Esimene rõõmustamise põhjus

Kõige lihtsam on rääkida ajaloost. Esimene Fiat 500 sai valmis 1957. aastal. Edasi sai sellest autost legend: paljud on veendunud, et Itaalia tõus põllumajandusriigist tööstusgigandiks sai alguse just “viiesajasest”. Ilmselt on vähe täisealisi eurooplasi, kellel ei oleks jutustada oma lugu 500-sest. Kui muudmoodi mitte, siis vähemalt mingi episood nähtud ja meelde jäänud filmist. Maarjamaal elanud rahvas jäi sellest kõigest kõrvale. Ei ole midagi magusamat teadmisest, et uue Fiat 500 ilmumise ajal oleme ka meie osa sellest loost. On jah pateetiline, aga mis siis.

Teine rõõmustamise põhjus
Autotööstuse hiilgeajad saabusid just väikeste mudelite masstootmisega. Põrnikas on hea näide, “viiesajane” loomulikult ka. Muidugi ihkab hing kitsaste olude asemel midagi suuremat, nii ongi autotööstus keskendunud nn lipulaevade ja keskklassi loomisele. Väikeautod on küll endiselt populaarsed, aga neid on treitud põhimõttel: pole tähtis, mis värvi kass on, peaasi, et hiiri püüab. Itaallaste pingutus luua korralik, ilma kompromissideta väikeauto on Fiat 500 näol kandmas korralikku vilja. Tahaks näha kompetentset inimest, kellel on auto välimusele midagi ette heita. Elav loomus, värvikas ja silmatorkav joon, meeldejäävad põhidetailid (esituled, katusejoon, tagaluugijoon), kompaktne ja terviklik olek. Need on kõik emotsionaalsed märksõnad, aga need, kes on Fiat 500-ga tõtt vaadanud, saavad aru millest ma räägin. Ajalugu ei kordu õnneks mitte alati farsina.

Kolmas rõõmustamise põhjus
Väikesed autod tähendavad enamasti kompromisside massi. Auto väliskuju kopeerib enamasti suuremaid mudeleid, edasi püütakse reisija jaoks luua mulje, et ta saab rohkem kui väikeauto. Autotootjad näikse olevat arvamusel, et odavama ja väikese auto ostab see, kellel raha ei ole. Teate ju küll “ainult meie auto on seest suurem kui väljast” stiilis reklaamteksti. Teine võimalus on teeselda sportlikkust. Auto vedrustus keeratakse nimme jäigaks, sisse surutakse sportlikum rool ja sügavad istmed. Pole vaja! Ma tahan väikest, esmaklassiliste näitajate ja sõiduomadustega autot! Vastus on: Fiat 500. Dual Drive roolivõimendi lubab linnas manööverdada praktiliselt üht näppu kasutades. Maanteel ka ̶ kiiruse kasvades muutub rooli iseloom vastavalt. Kui tahad ise reguleerida, siis saad seda teha, valides lülitist City stiili. Muidugi hüppab 2300 mm teljevahega auto mõnel Eesti teel üsna korralikult. Aga see ei ole auto häda, me vist ei tahaks teada, milline näeks välja sõiduk, mille ehitamise lähteülesanne on koostatud meie maanteede kõige hullemate lõikude põhjal. Igatahes ei nõua “viiesajase” juhtimine liiga palju energiat. Kurvides jääb standardvedrustus pisut pehmeks, aga seda tunneb ainult liigse optimismi korral. Proovisõiduks ettenähtud 500-sel on valiku väikseim mootor. 1,2-liitrise 51 kW-st piisab täiesti. Tõsi, selleks, et osaleda foorirohelise alt algavas võistluses, tuleb pedaali hoolega vajutada. Mootoritest saab valida veel 1,4-liitrise, 16-klapilise bensiinimootori, mis suudab 73 kW, ja 55 kW jaksava 1,3-se diisli. 1,4-liitrise mootori juurde kuulub ka kuuekäiguline manuaalkast. Varustuspakettidest kannab kõige lihtsam nime Pop, aga sellele tuleb juurde osta näiteks nii autoraadio kui ka manuaalne konditsioneer. Lounge-versioonis on need olemas, lisaks ka klaaskatus ja moodsad USB-vidinad. Ühesõnaga Pop on hädavariant, aga selle eest hea hinnaga.

Neljas rõõmustamise põhjus
Retro on nüüd juba mõned head aastad automaailmas rokkinud. PT Cruiser, Mini, New Beetle on siiani kõige enam silma paistnud. Kõik kolm on olnud rikka rahva toredad mänguasjad. Head autod, aga üsna soolase hinna eest. Fiat 500 kannab oma rolli välja ka siin. Hetk tagasi kirjeldatud nn blank-versioon ehk 1,2-liitrise mootoriga Pop 500 maksab 165 000 krooni. 199 000 eest saab kõige väiksema mootoriga Lounge-versiooni. Ja ma kinnitan, sellest piisab täielikult! Mini One’i hind jääb siis veel 60 000 kaugusele, samuti PT Cruiseri oma, New Beetle kõige odavam versioon on 100 000 kallim.

Viies rõõmustamise põhjus
Siiani sai autoostja öelda: ma pean ostma suurema auto! Sest see on turvalisem kui need pisikesed punnid. Enam ei saa: Fiat 500 sai EuroNCAP-i põrketestis maksimaalsed viis tärni. Kui ei usu, keera mõni leht ja uuri lk 65 ise järele.

Kuues rõõmustamise põhjus
Tegime vanalinnas “viiesajasest” loo jaoks pilte. Rohkem kui pildistamisele tuli aega kulutada turistide peletamisele. Madridist Tallinnasse tulnud Hispaania perekond ei tahtnud auto juurest sammugi taganeda, ameeriklanna küsis, kas ta võiks mult auto ära osta. Proovisõidu ringi ajal aeglustas Renault Meganne Scenicu juht minu Fiatiga kohakuti jõudes käiku, vaatas ja uuris autot pikalt, lehvitas siis rõõmsalt ja näitas püstist pöialt. Kas see pole mitte põhjus rõõmustamiseks?

Meeldis: Suurepärane juhitavus, väike kütusekulu, kaasliiklejate sõbralik tähelepanu
Ei meeldinud: Hmm, raske küsimus.

Kokkuvõte: Eleene ja Eliis! Kui kooli lõputunnistusel ei ole viite kõrval rohkem kui kolm nelja ning ülikooli sisseastumine on edukalt tehtud, siis minupoolt just seda värvi “viiesajane”, mida soovite. Ise soovitan punast.

Fiat 500
Uksi/kohti 3/ 4
Mootor R4, otto
Töömaht 1242 cm3
Võimsus 51 kW (69 hj) @ 5500 p/min
Pöördemoment 102 Nm @ 3000 p/min
Käigukast 5-käiguline manuaal
Jõuülekanne Esivedu
Rehvimõõt 185/55 R 15
Pikkus/laius/kõrgus 3546/1627/1488 mm
Teljevahe 2300 mm
Pakiruum 185 l
Kütusepaak 35 l
Tühimass 865 kg
Tippkiirus 160 km/h
Aeg 0–100 km/h 12,9 s
Keskmine kütusekulu 5,1 l/100 km
CO2 pääst 119 g/km
Garantii 3 aastat või 100 000 km
Kindlustuskulu aastas 10 445 kr
Hind alates 199 000 kr