Suur ülevaade: "musta kasti" kasutamine autos

 (38)
Suur ülevaade: "musta kasti" kasutamine autos
Foto: Tehnikamaailm

73 aastat tagasi katsetasid prantsuse leidurid François Hussenot ja Paul Beaudouin katselendude keskuses Marignane'is maailma esimest filmilinti kasutavat ja lennukiirust ning -kõrgust salvestavat lennuki nn musta kasti.

Auto, olles oma lendavast sugulasest tükk aega vanem, ei ole aga siiani endale seda riista pardale saanud, kirjutab ajakiri Tehnikamaailm.

Üht-teist pooltarka võib ka tänapäeva autost leida. Puutetundliku ekraaniga multimeediakeskus koos navigaatoriga, mis on küll suuteline salvestama auto asukoha ning näitama hetkekiirust, kuid täpset teel paiknemist selline seade vajadusel taasesitada ei suuda.

Paljud autotootjad on lisanud autosse "targa aju", mis suudab kuni hoolduseni meeles pidada kõrvalekaldeid auto normaalsest töörežiimist ning oskab vajadusel keelata isegi auto edasise kasutamise. Kuid ka neist andmetest on liiklusõnnetuse korral vähe abi. Puudu on ikka seesama täpne auto asukoht, rääkimata kiirusest või suunatulede asendist.

Aktiivsed ja tähelepanelikud YouTube'i kasutajad märkasid umbes aasta tagasi, et levima on hakanud Venemaa avarustest pärit videoklipid, kus on jäädvustatud uljad möödasõidud, mis tavapäraselt on lõppenud suure pauguga.

Esmapilgul võis jääda mulje, arvestades video kvaliteeti, et mõnel kaassõitjal on olnud lihtsalt õnne jäädvustada selline situatsioon. Kuid veidi täpsemal uurimisel selgus, et Venemaal kasutavad autojuhid hoopiski sõidu registraatoreid, mis kallimate autode kindlustamisel on kohustuslikud.

Seotud lood:

Tasapisi on sellised seadmed kohta leidmas ka Eestis registreeritud autodes ning seetõttu võtamegi ette kaks sõiduregistraatorit – Prestigio Roadrunner 500 ja Velleman CAMCOLVC15 – ning hindame nende kasulikkust.

Andurid, ekraanid, kinnitus

Autosse paigaldatav registraator on väike kompaktne videokaamera, mida kasutatakse sõidu salvestamiseks nii tööle kui poodi sõitmisel.

Siinkohal rõhutan, et seadmest on vaid siis kasu, kui ta on aktiivne. Õnneks on mõlemad tootjad kasutaja elu mugavamaks teinud ning seadistustest saab valida automaatse salvestamise, mis reageerib liikumisele.

Osa tootjaid on varustanud mõned mudelid ka G-anduriga, mis reageerib äkilistele kiiruse muudatustele (äkkpidurdus) ning salvestab löökide või tugevate raputuste korral video nn kaitstud failina. See on küll kasulik funktsioon, sest selliseid faile seade üle ei kirjuta, vaid need tuleb hiljem käsitsi kustutada. Samas, kui liigutakse pikemat aega konarlikul kruusateel, võib lõpuks niimoodi mälukaart täis saada.

Välimuse järgi jagunevad seadmed kaheks: ühed on liigutatava liigendekraaniga, teised ühes tükis tervikseadmena.

Prestigio tervikseade on oma ehituselt küll tugevam kui liigendekraaniga Vellemani seade, kuid auto esiklaasi peegelduste tõttu tundub liigendekraaniga registraator veidi parem.

Nimelt peab paigaldamisel arvestama kahte reeglit. Esiteks tuleb leida kaamera paigutamisel selline kindel asukoht, et sõidutee auto ees ja ka külgedelt oleks täiesti nähtav, ning teiseks ka sõidu ajal oleks võimalik registraatori ekraanile vahetevahel pilku peale heita. Kas või selleks, et veenduda, et kaamera ikka salvestab. Siinkohal tulebki liigendekraani eelis paremini esile, kuna selle nurka on võimalik reguleerida.

Ka suurus on regulaatorite puhul oluline. Kompaktsetel seadmetel on üldlevinud 2tolline (Prestigio) ekraan, liigendseadmetel aga valdavalt veidi suurem, 2,5tolline (Velleman). Ega ekraan saagi eriti suurem olla. Paljud autojuhid kasutavad sõidukis ka autonavigaatorit ja need kaks lisaseadet koos võivad oskamatu paigalduse korral halvendada juhi vaatevälja.

Netipoodides hinnauuringut tehes jäid silma registraatorid, mis olid sootuks ilma ekraanita. Huvitav oleks teada, kuidas sellisel juhul registraatorile sobivat asukohta leida? Ilmselt katse-eksituse meetodil.

Mõlema seadme iminappkinnitused on kompaktsed ning liigendid kergesti kolmes suunas liikuvad. Liigendid ise on küll plastmassist, kuid hoiavad kaameraid kindlalt paigal. Reguleerimisnupud tasub hoolega kinni keerata, muidu võib registaator sõidu ajal vibreerima hakata või lausa lahti põruda, mis mõlemad juhul mõjutavad salvestuse kvaliteeti.

Salvestamine

Sõidu registraatori põhiülesandeks on pidev kvaliteetse video salvestamine. Mida parem on pildi kvaliteet, seda lihtsam on juhil hiljem oma süütust (või süüd) tõestada. Enne ostu tasuks kaupluses suurelt ekraanilt uurida seadme salvestatud näidisvideot ja selle järgi oma otsus langetada.

Siinkohal väike kõrvalepõrge – Google on päris kõvasti vaeva näinud ning suutnud YouTube'i keskkonda aretada väga hea videoparandustarkvara. YouTube'i üleslaetud registraatori video on tunduvalt parema kvaliteediga kui otse arvutiekraanilt vaadates – kahjuks.

Kui veel aasta tagasi pakkusid paljud tootjad vaid VGA-lahutusega seadmeid, siis nüüd on toimunud muutus HD-salvestite poole. Võimalik on valida HD 720p ja lausa Full HD 1080p kaamerate vahel. Seadme enda pisikesel ekraanil ei tule küll VGA- ja HD-video kvaliteedi vahe välja, kuid suurel ekraanil on teine asi.

Prestigio võimaldab salvestada küll FullHD resolutsiooniga videot, kuid ainult 30 kaadrit sekundis. Kui aga valida maksimaalne salvestus 50 kaadrit sekundis, siis langeb resolutsioon 848 x 480-le ning kvaliteedilangus on tuntav.

Velleman salvestab resolutsiooniga 1280 x 960, 30 kaadrit sekundis. Salvestiste hilisemal võrdlemisel on väike eelis Prestigiol, seda eriti Full HD-teleri ekraani kasutades. Aga mõlema videost on võimalik välja lugeda nii eessõitva auto registreerimisnumber kui ka aru saada mööda vilksatavatest liiklusmärkidest.

Eks oma osa seadme valimisel mängib ka hind. Full HDga registraatorite hinnad on umbes 30% kallimad kui HD-seadmete omad. Prestigio Roadrunner 500 maksab 109 eurot ning Vellemani mudel 69 eurot.

Salvestatava ala laiuse tagavad mõlemal registraatoril 120kraadise vaatenurgaga objektiivid. Selline vaatenurk on piisav, et katta kogu A-piilarite vahele jääv ala. Leidub ka 160kraadise vaatenurgaga kaameraid, kuid nende videopilt meenutab kalasilm-objektiiviga ülesvõetud videoid – pildi keskosas on küll laiust, kuid ülalt ja alt jookseb kaader kokku.

Salvestusvahendina on kasutusel SD- ja SDHC-mälukaardid, maksimaalse suurusega 32 GB. Ühele sellisele kaardile mahub ligi 11 tundi salvestusi. Arvestades töö- ja puhkeaja seadustega, on selline maht piisav ühe päevateekonna jäädvustamiseks. Aga midagi hullu ei juhtu ka väiksemate mälukaartide puhul.

Mõlemat vaadeldud registraatorit saab seadistada üle kirjutama vanemaid salvestusi, mistõttu ei ole kasutajal tarvis neid vahepeal käsitsi kustutada. Kui aga juhtub teel midagi, mida on vaja näiteks tulevastele põlvedele säilitada, oleks hea omada autos teist tühja mälukaarti.

Üks oluline erinevus tuli proovisõite tehes ning neid hiljem arvutis üle vaadates veel välja. Iga Prestigio salvestuse lõpus ja teise alguses kordub ühesekundiline videolõik, mis tähendab, et see seade salvestab pidevalt ning kasutab ka suuremat mälupuhvrit. Vellemani videote ülevaatamisel sellist kordust aga ei olnud.

See tähendab, et sõites maanteel maksimaalse lubatud kiirusega, võib jääda salvestamata ühe sekundi pikkune teekond, mis meetritesse arvutatuna teeb 25 meetrit. Järelikult võib üks sekund teinekord osutuda väga tähtsaks.

Lisavõimalused

Mõned tootjad on lisanud oma registraatoritele infrapunalampe, et parandada öise salvestuse kvaliteeti. Kuid video jaoks ei ole sellest praktilist kasu. Pigem aitavad need pimedas fotode tegemisel, sest nende valgustuse ulatus on vaid paar meetrit. Linnas aitab paremat videokvaliteeti tagada tänavavalgustus (kui on!) ja maanteel piisab autotulede valgusest.

Ei tasu ka loota kaamerasse ehitatud LED-valgustuse peale, sest ka selle ulatus on minimaalne. Auto sõitjateruumist lähtuv valgus kipub tagasi peegelduma esiaknal ning selline peegeldus valgustab üle video esiplaani. Kõik, mis jääb tuuleklaasist kaugemale, on siis pilkases pimeduses, sest registraatorisse sisseehitatud automaatika vähendab sellisel juhul kaamera ISO tundlikkust.

Testitud Prestigio seadmel tagas parema kvaliteediga video hoopis LED-valgustuse välja lülitamine menüüst.

Imelikul kombel puudub registraatoritest GPS-funktsioon. Aga kui tõsiselt järgi mõelda, siis GPSi vastuvõtja täpsus on ± paar meetrit. Mis aga tõendusmaterjalina võib tähendada, et auto sõitis hoopis vastassuunavööndis. Targem on jääda lootma kvaliteetse videomaterjali peale, mis reaalajas salvestab autode liikumissuunad ja täpse paiknemise näiteks õnnetuse hetkel.

Registraatori ostmisel tasub eelkõige arvestada auto esiklaasi kaldenurga ning armatuurlaua ehitusega. Kindlasti tuleks uurida video kvaliteeti, sest on seadmeid, mis kasutavad HD- või Full HD-pildi salvestamisel pikslitega manipuleerimist interpolarisatsiooni teel. Pakendil on küll HD tähis, aga reaalselt on seadmes sees vaid VGA-resolutsiooni salvestav sensor.

***

Kommentaarid

Politsei- ja piirivalveamet

Rene Birk, Põhja prefektuuri avariitalituse juht:

Autodesse videoregistraatorite paigaldamine on autojuhtide seas leviv trend ning politsei kasutab jäädvustatud videopilti vajadusel tõendusmaterjalina.

Näitena võib välja tuua avariitalituse, kelle jaoks pole see viimastel aastatel enam pelgalt teoreetiline võimalus. Viimase pooleteise aasta jooksul on Tallinnas ja Harjumaal olnud selliseid juhtumeid kümmekond, kus oleme tõendina kasutanud autost tehtud avariivideot.

Kui politsei avariigrupp on sündmuskohal ja teil on olemas avariist videosalvestus, öelge seda kohe politseinikele. Kui on võimalik, tutvutakse videoga juba kohapeal, kui võimalik, võetakse see kandjal kaasa ning lisatakse menetlusmaterjalide juurde. Alati võib videomaterjali tuua menetleja juurde hiljem, aga mida varem see politseile üle antud saab, seda parem. 

Kaamerat autosalongi paigaldades tuleb alati silmas pidada, et see ei segaks juhi vaatevälja. Auto välisküljele paigaldatud kaameraga ei tohi aga muuta sõiduki gabariite. Kaamera tuleb sisse lülitada juba enne sõidu alustamist ning selle seadistamiseks, mälukaardivahetuseks vms toiminguks tuleb auto seisma jätta, mitte teha seda samal ajal sõidukit juhtides.

Eesti Liikluskindlustuse Fond / Eesti Kindlustusseltside Liit

Erik Ernits, kahjuennetuse valdkonna juht:

Enamik kindlustusjuhtumeid laheneb lihtsalt ning kaamerasalvestistel kahjude hüvitamisel olulist tähtsust ei ole.

Kiire kahjude hüvitamise aitab tagada liiklusõnnetuse korrektne vormistamine sündmuskohal. Kui asjaolud on selged ning üks osapool oma viga tunnistab, siis tuleb see kirjalikult vormistada. Korrektselt vormistatud juhtumite puhul ei ole täiendavad tõendid, nagu nt kaamerasalvestised, enamasti vajalikud.

Kaamerasalvestised osutuvad oluliseks neil vähestel juhtumitel, kui osapooled ei saa omavahel liiklusõnnetuse asjaolude osas kokkuleppele või nad on asjaolusid sündmuskohal valesti hinnanud ja see selgub alles pärast liiklusõnnetuse vormistamist ning sündmuskohalt lahkumist.

Sellisel juhul võib kaamerasalvestis aidata nii politseil kui ka kindlustusandjal selgitada, kes liiklusõnnetuse osapooltest selleni viinud eksimuse tegelikult tegi. Liiklusõnnetuse kohta käivat infot vaadatakse kogumis ning püütakse sündmusest võimalikult objektiivne pilt kokku panna.

Kaamerasalvestise väärtus seisnebki eelkõige selle objektiivsuses. Iga inimene tajub ümbritsevat natuke erinevalt, mistõttu ei pruugi osaliste endi ja tunnistajate selgitused toimunust alati selget pilti anda. Esineb ka olukordi, kus üks osapooltest annab teadlikult valeinfot. Kaamerasalvestised ja fotod on reeglina usaldusväärsemad.

Eestis ei ole veel praegu väga levinud sõidukisiseste kaamerate ja seetõttu ka nende salvestiste kasutamine kahjukäsitluses. Küll on keerulisemate kindlustusjuhtumite asjaolude väljaselgitamisel üsna tavapärane, et kasutatakse sündmuskoha lähedal olnud jälgimiskaamerate salvestisi. Aastate jooksul on kogunenud hulk juhtumeid, mille puhul kaamerasalvestis on aidanud osaliste jaoks õiglase otsuse langetada.

Ehkki seda ei saa täielikult välistada, on ebatõenäoline, et mõni kindlustusandja hakkab kaamera olemasolu sõidukis kindlustusteenuse hinnastamisel arvestama. Kindlustusmakse määrab peamiselt see, kui tihti kahjujuhtumeid toimub ja kui suured need kahjud on.

Kaamera paigaldamine võib küll vahel kahjukäsitlust lihtsustada, kuid põhilisi hinda mõjutavaid faktoreid see ei muuda. Arvestama peab ka asjaoluga, et mis tahes tehnilised lisavidinad võivad huvi pakkuda ka varastele ning autodesse sissemurdmiste arv võib selle tõttu sageneda.

AS Seesam Insurance sõiduki- ja liikluskindlustuse tootejuht Claude Kaasik:

Videokaamerate kasutamine sõidukites ei ole praegusel hetkel aluseks Seesami sõidukikindlustuse soodustuse saamisel. Seda ei praktiseeri meie teada ükski kindlustusandja Eesti turul.

Küll aga võib arvata, jälgides maailmas toimuvat, et me sinnapoole tulevikus liigume. Seesami eesmärk on samuti kasutada kõiki olemasolevaid ja uusi vahendid, et üha täpsemalt hinnata iga üksiku kliendi riske ja seeläbi pakkuda sellele riskile vastavat kindlustust.

Videokaamera kui hinnaargumendi kasutamisel peab kaaluma, kas see annab lõppkokkuvõttes mõlemat poolt rõõmustava tulemuse. Kas kaamera vastab tehniliselt ja kogutava info poolest kindlustusseltsi nõuetele, kuid on samas autoomanikule taskukohane, et soodustus ära tasuks? Kas inimene on emotsionaalselt valmis, et tema käike salvestatakse ja tema sõiduharjumusi jälgitakse?

Videokaamera vabatahtlik paigaldamine võib anda ka tänasel päeval kindlustuse hinnavõitu. Seda näiteks juhtudel, kui ei olda pärast liiklusavarii toimumist ühel arvamusel, kes õnnetuse põhjustas. Kaamera abil jäädvustatust võib sõltuda, kas sõiduki juht jääb liikluskahju põhjustajaks või hoopis kannatanuks. Sellest omakorda sõltub selle sõiduki kindlustusvõtja liikluskindlustuse (või kaskokindlustuse) maksete suurus tulevikus.

Seesam saab kahjukäsitluses appi võtta kõik kliendi poolt esitatud lisatõendid, misläbi kokkuvõttes lüheneb ja lihtsustub kogu protsess.