Proovisõit: kahe kütusega töötav Dacia Duster – vähema raha eest rohkem autot!

 (8)
Proovisõit: kahe kütusega töötav Dacia Duster – vähema raha eest rohkem autot!
Foto: whatcar.ee

Dacia on Renault’ poolt ellu kutsutud kaubamärk, mida kandvad autod on koostatud põhimõttel „Enam autot vähema raha eest“. Duster on neist üks suurimaid ja luksuslikumaid ning eelmisel aastal tuldi välja viisiga, mis teeb nii selle mudeli kui ka teistegi Daciate küüdis läbitud kilomeetrid veelgi taskukohasemaks.

Siinkohal on jutt ottomootoriga autodest, mis varustatakse tootja poolt seadmetega, mis võimaldavad lisaks bensiinile kasutada kütusena ka vedelgaasi (LPG), mille liiter on enam ostetavast bensiinist (95 / E10) rohkem kui kolmandiku jagu odavam, vahendab WhatCar?

Dacia küsib gaasiseadme eest täiendavalt 230 eurot, mis tähendab, et mudelitele Duster, Logan, Logan MCW, Sandero ja Sandero Stepway pakutakse kolme silindriga liitrist jõuallikat (1,0 TCe 100 LPG), mis arendab 74 kW / 100 hj ning mida annab soetada ainult koos viiekäigulise käsikäigukastiga.

Säärase jõuallikaga Duster saavutab 100 km/h gaasi põletades 14,4 sekundiga ja paberil on auto joomakombeid iseloomustavad näidud järgmised.

Bensiini kulub 100 km läbimiseks keskmiselt 6,4-6,6 liitrit ja vedelgaasi pisut rohkem, ehk täpsemalt 7,9-8,2 liitrit. Gaasimahutid paigaldatakse autodesse varuratta pessa, nii et alles jääb ka täismõõdus bensiinipaak.

Seotud lood:

Milline on reaalne gaasikulu?

Pole aimugi, sest vähemasti Dusteri kasutajaliides ei kuva keskmist kütusekulu iseloomustavaid näite, ent mahutisse läks umbes 34 liitrit vedelgaasi, millega sai sõita 402 kilomeetrit, enne kui jõuallikas valju piiksu saatel bensiinile ümber lülitus.

Reaalne keskmine kütusekulu tuli seega tootja lubatust vaid 0,3 liitrit suurem (8,5 l / 100 km), mis pole üldsegi mitte halb tulemus, sest kolmandik proovisõidust möödus linnaliikluses ja ülejäänu koormatud maanteedel, kus kiirushoidjat sai kasutada harva ning lühikestel lõikudel.

Kui teie aastaseks läbisõiduks on 20 000 km, siis hoiaksite vedelgaasi kasutades kokku umbes 500 eurot. Arvutust tehes lähtusin tootja lubatud keskmisest kütusekulust ja kütuste hindadest, mis olid loo koostamise ajal ära toodud Eesti Gaasi kodulehel olnud kalkulaatoris.

Päriselus kujunes keskmine kütusekulu vedelgaasi kasutades küll pisut suuremaks, ent sarnase „Tambovi konstandi“ jagu kasvaks tõenäoliselt ka bensiini põletava jõuallika joomakommete näit, sest väikese töömahuga mootorit tuli liiklusvoolus püsimiseks reipalt takka sundida.

On sellist autot tüütu kasutada?

Ainult esmapilgul, sest nii suures keres on liitrise töömahuga jõuallikas madalatel pööretel üsna õnnetu, hakates korralikult vedama alles veidi enne „kahte tuhandet,“ mille juures paikneb ka pöördemomendi hari (170 Nm @ 2000 p/min), mida ületades palub masin kütuse säästmiseks taas kõrgema käigu valida.

Maanteel on mootori pöörded viienda käiguga 2500 p/min juures (kiirusel 95 km/h) ja möödasõidud on pisikese hoovõtuga ilusti teostatavad, ent madalamate käikudega alustades pole mõtet pöördeid palju üle 3000 p/min ajada, vaid valida selle asemel kõrgem käik.

Loe täisteksti saidil WhatCar?