Škoda Trekka - müstiline maastur, mida ehitati hoopis maakera kuklapoolel
Tšehhi autotootja Škoda ei väsi üllatamast. XXI sajandi üks olulisemaid küsimusi – miks Volkswagen lasi sel juhtuda? – on tänaseni vastuseta. Nüüd meenutatakse, et tšehhid on autoajalukku jätnud jälje ka tõeliste maastikuautode tootmisel. Detsembris, 50 aastat tagasi, veeres Uus-Meremaa tehaseväravast esimene Škoda Trekka.
Võhikule võib Trekka tunduda sarnane legendaarse Land Rover Defenderiga. Võhik võib rahuneda, sest 50 aastat tagasi nägi suur osa maastikuautodest välja nagu Defekas, Toyota Land Cruiser või Jeep Willys (tõenäoliselt üks neist kolmest oligi kõikide kandilise näoga maastikuautode isa). Defenderiga võrreldes olid Trekka sõiduomadused pisut tagasihoidlikumad, tegu oli eelkõige põllumeestele mõeldud liiklusvahendiga.
Motor Industries Internationali vahendusel jõudsid Uus-Meremaale Škoda Mladá Boleslavi tehases ehitatud ja uuesti lahtivõetud detailid. Nullini lammutamine oli vajalik maksude vältimiseks. Trekka tootmine Uus-Meremaal pidi andma hoogu (ja andiski) kohalikule autotööstusele. Tänu Trekkale pääses Uus-Meremaa autosid eksportivate riikide klubisse.
Škoda jaoks oli tegu projektiga, mis aitas tšehhide autotööstusel piiri taga jala tugevamalt maha panna. Uus-Meremaa ei olnud tšehhidele tundmatu, Laurin & Klementi autosid eksporditi sinna juba sadakond aastat tagasi. Kohalikega koostöös toodetud Trekka oli aga üks vähestest õndsal sotsialsmiajal õitsenud arendusprojektidest, seda hämmastavam, et neid maastureid turustati rahvusvaheliselt rohkem kui sajal turul.