autodel süütevõtit, auto stardib nupust START, mis asub seal, kus Saabidel traditsiooniliselt nende ekstsentriline süütelukupaik – käigukangi juures istmete vahel. Aga nüüd on seal nupp ning ka Audil asub START-klahv samas paigas, mistõttu on lennukiteema ka siin pigem otsitud.

Õigem olekski, kui Saab selle ära nämmutatud lennundusega flirtimise hülgaks, see kulunud kittel lihtsalt seljast vajuks. Spykeri ajal kavatsetakse keskenduda detailidele ning kvaliteedile ja seda on juba uus 9-5’ki demonstreerimas. Kõik nupud ja materjalid on väga head ja mõnusad, ette saab heita üksnes keskkonsooli taustaplastile, mis on odavamaiguline ning õige pea ka näpujäljelaiguline. LCD ekraan on see-eest aga hiigelsuur ning sobib ka filmide vaatamiseks. Nuppude asetus näib alguses iseäralik, ent hiljem pikapeale häirima ei hakka.

Auto üldine vorm on selge ja pinnad siledad. Kui BMW disainikeel otsib vormi, millega vahekorda astuda, siis Saab pakub kujustust, mida tahaks lihtsalt silitada. Katus ja sujuvalt küljelt küljele kanduv klaas annavad kokku analoogse packmanliku käeviipe nagu Nissan GT-R’il. Veljed on nagu propellerid reaktiivmootoreil, esirataste taga asuvad retrolennukilikud väljalasketorud, mille haak harmoneerub küljejoone kohalt tagumiste uste ümber pöörduva nikkelbumerangiga. Kerge läikiva nikli pintslitõmme on ka kõigil ukselinkidel.

Tagumise horisontaaltule saladus ei peitu soovis meeldida ameeriklastele, vaid nagu Saabi peadisainer õhusöögil paljastas, on see taaselustatud üle-eelmise põlvkonna sedaani ahtrist. Ning tõepoolest – taoline seisab ju ka Alfa Romeo 164 tagumikus, sest see jagas siis vana hea 9000’ga platvormi ja mõningast ilmetki. Pakiruumiluuk ise on efektselt lame nagu helikopteri maandumisplats ülilimusiini ahtril.

Prilliraamid on säilinud ning need on uhkelt paksud endiselt. Õhuvõtuavade trapetsid peavad aga meenutama kindlasti hävitajate omi, mis nende külgedel aplalt õhumassi sisse õgivad. Mootoriruumi üldpilt on ehk pisut robustne: keegi oleks seal nagu kaasaegselt peenpuhta vormistuse asemel hoopis lõbusalt fooliumit kärtsutanud. Pakkide hoiustamise süsteem ehk tarand, mida annab U-kujulist siini pidid kõikjale liigutada ning pagasit vastu seina/nurka suruda, on küll kasulik, aga eks selliseid ole teisigi.

Oh jumal – ikka maandusime sellesse lennuki teemasse... Mis teha.

Paraku jääb kõige hea kõrval kripeldama tõik, et 9-5, mis peaks olema pigem sõidumehe auto, paistma selle poolest esile teisest Skandinaavia taustaga tegijast ehk Volvost, jääb selles osakonnas hätta. Olgugi sel elektrooniline süsteem, mis vedrustust, rooli ja pedaale jäigemaks sunnivad, on paranemine marginaalne. Sportlik pole see igatahes sugugi ning ses osas jääb 9-5 Audi A6’le küll otsustavalt alla, meenutades oma pehmusega pigem Lexust.

21. sajandi alguse 9-5 on seega väga hea, kaunis, eriline ja äärmiselt ruumikas auto, millega on väga hea ja mõnus sõita - mõistlikult. Nii et kui selle asemel hoopis ikkagi hinnalisema Audi raha kokku saate, ei tasu arvata, et tegite päris lolli inimese otsuse. Lihtsalt palju igavama, keskmisema ning iseloomutuma, kuna 9-5 paistab kaugele silma kui intelligentne seisukohavõtt, mis siis, et sel veel puudusi on.

9-5 jõuab Eestisse juba õige pea, tellida saab seda kindlasti juba täna. Lähema teabe auto tehnika ning hindade kohta leiad SIIT.

Üle 140 autotesti leiad alati SIIT!

Jälgi EkspressAuto uudiseid ja artikleid ka Twitteris!

Oma sõiduki müügikuulutus pane EkspressAutosse - kuulutus kuni auto müümiseni vaid 50.- krooni!

Kasutad reklaamiblokeerijat.

Sisu mugavamaks tarbimiseks
telli Delfi Kogupakett või reklaamivaba pakett.

Kogupakett
1€ / kuus*
Sisaldab 11 Eesti tippväljaande tasulist sisu, vähem bännerreklaame, saad jagada kuni 4 kasutajaga.
* Esimene kuu 1 €, edasi 9,99 €
Reklaamivaba pakett
2,99€ / kuus
Saad lugeda tasuta sisu ilma bännerreklaamideta. Ei sisalda tasulise sisu lugemisõigust.
 
Lisan erandi. Vaata AdBlock juhist siit
ja AdBlock Plus juhist siit.
Mõistame, et käid meie juures uudiseid lugemas, mitte reklaame vaatamas. Reklaamidest sõltub meie sissetulek ja see võimaldab meil pakkuda sulle soodsalt head ajakirjandust.