Ei ole ammu enam uudis, et Koreast tuleb lõbusaid ning mis põhiline, vastupidavaid ja üleüldiselt tõsiseltvõetavaid autosid – Kia kaksikvõit Eesti Aasta Auto 2019 konkursil on vaid selle tõestuseks. Seda, et teise koha napsanud Ceedi perekonnaga liitub 2019. aastal uus keretüüp, oli kuulda juba ammu. Kuid miks just selline…?

Tuli teha pisut eeltööd – Kia kogus klientidelt massiliselt arvamusi, vorpis Exceleid, tegi statistikat ning vaatas, mida inimesed tahavad, millise koha nende mudelivalik tühjaks jätab ning mis hetkel müüb. Edasine oli vaid formuleerimise küsimus – muuhulgas tuli võtta mõned shooting brake’i defineerivad jooned ja parameetrid ning neid konkurentidest paremini teha. Lihtne!

Shooting brake…?

Termin shooting brake pärineb hilisest 19. sajandist, mil selle nime said spetsiifiliselt jahilkäimiseks kohaldatud hobusevankrid („brake“, kusjuures, tähistas vankrit muuhulgas seetõttu, et mõjus selle ette rakendatud hobustele pidurina).

Esimesed niiviisi nimetatud autod sündisid juba 20. sajandi alguses ning täitsid täielikult oma funktsiooni, omades tavaautodest rohkem istekohti ning ka panipaiku relvadele, laskemoonale ja saagile.

Kuid nüüdseks tähistab shooting brake hoopis sportlikku kupee- ja universaalkere segu, millele emakeelset ilusat vastet veel polegi… Universaallaugpära? Kupee-universaal? Laskepidur? Jäägrivanker? … Ma parem lõpetan.

Huvitaval kombel on selle keretüübi populaarsus hüppeliselt kasvanud alles viimase 6-7 aasta jooksul. Otsa tegi lahti Mercedes ning nähes, et tegu on töötava ning müüva asjaga, järgnesid riburadapidi teised tootjad.

Nüüdseks on väljas ka Porsche Panamera Sport Turismo, mida „universaallaugpärana“ turundatakse. Miks ma seda mainin?

Kia PanaCeed

Loomulikult seetõttu, et uue kerekuju ning peamiselt ka pikliku tagatule süül on Kia ProCeed GT tagantpoolt väga Panamera moodi. Loomulikult pole see halb asi, kuid „vaese mehe Panamera“ naljad saavad olema vältimatud.

Kui aga näiteks Kia Stingeri külgedele venitatud tagatuled on minu jaoks küsitava väärtusega, siis ProCeed GT omamoodi tagatuli seob selle lauge pära kenasti kokku – stiilne, lööv, töötav. Eestpoolt on see nagu teisedki perekonnaliikmed, kuid varustustasemest sõltuvalt saab juurde lisada veidi silmapaistvamaid detaile.

Kui näiteks valida kõige võimsama mootoriga (1,6-liitrine turboga ridaneli, 204 hj ja 265 Nm) GT-varustustase, ilmestavad masinat veel punase randiga esistange ja küljekarbid, punased pidurisadulad, punaste detailidega 18-tollised valuveljed ning sportlikkusele rõhuv difuusoriga tagastange koos topeltväljalasketorudega. Kui valida sõiduprofiil Sport, väljub neist torudest aktiivklapi kaasabil üpris arvestatav lõrin.

Paraku ei pakuta selle mootoriga koos muud kui automaatkasti – sama kehtib Eestis tegelikult ka 1,4-liitrise bensuka ning 1,6-liitrise diisli puhul. Kui tahad käsikasti, tuleb leppida jõuetuma mootoriga JA masin välismaalt eritellimusena tuua lasta.

Õnneks saan Hispaanias Parcmotor Castelloli rajal toimuval esitlusel käed külge lüüa kõikidele versioonidele – keelatud vili, magus, kõik jutud…

Kolm progresseeruvalt lõbusat harjutust

Rajale on üles seatud kolm harjutust – põdrapõige libedal, slaalom ning rajasõit. Põdrapõige on kõige lihtsam ja pingevabam ning ei ole vist moodsat keskklassi autot, mille roolis see mingitki emotsiooni tekitaks – litsu pidurid põhja, tee rooliga siuhviuh! ning ära „põtra“ (loe: koonuseid) lapikuks sõida.

Kuigi rajasõiduteooria ütleb, et pidurdamine ja rooli keeramine samaaegselt on halb mõte ning tõenäoliselt teeb auto efektiivselt vaid üht kahest, ei kehti see moodsate autode ning eriti sellise harjutuse puhul – kae üllatust, ka ProCeed sooritab põike hindele viis pluss.

Slaalomi puhul saab juba masinast ka midagi emotsioonilaadset välja pigistada – paraku mitte kõige lõbusamat, sest esiveolisega liiga kiirelt kurvi lendamine eeldab igavat piduritega taltsutamist. Taga- ja nelikveolistega harjunud inimene tahaks ikka sõidujoone lõbusaks taastamiseks rohkem gaasi litsuda…

Küll aga pälvib kiitust ProCeedi juhitavus – kui meelega autot üle piiri ei lükka, hoiab see kiirete suunavahetuste käigus vägagi nobedat tempot ning ei kaldu ülemäära palju. See on kolmanda harjutuse eel vägagi julgustav…