Uku Tampere tegi Foresteriga kolm nädalat proovisõitu ja kirjutab oma tähelepanekutest, vahendab Accelerista.com.

Et kõik ausalt ära rääkida, siis pean alustama ajast, mil oma igapäevasõite neljanda generatsiooni Foresteriga tegin: igati tore auto, aga mõne kummastava kiiksuga, millega ma lõpuni ära harjuda ei suutnudki. Uustulnuk on eelkäijaga võrreldes suur hüpe tulevikku ning siinkohal ei pea ma üldsegi silmas kaksikajamit.

Paar aastat tagasi nimetasin ma pereautode etaloniks Subaru Outbacki ja siinkohal tuleb mul öeldut natukene ümber vaadata – Outback teeb kõike, mis ühele lastega ja loomadega linna ja maakodu vahet reisivale perele vaja ning teeb seda paremini kui Forester “neljas”.

Eestis on mõlemad mudelid populaarsed ning täna on keeruine öelda, kumb on parem – Outback on pehmem ja mugavam, mõjub luksuslikumalt. Forester on pigem maastikule ja töötegemiseks sobivam, “metsamees” ju.

Kui eelmiste põlvkondade võrdluses oli nendel kahel selgem vahe, siis praegu on piir kahe kange vahel märksa hägusem. Kuigi tõsi on, et ka uus Forester ei ole kaotanud oma metsamehe vaimsust ning ka juhikohalt vaates on alles jäänud kõrge isteasend, ja madal kapott, mis auto nurgad kenasti kätte näitab.

e-Boxer hübriidajam

Ma pole küll eriline rohetehnoloogiate ja hübriidajamite sõber, kuid pisike käigukasti integreeritud elektrimootor ning miniaku (13,5 kWh) pagasiruumis, on selles komplektis see, mis minu subjektiivse rahulolu viimistleb. Aku muide on väga seksikalt pagasiruumis põhjamati all näha.

Võibolla on asi selles, et minu ootused hübriidajamitele on ebaratsionaalselt kõrged, kuid mu ainuke etteheide Subaru “iselaadivale” kaksikajamile on see, et elekter võiks sõitu rohkem toetada.

Foresteri põhijõuallikas on kaheliitrise töömahuga bensiinimootor, mis Subarule traditsiooniliselt on lamamootor ehk boksermootor.

See pakub toredamat mootorihäält ja madalamat raskuskeset, olles ühtlasi natuke ökonoomsem. Kaalujaotuse parandamiseks on käigukasti külge lisatud 12 kW elektrimootor, mis suurendab sõiduki pöördemomenti 65 Nm võrra.

Tähtis on siinjuures tähele panna, et Subaru pole elektrimootorit lisanud mitte ökonoomsuse, vaid lisavõimsuse jaoks – elektrimootor annab lisajõudu siis, kui seda kõige rohkem vaja on.

Kuna lisavõimsus tuleb üle jäävast liikumisenergiast toodetud elektrist, siis on see saastevaba lisavõimsus ning sama võimsuse saamiseks on kütusekulu ligi 11% väiksem. Ehk siis “sama raha eest rohkem võimsust.”

Elektrit võiks rohkem olla!

Olles ise sõitnud eelmise põlvkonna Foresteriga, võin etteruttavalt öelda, et sama töömahu ja võimsuse 110 kw juures on uuel “metsamehel” praktilist võimsust tuntavalt rohkem ja ka kiirendus parem, kütusekulu on umbes sama, 7-9 liitrit 100 km kohta, sõltuvalt asjaoludest.

Lühidalt – rohepaanikat põdevas maailmas tuleb tarbijate “kaugemale, rohkem, kiiremini, paremini” ootustele vastata. Sestap särtsakama hübriidajamini jõutigi. Järgmise uuendusega võiks selle efektiivsemalt tööle panna.

Elektriajamil on enam kui küll jõudu ja akuski mahtu selleks, et ummikus ainult elektri jõul liikuda. Ajam paraku on seadistatud nii, et iga reipama liigutuse peale võtab bensiinimootor üle.

Väga ettevaatlikult meelitades on võimalik ka pelgalt elektri jõul liikuda, igapäeliikluses kiirenduspedaali aga nii õrnalt vajutada, et bensiinimootor tööle ei rakenduks ja kaasliiklejad 15-20 km/h roomajale näppu ei näitaks, ei õnnestu.