Tänasest saab Eestis nullilähedase keskkonnasaastega sõita!

 (94)
Tänasest saab Eestis nullilähedase keskkonnasaastega sõita!
Vasakul põleb Neste MY, paremal "traditsiooniline" diiselNeste Eesti AS

Keskkonnateadlikele ja oma ökoloogilist jalajälge vähendada soovijatele on tuua väga hea uudis, sest müügile tuleb kütus, mis on 100% jäätmetest ja jääkidest toodetud. Veelgi parem uudis on aga see, et kasvuhoonegaaside emissioon selle kütusega on ca 90% väiksem ning tegemist ei olegi rohepesuga!

Neste MY Renewable Diesel on 100% taastuvatest toorainetest toodetud diislikütus, mille kasutamisel saab mootorsõiduki poolt tekitatavat süsinikuheidet märkimisväärselt vähendada.

Ilmselt tundub lugejale selle koha peal, et huvi hakkab lahtuma ja tahaks loo kinni panna, aga pea veel vastu, siit tuleb hitihoiatus!

Vähe kisa, palju villa

Alates tänasest saab diiselkütust Kadaka teel asuvast Neste tanklast iga soovija oma auto paaki tankida ning senisest keskkonnasäästlikumalt edasi sõita. Põhimõtteliselt ongi tegemist tootega, mida iga keskkonnateadlik autotarbija pikisilmi oodanud on.

Ainult et ei teatud oodata, sest sellest ei ole väga palju räägitud ning samal ajal on biodiisli paanika kogu tähelepanu haaranud. Ilmselgelt jättis Neste laskmata karu naha müümata ja see on väga tore, sest seda suurem on nüüd üllatus.

Kaubandusliku nimetuse tagant leiab teise põlvkonna diislikütuse (HVO), mida võib kasutada kõikides diiselmootorites fossiilse diislikütuse asemel puhtal kujul või segatuna fossiilse kraamiga. Neste MY kasutamine ei nõua mootoris mingeid muudatusi.

Seotud lood:

Toode kui selline ei ole turul iseenesest uus, sest alates biokütuste nõude kehtima hakkamisest on Neste kasutanud sedasama HVO-d diislikütustesse nõuete täitmiseks lisatava biokomponendina. Uus on see, et nüüd saab toodet tankida 100% puhtana, ilma fossiilkütusega segamata.

Toodetud täielikult jäätmetest ja jääkidest

Reklaamtekst ütleb, et "Neste MY on kütusetööstuse uusim innovatsioon, mille taga on nii mahukad investeeringud kui ka teadus- ja arendustööd. Patenteeritud NEXBTL-tehnoloogiat kasutades on loodud fossiilkütusega keemiliselt koostiselt identne 100% parafiinne diislikütus."

Kui tavaliselt tahaks reklaamtekstidesse natuke skeptiliselt suhtuda, siis see siin on ilma agadeta. Sügavamale kaevates ja tausta uurima hakates paistab tulevikus rohi rohelisem ja taevas sinisem.

See ei ole biodiisel FAME!

Kuigi sisuliselt sobib igasugune bio-, öko- ja roheline eesliide selle diiselkütuse nime ette suurepäraselt, et tohi uut kütust segi ajada traditsioonilise biodiisliga ega ka esimese põlvkonna biokomponendi FAME-ga.

Neste MY on 100% parafiinne diislikütus, mis vastab EN15940 klass A standardile ning omaduste headuselt see teoreetiliselt isegi ületab traditsioonilistest fossiilsetest toorainetest toodetud nn tavadiiselkütuse omadusi. Eks aeg näitab täpsemalt, aga esialgu on tunne hea!

Poliitika mõjutab hinda

Neste MY maksab tavadiislist oluliselt rohkem, ligi 1.9 eurot liitri kohta. See on palju, aga kusagil säilib lootus, et keegi võtab vastu mõistlikke otsuseid ning poliitika kujuneb selles suunas, mis edendaks päriselt "rohelise" kraami tarbijateni toomist.

Suure osa Neste MY hinnast moodustab sarnaselt fossiilkütustele aktsiis ja käibemaks. Aga kui aktsiis peaks sisuliselt hüvitama fossiilkütuse kasutamisest tekkiva kahju, siis tuleb küsida, et miks 100% taastuvast toorainest toodetud asja samadel alustel maksustatakse?

Kuniks poliitikud otsuseid ei tee ning uut kütust tavadiiselkütusega samadel alustel käsitlevad, siis ei ole karmima hinna osas midagi parata, sest jäätmete taaskasutamine ongi kallim, kui uuest toorainest kütuse tootmine.

Samamoodi peab tarbija rohkem maksma nii rohegaasi kui rohelise elektri eest ja sarnane trend on ka näiteks plastmassitööstuses - gaasist ja naftast tehtud toorplasti kruup on ca 3 korda odavam taaskasutatud materjalist. Ei ole vaja palju mõelda, mida ettevõtjad eelistavad.

Lõhnatu, värvitu ja puhas, kvaliteetne diiselkütus

Kuna Neste MY toodetakse täielikult taastuvatest toorainetest ja osaliselt ka jäätmetest, siis võrreldes tavalise diiselkütusega on selle kütuse kasutamisest tekkiv süsinikuheide ca 90% väiksem. Peamine pluss on parem enesetunne väiksema süsinikujalajälje pärast ja teadmine, et nüüd on tehtud keskkonnateadlikum valik.

Lõhnatu, värvitu kvaliteetne diislikütus Neste MY Neste Eesti AS

Loomulikult ei tähenda Neste MY kasutamine seda, et auto summutist väljub edaspidi lillelõhn ja lendavad haldjad, kuid kasu seisneb nö süsiniku netosaldos.

Rohestatistikas on selle kütuse jalajälg nii väike, kui olla saab - süsinik on ringluses, mitte ei ammutata maapõuest uut juurde. Veelgi enam, see ei ole mitte ainult taastuvana kasvanud tooraine vaid ka jäätmed, millel muu kasutus muidu puuduks. Räägitakse, et jäätmete osakaal toormena järjest kasvab. Kütuses on ka kurikuulsat palmiõli, aga see on jätkusuutlikult majandatud istandustest.

Aga kes teab: Ilmselt on uue kütusega ka heitgaasid puhtamad, sest Neste MY tsetaanarv on lausa 80, aromaatsete ühendite sisaldus on alla 1%, tihedus 780 kg/m3 kohta. Nullilähedane on ka väävli ja hapnikuühendite sisaldus. Kütusekulu on võrreldav tavadiisliga.

Neste lubab, et Neste MY säilivusaeg on erinevalt FAME lisandiga kütustest samaväärne fossiilkütusega ehk siis praktikas saab seda säilitada pika aja vältel ilma, et toote kvaliteet muutuks. Seega väheneb ka oht seistes riknenud kütust saada.

Praktikas tähendab kõik eelnev, aga eelkõige kõrge tsetaanarv ja muu kraami puudumine seda, et kütus on efektiivne ja selle põlemine puhtam, mis tähendab, et heitgaasi lõhn võib parem olla küll ja tahma vähem.

Vähem tahma tõotab häid uudiseid kaasaegsete heitgaaside järeltöötlussüsteemidega autode omanikele - vähemalt teoorias DPF rõõmustab.

Kellele ja milleks?

Kuivõrd poliitika on praegu veel ebavõrdne, siis kõrgema hinna tõttu on Neste MY täna eelkõige keskkonnateadlikele ettevõtetele ja autoomanikele selleks, et vähendada sõitmise kahjulikku mõju keskkonnale.

Kui esmapilgul tundub see olema nišitoode ja turundusargument, siis Eestiski on palju neid ettevõtteid, sh transpordiettevõtteid, kes mõtlevad oma ettevõtmise ökoloogilise jalajälje peale ja on nõus "rohelise" kütuse eest rohkem maksma.

Näiteks muretseb autorile teadaolevalt süsinikuneutraalsuse pärast üks suur Eesti transpordiettevõte, kes teeb reaalseid pingutusi oma süsinikujälje vähendamiseks. Ettevõtjalt nõuavad omakorda pingutusi välismaised kliendid, kes annavad valiku - oled rohelisem või otsi tööd mujalt.

Mujal maailmas suhtutakse süsihappegaasi emissioonidesse palju tõsisemalt, kui Maarjamaal ning süsinikuneutraalsus või vähemalt selle poole püüdlemine on lausa eraldi argument.

Rohepesu on igasugust, sealhulgas ka esimese põlvkonna biodiisel FAME, mida peamiselt biokomponendi lisamise nõude täitmiseks diiselkütusesse lisatud on.

Neste on siinkohal olnud erand ja jätkab edumeelset lähenemist, sest nende biokomponent on algusest peale olnud seesama HVO.

Kuid nii üldiselt tuleb pidada üsna piiratuks (ja rohepesuks sõimata) arvamist, et vihmametsade raiumise arvelt, suvalisest palmiõlist ja toidulaua arvelt tuleva kraami kütusepaaki toppimine võiks maailma päästa. Isegi kui rohestatistikaga kerge meetoodikavahetusega numbrid klappima saadakse.