Avariiliste, seisma jäänud või vanade autode käitlemine tekitab küsimusi: milline käitlemisviis on kõige otstarbekam sõiduki omanikule ja milline ühiskonnale laiemalt?

Tihti unustatakse, et igal sõidukil on selles leiduva metalli väärtusele lisaks varuosaväärtus ning et seisma jäänud romu tuleb lisaks registrist mahavõtmisele utiliseerida vastavalt jäätmekäitlus-seadusele.

Autolammutuste Liidu tegevjuht Viktor Hütt: "On oluline, et liikluskõlbmatud sõidukid ei jääks hoovidesse ja mujale lihtsalt seisma ning et neid käitleksid litsentseeritud autolammutustöökojad.

Need kannavad hoolt nii regulatsioonide täitmise kui ka selle eest, et meid ümbritsev keskkond auto utiliseerimise käigus kannatama ei peaks. Lisaks, et iga auto-omanik saaks enda sõiduki eest õiglase tasu."

Levib mitmeid müüte, mis autolammutuste puhul tõele ei vasta. Vaatleme neid lähemalt.

Autolammutused on enamlevinud autosid täis ja neid sõidukeid ei taheta vastu võtta

Kui teatud marki autosid on lammutustes palju, siis suure tõenäosusega on neid ka teedel endiselt palju liikumas.

Suur hulk vanemate sõidukite omanikke pöördub raha säästmiseks esmalt autolammutuste poole, sest uus originaalosa võib muidu osutuda kallimaks kui auto ise.

Samuti hindavad asjatundjad tihti kasutatud varuosa kõrgemalt kui uut B-kategooria osa. Sarnaselt uute varuosadega kehtib kasutatud varuosadele garantii.

Romu on lihtsam ja kasulikum viia metallikokkuostu

Vastupidiselt levinud arvamusele, et vana autoromu koht on eelkõige metallikokkuost, on märksa kasulikum vana kasutuskõlbmatu auto viia esmajoones autolammutusse, sest lisaks metalli väärtusele on igal sõidukil varuosa väärtus.

Tänu sellele saab autolammutustöökoda teha romu eest parema pakkumise kui metallikokkuost.

Kui metalli kokkuostja juures jääb autoromu hind vastavalt kaalule mõnekümne euro juurde, siis autolammutuses on võimalik tänu varuosadele teenida kuni mitusada eurot.

Samuti avaldab romuauto lammutusse viimine positiivset mõju keskkonnale - kuna metalli kokkuostjad varuosade müügiga ei tegele, lähevad potentsiaalsed varuosad käibest välja ning sellega kaasneb täiendavate loodusressursside kasutamine uute tootmiseks.

Autolammutus eemaldab vajalikud varuosad ning romuauto edasine saatus ei ole teada

Müüt, et paremad autoosad müüakse maha ja autokere jäetakse kuskile lihtsalt seisma ja kõdunema, ei vasta litsentseeritud autolammutuste puhul tõele.

Litsentseeritud autolammutused käitlevad sõidukeid vastavalt jäätmekäitlusseaduse nõuetele.

Autolt eemaldatakse kõik kasutuskõlblikud varuosad ning ohtlikud jäätmed - vedelikud, aku ja rehvid suunatakse taaskasutusse. Lisaks eraldatakse must ja värviline metall, mis jõuavad samuti taaskasutusse.

Lisaks kustutatakse romusõiduk jäädavalt Maanteeameti liiklusregistrist - litsentseeritud autolammutuste töötajatel on otseside registriga, seega toimub see loetud minutitega, vabastades sõiduki omaniku edasistest kohustustest.

Avariilised autod on väärtusetud

Auto väärtus oleneb eelkõige sellest, kui suures ulatuses on sõiduk avariis kahju saanud. Kui autol on näiteks ainult esiosa ja mootor kahjustatud, saab kasutada tagaosast pärinevaid varuosi.

Keskkonna hoidmise seisukohast on oluline, et materjalid läheksid korduvkasutusse. Seepärast on tähtis, et ka avariiline romu jõuaks ametlikku autolammutusse, hoolimata sellest, kui suurt osa sõiduki osadest saab korduvkasutada.

Kui auto sõidab, pole seda mõtet autolammutusse viia

Tihti juhtub, et vana auto ei läbi ülevaatust, sest näiteks CO2 näitaja on normipiirest väljas. Auto võib muus osas olla tehniliselt korras, kuid mootori remont võib auto tegelikku väärtust arvestades üüratult suureks kujuneda.

Sageli jäetakse sõiduk hoovi seisma lootusega leida sellele uus omanik. Tasub meeles pidada, et sõidukist on huvitatud ka autolammutus, kes pakub selle eest õiglast hinda.