Ootasime Honda Insighti hübriid-imemasina testisõitu erilise kannatamatusega, häälestasime end ökonoomseks-ökoloogiliseks sõiduks ning valmistusime säilitama loodust. Kui meil lõpuks pärast pooletunnist instruktaaži õnnestus rooli taha istuda, kinkis Insight meile esimese õiekese. Täpsemalt, andis meile avanssi õige juhtimisstiili eest. Need neli päeva tehisintellektiettevõttes, kus kõigi jõududega püütakse teid sõitma õpetada, jäävad kauaks meelde.

Vaielda pole siin midagi - Honda Insight on tõepoolest targem paljudest kogenud autojuhtidest. Vähemalt kütuse kokkuhoiu ja planeedi päästmise osas. Auto tekitas juba furoori USAs, kus mudeli järele reastuvad „roheliste" järjekorrad, alustas erksalt müüki Euroopas ja veeres Eestini.

Insighti futuristlik stiil paistab suurepäraselt silma kividžunglite taustal. Esimest pilgust on selge - see auto on loodud linnade jaoks. Pisut harjumatu kere - selline pool-luukpära, pool-universaal kummalise tagaluugiga - jätkab peamise konkurendi, Toyota Priuse ideed. Siin on iga kumerus täpselt välja arvestatud ja õigustatud - kõik selleks, et vähendada õhutakistust (koefitsient 0,28), parandada aerodünaamikat ja seega alandada kütuse kulu.

Auto tervikuna on tulnud välja üllatavalt harmooniline ja avar. Erilist sarmi lisavad sinaka kroomi karva toonitud „silmad" ja avali „naeratav" iluvõre. Lauge mootoriruumi kaas läheb sujuvalt üle hiigellaiaks esiklaasiks, seejärel katuseks. Katusejoon omakorda katkeb taga, poolitades tagaakna.

Auto tulevikust

Avame ukse ja satume ökoloogiliste kangaste ja iseäraliku disaini maailma. Insighti salong jätkab Honda viimase põlvkonna „kosmilisi" motiive. Nupukesed, paneelikesed, riiulikesed, ekraanikesed - kõik see kuhjub üksteise peale ja alguses võib sellest mitmekesisusest pea kaotada. Umbes 15 minuti pärast hakkad aga tasapisi mõistma Jaapani inseneride loogikat ja tunni pärast see juba meeldib sulle.

Seest on Insight valge ja avar. Pehmed istmed on igati mugavad, vast ainult pööramisel hakkad puudust tundma küljetoest. Suured aknad ja kitsad piidad annavad väga hea vaatevälja. Tõsi, tagaaken on poolitatud täpselt selles kohas, kus tavaliselt on näha teie taga sõitva auto laternad, ja see rikub pisut pilti. Insighti tagaistmed, mille all, muide, asetseb elektrimootori akuplokk, on allalastavad ja moodustavad ühtlase pinna.

Selleks, et kogu ulatuses tunnetada Insighti kõiki võlusid, peab neid alguses tundma õppima ja mõistma. On ju see ikkagi auto tulevikust. Autole on lisatud kasutusjuhend, mis paksuselt sarnaneb entsüklopeediaga. Kuid Insighti peamine seadus on arusaadav ka ilma kirjanduseta - unustage järsud manöövrid! Masinat võib tõega ristida „maailma kõige sujuvamaks autoks". Mõnikord testimise ajal näis, et Insight veereb rööbastel või koguni õhus - niivõrd ühtlaselt ja müratult toimub liikumine.

Kiirustel 20-50 km/h suudab Insight sõita ka ainult elektri jõul. Gaasipedaali järsemal vajutamisel käivitub 1,3-liitrine bensiinimootor ja vajadusel laeb elektrimootor akusid sellel ajal. Insightis kasutatakse regenereerivat pidurdust: pidurdamisel laeb pidurimehhanismi toodetud energia akut. Seega pole Insightil vaja pistikupesa ja sisseehitatud aku peab tootja kinnituse kohaselt vastu ligi 15 aastat, pärast seda võib selle lihtsalt asendada.

Ökoloogia on sisse lülitatud

Roolisambast vasakul asub „kõige tähtsam roheline nupp" - see, mille heaks õigupoolest oli ka ehitatud see auto. Sellele vajutades lülitub sisse süsteem ECON (Effective Control), mis muudab variaatori häälestusi, vähendab gaasipedaali tundlikkust ja viib konditsioneeri üle säästurežiimile. Kütuse kulu, võrreldes välja lülitatud ECON-funktsiooniga, langeb 12%, lähenedes deklareeritud 4,6 l/100 km.

Aga selle auto vahest üks kõige naljakam funktsioon on süsteem AutoOff, mis lülitab mootori välja igal täieliku peatumise korral. Kujutage ette: te veerete niigi hääletult valgusfoori poole ja kui auto täielikult peatub, saabub salongi üdini tungiv vaikus. Teekaaslased vaatavad mõistmatult teie otsa - mis ometi juhtus, miks me seisma jäime? Aga piisab vaid vabastada piduripedaal ja Insight ärkab viivitamatult ning veereb tasakesi edasi.

Sel viisil "paiskate" iga valgusfoori või ülekäiguraja juures õhku 0 grammi CO2 ja kulutate 0 liitrit bensiini. On ju lahe, arvestades, et ummikutes seismise ajal on mõlemad näitajad võrdsed nulliga.

Kogu info oma töö kohta toob tark auto erilisele ekraanikesele, mis asub tahhomeetril. Roolil asuvate nuppude abil valite, milliseid näite soovite jälgida. Digitaalne spidomeeter vinnab end üles, selle lisavalgustus muutub sujuvalt sõltuvalt sõidustiilist. Vajutate pisut gaasi ja spidomeeter muutub siniseks, kui aga sõidate sujuvalt ja säästlikult, muutub lisavalgustus roheliseks. Just nimelt „rohelise lisavalgustuse" režiimis võib teenida õiekesi.

Kasvatada salu

Honda insenerid otsisid motivatsiooni tänapäevase inimese tarvis ja ehitasid autosse mängu. Oskate startida kummivilinal? Läbida kurve külg ees? Nüüd aga proovige sõita säästlikult! Väljakutse on vastu võetud ja me hakkame kasvatama oma tänusalu.

Pool tundi sujuvat käiku ja ekraanile ilmuvad esimesed lehekesed. Esimesel tasandil on vaja koguda alumiste lehtede paarid viiel põõsal. Teisel tasandil kasvatate veel kaks lehepaari igal põõsal. Kui salu õide puhkeb, lähete üle kolmandale tasandile, kus põõsastel hakkavad kasvama viljad. Igal üleminekul jälgib masin üha tähelepanelikumalt sõidumaneeri, aina raskem on teenida lehekesi, aga kaotada on neid palju lihtsam kui varem. Vajutad kord järsult gaasi või pidurit ja leheke kukkuski. Muide, sisse lülitatud ECON-funktsiooniga on lehekesi teenida pisut lihtsam.

Kõik see näib lapsemänguna, kuid hasart tekib kohe. Kui kasvatada üles kogu salu, ilmub ekraanile tšempioni karikas. Testi ajal püüdsime sõita kõigi reeglite kohaselt ja kord olime isegi lähedal üleminekuks teisele tasandile. Kuid kõige järgi otsustades olid meie püüdlused ikkagi napid. Närvid andsid alla, gaas vajus põrandale, lisavalgustus muutus happesiniseks ja viimane leheke langeski.

Insightiga ei õnnestu dünaamiliselt sõita. See pole selleks ka ette nähtud. Selle stiihia on tipptunnil autodest tulvil linnatänavad. Linnast väljas kütusekulu praktiliselt ei muutu, kiirusel 90 km/h neelab Insight ligi 4,5 liitrit kütust saja kilomeetri peale, mis on võrreldav mikroautode või diiselmootoritega.

Kogu oma heasüdamliku aegluse juures kuuletub masin täpselt roolile, võtab kindlalt kurve ja neelab alla teepinna ebatasasused. Variaatoril on režiim S, mis võimaldab teha enam-vähem kiireid möödasõite.

Kokkuvõte

Paljudes Euroopa maades kaasnesid hübriidi ostule riiklikud toetused ja kopsakad allahindlused. Pealegi on sellise auto parkimine linnas tasuta ja täis paagiga Insight sõidab läbi ligi 1000 km. Näib - see ongi sääst! Kuid üks asi on raha, hoopis teine aga Insighti ostja maine. Selline inimene ei piirdu juttudega sellest, et loodust on vaja hoida, ei kirjelda hübriidi eeliseid sõpradele ja tuttavatele, vaid ta tõestab oma häid kavatsusi tegelikkuses.

Insight muudab vaadet asjadele, sunnib paljustki mõtlema. See auto on mõistlikum kui kõik, millega me kunagi oleme sõitnud. Ta ainult ei räägi ega oska toitu valmistada. Kuid see-eest oskab ta mõtelda. Mõtelda tulevikust.

Naise pilk
Elina Päsok, fotograaf:

Varahommikul helistas mulle toimetaja ja teatas lapseliku rõõmuga hääles, et korjas veel ühe õiekese. Lõpuks, pikaksveninud poole tunni pärast nägin ma kaasaegse tehnoloogia imet, autot, mis ärgitab päästma loodust.

Insighti peamine võlu on mõistagi see tunne, mis tekib mõtte juures, et sa mitte ainult ei säästa oma raha bensiini arvelt, vaid ka toetad planeedi ökosüsteemi. Ühtlasi toetad neid, kes sihikindlalt püüavad sundida pandasid paljunema, kes istutavad uusi troopilisi metsi ning keelduvad kasutamast aerosoole. Kui ei taha loobuda juukselaki kasutamisest, kuid on väga kahju hävinevatest taimedest, millest pandad toituvad, siis Honda Insight on reaalne võimalus anda oma panus.

Ideoloogia on selge - päästa planeet! Aga linnaelanik armastab seda päästa mugavates tingimustes. Insightil on palju kasulikke riiulikesi kõigile pisiasjadele, mida võib vajada Maa päästja, ja hiigelsuur pakiruum. Tagumised read laskuvad ette ja soovi korral võib autosse paigutada koguni haige poni, keda on vaja viia veterinaari juurde.

Küllaltki tagasihoidlik, kuid väga nüüdisaegne väljanägemine haakub sinaka esioptikaga. Lisavalgustus on üldse tähtis element Insighti juures. Spidomeetri värviline oreool on teejuhiks säästlikul juhtimisel ja olles sõitnud mõnda aega, ei taha te sugugi enam sattuda sinisesse „ohtlikusse" tsooni. See on omamoodi dressuur. Huvitav, kui varustada kõik õppeautod selliste indikaatoritega, kas juhtimine oleks säästlikum?

Planeeti aidata on väga lihtne: Honda Insight, tammeistik pagasiruumis ja Jacksoni laul „Earth Song". Väga tahaks, et inimesed ostaksid rohkem hübriidautosid. Esiteks on see uus trend ja teiseks, bensiini kokku hoides anname ühtlasi veel pisut aega korallrahudele ja sipelgakarudele.