Elektritransport OÜ tegutseb mitmes transpordi elektrifitseerimise valdkonnas korraga. Nende autopargis on juba 50 elektriautot, mis on pikemaajaliselt välja renditud.

SmartEnCity programmi raames pandi möödunud aastal Tartu linna püsti 5 kiirlaadijat, kust saavad energiat ammutada ka CCS laadimisstandardiga autod. Neidki haldab Elektritransport.

Äsja võttis ettevõte üle T1 Mall of Tallinn kaubanduskeskuse 15 Ensto poolkiire 22 kW nimivõimsusega laadimisjaama haldamise. Alates juulist enam anonüümselt autot laadida ei saa, T1 laadijad on avatud kõigile Elektritranspordi klientidele.

Ettevõtte kõneisik Rain Neemlaid selgitab, et see muudatus on vajalik, et tagada laadijate korrasolek ja teavet koguda laadimiste kohta, et edaspidi teenust parendada.

Laadimine on tasuta, aga mitte anonüümne

Esialgu on elektriauto laadimine T1 keskkiiretes laadijates jätkuvalt tasuta. Aga enne laadimaasumist tuleb end registreerida Elektritranspordi lehel ja kas viipekaardi või veebirakenduse abil teenus aktiveerida.

Kaardi tellimine võtab netis aega umbes 5 minutit. Neemlaid soovitabki eelistada viipekaarti, mille tellimine käib kiirelt, kohalejõudmine võtab sõltuvalt postiteenusest umbes paar päeva ning mida saab hoida näiteks auto hoiulaekas.

“Avalikus kommunikatsioonis me enda veebirakendust väga ei promo kuna viipekaart on kliendi jaoks märksa hõlpsam kasutada,” räägib Rain Neemlaid.

Elektritransport OÜ kliendid saavad laadida roaming teenuse abiga paljudes laadimisvõrgustikes üle Euroopa sh Virta võrgus Soomes ja E-ON-s Rootsis.

“Hiljemalt selle aasta lõpuks soovime veebirakenduse sulgeda ja asendada selle autentimismeetoditega, mis on kaasaegsemad. Rohkem infot saame anda kolmanda kvartali lõpus.”

Laadimise hinna otsustab T1

Seda, kas ja kui kaua T1 laadijates elektrit tasuta antakse, otsustab kaubanduskeskus: “Hetkel on T1 öelnud, et tasuta laadimine jätkub aasta lõpuni. Usun, et järgmine otsus tehakse kui T1 hakkab planeerima järgmise aasta eelarvet,” sedastab Neemlaid.

Paari kuu pärast peaks olema ka selge, kes ja kui palju T1 keskkiireid laadijaid kasutavad. Teenuse osutamise algus on T1-s olnud üle kivide ja kändude, sest esmakordselt on üks keskus paigaldanud nii mitu AC-laadijat.

Elektritranspordile halduse üleandmine on seotud sooviga parandada kliendikogemust. Neemlaidi sõnul tuli T1-l otsustada, kas lasta laadijatel rahulikult edasi tiksuda ja loota asjade iseeneslikku paikaloksumist või delegeerida haldamine asjatundlikule meeskonnale.

“Esimese asjana käisime kohapeal laadijaid testimas, mille tulemusel saime teada, et 3 laadijat vajasid garantiikorras välja vahetamist,” meenutab Rain neemlaid.

Põhjuseks oli laadimisjaama kontrolleril olevate kondensaatorite viga – allhankija tarnis ENSTOle vigased komponendid.

Miks kaarti üldse vaja on?

T1 otsus anda laadijate haldamine üle teisele ettevõttele on tekitanud küsimuse, kellele see vajalik on? Linnas on kohti, kus keskkiiretes laadijates saab jätkuvalt laadida ka ilma kaardita. Level2 aga pakub sarnast avalikku teenust NFC-makse põhimõttel.

Rain Neemlaid võrdleb olukorda Tartu rattalaenutusega: “Nagu Tartu rattaringluse projekt näitab, on tasuta anonüümse teenuse osutamine väga suure hooletu kasutamise riskiga.”

Ta toob näite, et ka Tallinna linn soovib, et inimesed, kes sõidavad tasuta ühistranspordiga, valideeriksid ennast – nii saadakse infot, kuidas liinivõrku planeerida.

Niisiis teenib Elektritranspordi koostöö T1ga teenuse paremaks muutmise eesmärki ja on ajendatud soovist, maandada anonüümsest kasutusest tulevaid riske.

Miks osa T1 laadijaid on kaablita ja millest oleneb laadimise kiirus, loe SIIT