2018. aastal Rootsis kehtestatud ligi 6000-eurone elektriautode ostutoetus on korralikku mõju avaldanud. Tänavu 5 kuu jooksul on elektriautode müük sealmail tõeliselt õitsele puhkenud: müügikasv on 253% ehk müüdud on pea 4000 sõidukit.

Aastaks 2030 teedele vähemalt 2,5 mln elektriautot

Elektritranspordi populariseerimine on üks osa Rootsi süsinikneutraalsuse programmist. Ees seisab tõsisemat sorti pingutus: 2045. aastaks peab heitmete määr kahanema vähemalt 70%. Seega, sisepõlemismootoritel tuleb teha teed nullheitme-ajamitele.

Süsinikneutraalsuse eesmärkide täitmiseks peaks Rootsi elektriautode hulk kasvama praeguselt 70 000lt enam 2,5 miljonini aastaks 2030.

Rootsi suurte linnade elektritaristu aga ei suuda elektriautode populaarsuse kasvuga sammu pidada. Kui juba praegu tekitavad elektriautod oma aeg-ajalt ette tuleva laadimisvajadusega peavalu, siis tulevased miljonid särtsakad sõidukid löövad riigi energiamajanduse korralikult uppi.

Konkurendid on majad ja metrood

Bloombergi andmetel müüs Rootsi 2018. aastal ligemale 10 protsenti toodetud elektrist välismaale. Kuna aga kodumaine elektritarve kasvab kavandatust kiiremini, ei suuda olemasolev elektrivõrk kasvanud nõudlusega enam kuigi kaua toime tulla.

Suuremates linnades ongi juba probleemid kohal: Uued laadimisjaamad konkureerivad elektri pärast teiste taristuprojektidega nagu metrooliinid ja elamud.

Elektriauto ostmist kaaluvad inimesed peavad juba praegu arvestama, et nad ei pruugi kodu lähedalt laadijast saada vajalikul hetkel elektrit. Loomulikult tundub selline olukord vastuvõetamatuna.

Sellest, mis võiks aidata, loe edasi SIIT